Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی گفت:‌ با توسعه میدان گازی فرزاد «ب» روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، رضا دهقان امروز (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) در آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» در تشریح خصوصیات این طرح، به نصب دو سکوی سرچاهی اصلی و فرعی هر کدام با ۴ حلقه چاه تولیدی اشاره کرد و گفت: قرار است تاسیسات جداسازی روی سکوی اصلی واقع شود و به دین ترتیب سیال ترشی که در سکوی فرعی تولید می شود از طریق یک خط لوله ۲۰ اینچ به تولید ۳ کیلومتر به سکوی اصلی برود و در آن جا عملیات جداسازی مایع از گاز صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پس از فرآیند جدا سازی، انتقال گاز توسط یک خط لوله ۳۶ اینچی به طول ۲۳۰ کیلومتر وبه موازات آن میعانات گازی نیز توسط خط لوله ۱۰ اینچی به طول ۲۳۰ کیلومتر به تاسیسات ساحلی و پس از آن به ۵ پالایشگاه منطقه پارس ۲ (۱۲ و ۱۳ و۱۴ و ۱۹ و ۲۴ و ۲۲) توزیع و در عین حال میعانات گازی وارد ۲ پالایشگاه فاز ۱۲ و ۱۹ می شوند.

دهقان با بیان این که بر اساس اجرای این طرح، پیش بینی می شود روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز ترش تولید شود که این رقم معادل با حجم تولید ۱ فاز کامل پارس جنوبی است، افزود: مدت زمان تعیین شده برای به سرانجام رسیدن این طرح ۶۰ ماه در نظر گرفته شده و میزان سرمایه گذاری آن ۱.۷۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه توسعه میدان گازی فرزاد «ب» امری سخت است، در تشریح چالش های پیش رو انجام این پروژه، گفت: میزان فاصله میدان از خشکی (۲۳۰ کیلومتر)، دمای منطقه (۱۲۸ درجه سانتیگراد) و فشار میدان (۹ هزار PSI)، حدودا دو برابر پارس جنوبی است و نباید ویژگی های دیگری همچون وجود ترکیبات گوگردی در سیال تولیدی، ناخالصی هایی همچون نیتروژن، پبچیدگی های زمین شناسی و مشکلات حفاری و استخراج، پیچیدگی فرآورش گاز و نیازمندی به دانش فنی پبشرفته و استفاده از آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی را در این طرح فراموش کرد.

دهقان با اشاره به این موضوع که اکنون ۲ سال از آغاز همکاری با پتروپارس برای بررسی و مهیا کردن شرایط این میدان برای توسعه می گذرد تا به عقد قرار داد امروز برسیم، عنوان کرد: مناسب ترین گزینه برای توسعه میدان گازی فرزاد پتروپارس است چراکه تجربه فعالیت موفقیت آمیز در پروژه های مشابه خصوصیات این میدان را در کارنامه خود دارد.

بر اساس این گزارش، میدان گازی فرزاد «ب»  یكی از این میادین مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و كشور عربستان سعودی است که در نوار مرزی در فاصله ۲۰ كیلومتری جزیره فارسی واقع شده است. هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمكعب گاز ترش طی ۵ سال است.

گاز تولیدی این میدان برای فراورش به تاسیسات خشكی منطقه پارس ۲ كنگان منتقل می شود. در تاسیسات خشكی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفكیك شده و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹  پارس جنوبی منتقل می شود. گاز خروجی از تاسیسات خشكی طرح فرزاد «ب» نیز برای فراورش بین پنچ پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ توزیع خواهد شد.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد شامل حفاری ۸ حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سكوی سرچاهی فرعی و اصلی، احداث تاسیسات جداسازی مایعات در سكوی اصلی، احداث یك رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ بطول تقریبی ۲۳۰ كیلومتر برای انتقال سیال ترش از سكوی اصلی به تاسیسات خشكی، احداث یك رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ كیلومتر برای انتقال میعانات به خشكی، احداث یك رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سكو به طول ۳ كیلومتر، احداث تاسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تاسیسات جانبی و خطوط لوله خشكی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاههای مستقر در منطقه پارس ۲ است.

با اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش ظرفیت تولید گاز کشور و حفظ سرمایه ملی در میدان‌های مشترک، سبب رونق تولید داخلی و ایجاد اشتغال گسترده در کشور شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آمد.

برچسب هارضا دهقان شرکت ملی نفت ایران (NIOC) فرزاد بی میدان گازی فرزاد B (فرزاد ب)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: رضا دهقان شرکت ملی نفت ایران NIOC فرزاد بی میدان گازی فرزاد B فرزاد ب آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو توسعه میدان گازی فرزاد شرکت ملی نفت ایران روزانه ۲۸ میلیون تاسیسات خشکی منطقه پارس ۲ خط لوله گاز ترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۶۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این برند لوکس چینی به میدان بازمی‌گردد | به دنبال تجسم آینده

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از آرنا ای‌وی، مشکلات مالی، این شرکت خودروساز برقی را مجبور به توقف موقت تولید کرد، اما به گفته رسانه‌های محلی، HiPhi تقویت مالی مورد نیاز خود را دریافت کرده و اکنون درحال آماده‌شدن برای احیای خطوط تولید است.

راه نجات از یک شرکت مستقر در هنگ‌کنگ آمد و یک سرمایه‌گذاری استراتژیک حیاتی برای HiPhi فراهم شد. گفته می‌شود که تولید می‌تواند اوایل ماه جاری میلادی (مه) از سر گرفته شود و HiPhi را پس از یک وقفه کوتاه دوباره به جاده سازندگان خودروهای برقی بازگرداند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که نمایشگاه‌های HiPhi درحال حاضر رانندگی‌های آزمایشی را ارائه می‌دهند و یکی از مکان‌های خود را در شانگهای آماده بازگشت به فروش می‌کند.

با این حال، هدف HiPhi فقط راه‌اندازی مجدد نیست. آنها به دنبال تجسم آینده هستند و می‌خواهند کارشان را طوفانی از سر بگیرند. طبق گزارش‌ها، یک مدل کاملاً جدید مبتنی بر HiPhi Y موجود در دست ساخت است، که ارتقاءهای هیجان‌انگیز و برچسب قیمت دوستانه‌تری دارد و برای جلب نظر مخاطبان وسیع‌تری طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

تصاویری از سریع‌ترین خودروی مفهومی جهان | EXE181 به نمایش گذاشته شد

HiPhi Y مقرون به‌صرفه‌ترین مدل این برند است که درحال حاضر حدود ۴۳هزار و ۶۰۰یورو قیمت دارد؛ درحالی که HiPhi X و HiPhi Z به ترتیب از ۷۳هزار و ۳۰۰یورو و ۶۵هزار و ۶۰۰یورو شروع می‌شوند. این تغییر به سمت یک خودروی الکتریکی ارزان‌تر می‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که HiPhi برای به‌دست آوردن جایگاه قوی‌تری به آن نیاز دارد.

کد خبر 849080 برچسب‌ها خودرو - جهانی باتری خودروی برقی چین خودرو خودرو مدرن، لوکس و هوشمند

دیگر خبرها

  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد
  • حضور پاکدامن و رهبری در جدول ٦٤ نفره
  • این برند لوکس چینی به میدان بازمی‌گردد | به دنبال تجسم آینده
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • انتشار بوی گاز در بندرترکمن ربطی به مشکل فنی و خرابی تاسیسات گازی ندارد