Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه زندگی آپارتمان نشینی در ایران نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک الزام و اجبار محقق شده است، نسبت به لزوم آموزش در راستای ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا گلپایگانی اظهار کرد: معمولاً در نقد فرهنگ شهروندان می‌گویند "ایرانیان فرهنگ آپارتمان نشینی ندارند"؛ مسئله این است که "آپارتمان" منطبق بر فرهنگ سکونت در ایران نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نمونه موضوع چهاردیواری اختیاری یک موضوع کاملاً فرهنگی و درست است، شاید تصور شود تنها در مورد خانه‌های شخصی شامل حیاط، ایوان و بنا مصداق دارد و نمی‌شود در آپارتمان که به یک حیاط و راه پله مشاع تقلیل پیدا می‌کند، آن را محقق کرد.

وی افزود: اینکه می‌گویند ایرانی‌ها فرهنگ آپارتمان نشینی ندارند، درست نیست؛ بلکه آپارتمان نشینی مناسب فرهنگ ایرانی نیست، برخی از آپارتمان‌ها طراحی‌های مناسبی نسبت به فرهنگ ایرانی دارند، و در سال‌های گذشته تلاش شده است که بخشی از معیارهای فرهنگ ایرانی در طراحی آپارتمان‌ها بازتاب یابد. برای نمونه گروه معماری که نخستین مجموعه آپارتمانی را روبروی پارک ساعی طراحی کرده‌اند مدعی هستند که از فرهنگ ایرانی در آپارتمان‌های خود استفاده کرده‌اند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران تصریح کرد: زندگی آپارتمان نشینی در ایران نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک الزام و اجبار است و در فرایند شهرنشینی صد سال گذشته تغییر و تحولاتی در نوع زندگی ایرانی اتفاق افتاده است، اما می‌توان ادعا کرد که اندیشه منسجم و برنامه‌ریزی دقیقی پشت پرده این تغییرات وجود نداشته است، به نظر می‌رسد این یک موضوع جدی فرهنگی است. شاید مسئله اصلی خودباختگی همگانی در سالیان گذشته و چگونگی رودررویی با فرهنگ غالب غرب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این فرایندی که در حوزه آپارتمان نشینی شکل گرفته است، قابلیت اصلاح دارد، اما بسیار دشوار و زمان‌بر است؛ راه حل موضوع نیز در گام نخست رسیدن به این باور است که تعریف ما از زیست و سهم هر ایرانی از خاکی که در آن زندگی می‌کند و نوع زیست مان را مشخص کند و واکنش‌های منفی و فضای پیرامونی به تناسب آن باز تعریف شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های شهری در نهادهای بالادستی مانند شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای شهر رقم می‌خورد، گفت: ما پا را از این موضوع فراتر گذاشتیم و بنا بر ضرورت‌هایی که در ضوابط و مقررات احساس کردیم، کمک کردیم تا در برخی مناطق و محلات شهر مانند ایران، شیخ هادی، نارمک و نفر آباد، و برخی از روستا شهرهایی که داخل شهر هستند حس و حال زندگی ایرانی که در آنها جاری است، حفظ شود.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ظرفیتی که در معماری ایران است می‌تواند خودش را با شرایط امروز منطبق کند و نیازی نیست که آن را کلاً کنار بگذاریم و سراغ یک چیز درهم برهم وارداتی برویم که اصلاً ریشه آن معلوم نیست کجاست؛ به همت همکارانم و با استفاده از خدمات مشاوران معمار و شهر ساز طرح‌هایی در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده و برای ساخت نمونه‌هایی از معماری ایرانی و نمود زندگی ایرانی در شرایط موجود گام‌های مؤثری برداشته شده است.

وی گفت: حداقل کاری که می‌توانیم در فرهنگ ایرانی انجام دهیم این است که علاوه بر حفظ فضای کالبدی، فرهنگ، نوع زندگی و قصه‌هایی که در خانه ایرانی است، آن را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 494154

منبع: ایمنا

کلیدواژه: معاون شهردار تهران شهر کلانشهر شهر سازی مدیریت شهری برنامه ریزی شهری آپارتمان نشینی مشارکت شهروندان شهرداري تهران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آپارتمان نشینی فرهنگ ایرانی عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۶۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید

ایسنا/قم مرجع تقلید شیعیان گفت: در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک‌ «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم‌ مطرح بود، خورشید اسلام طلوع ‌کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفت‌آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ‌ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

 آیت‌اللّه حسین نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان به همایش هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.

موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاه‌های گوناگونی‌ ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند. که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام‌ که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آن‌ها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت؛ در هیچ‌مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته‌ و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع ‌برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند. که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم‌(صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای ‌بانوان‌ را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت. و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی، آموزشی، پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک ‌جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّن‌ِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان‌: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی ‌و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ‌ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک‌ «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم‌ مطرح بود و تلخی ‌و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ‌سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی ‌او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع ‌کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفت‌آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ‌ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این‌موجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه‌کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»

«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»

و این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده‌است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می‌خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن است.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر می‌باشم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قم مقدسه
حسین نوری همدانی

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محبت یک کشش روانی است یا امر اختیاری؟
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است