Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدعلی موسوی» روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: امروزه به واسطه خشکسالی و افزایش دمای کره زمین، انجام پژوهش‌های کشاورزی دیم بیش از پیش اهمیت یافته است و این موسسه در صورتی که بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت‌های قابل توجهی برای توسعه کشاورزی پایدار در منطقه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه عبور از روزهای سخت کم‌آبی به مشارکت همگانی نیاز دارد، بیان کرد: در چنین شرایطی توجه به تحقیقات کشاورزی به ویژه در بخش کشاورزی دیم اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس سابق موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز در این آیین با ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت‌های این موسسه طی سال‌های اخیر، بیان کرد: بسیاری از زیرساخت‌ها در ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» که نماینده اقلیم سرد کشور بوده، طی این سال‌ها توسعه یافته است.

«صابر گلکاری» به تامین اینرتنت پرسرعت در این ایستگاه، راه‌اندازی خط جدید بوجاری، قطعه‌‎بندی ایستگاه، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی برای بانک ژن و تجهیز موسسه به ادوات کشاورزی اشاره کرد و گفت: جهت‌گیری موسسه، توجه به کشاورزی دانش‌بنیان برای توسعه پایدار بوده است.

مجموع ارقام جدید بذر که تاکنون از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم معرفی شده، به ۸۷ مورد رسیده است  

وی با بیان اینکه معرفی ارقام جدید بذر از ۳۷ مورد در سال ۱۳۹۵ به ۸۷ مورد در سال جاری رسیده، بیان کرد: پیش از این متوسط معرفی ارقام جدید غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی در طول هر سال ۲.۵ تا سه مورد بود اما در سال ۱۳۹۶ معرفی ارقام جدید به هشت مورد، در سال ۱۳۹۷ به ۱۲ مورد و در سال ۱۳۹۸ نیز به ۹ مورد رسید.

وی اضافه کرد: معرفی ارقام تحول‌زا در بخش حبوبات، توسعه گیاهان جایگزین همچون خلر، نخود علوفه‌ای، بالنگوی شهری و اجرای برنامه پیش‌اصلاحی در بخش غلات از دیگر دستاوردهای این موسسه طی سال‌های اخیر بوده است.

«گلکاری» ادامه داد: در این مدت واحد به‌نژادی در موسسه افتتاح شد و تولید هسته‌های بذری روند رو به رشد یافت که بیشترین افزایش با سالانه هزار تن به جو، گندم و حبوبات اختصاص داشت.  

رئیس سابق موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: مشارکت بخش خصوصی از سال ۱۳۹۴ به بعد مورد توجه موسسه قرار گرفت و نخستین دوره توانمندسازی تولیدکنندگان هسته‌ای بذری دیم طی سال ۱۳۹۷ برگزار شد که به دلیل شرایط ناشی از کرونا طی سال‌های پس از آن ادامه نیافت.

وی همچنین توسعه پایدار در تحقیقات به‌زراعی، کشاورزی حفاطتی، کشاورزی دقیق و الگوی کشت هوشمند را به عنوان رویکردهای این موسسه یادآوری کرد و افزود: کشاورزی دیم کشور در حال توسعه بوده و بعد از استان فارس، ارقام مناسب بذر برای سایر استان‌ها نیز از سوی این موسسه ارسال شده است.

وی به ارتباطات بین‌المللی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور مستقر در مراغه نیز اشاره و بیان کرد: این موسسه طی سال‌های اخیر تعدادی از اعضای هیات علمی خود را به مراکش اعزام کرد و در اجرای برنامه‌های بین‌المللی از جمله گندم‌های زمستانه «سیمیت» مشارکت داشته است.

«گلکاری» به همکاری موسسه با ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و افزود: چند برنامه نیز به صورت پایلوت در شهرستان تکاب از توابع آذربایجان‌غربی اجرا و طرح همکاری در این ستاد مصوب شد ولی متاسفانه منابع مالی آن جذب نشد.

وی آبیاری تکمیلی را ضامن پایداری تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا باید الگوی کشت بر اساس میزان بارندگی کشور رعایت شود و ارزیابی مستمر رطوبت و استفاده از سال‌های ترسالی در دستور کار قرار گیرد.  

رئیس جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز گفت: حوزه فعالیت این موسسه بسیار گسترده بوده و ۸.۵ میلیون هکتار  از اراضی کشاورزی را شامل می‌شود؛ بر همین اساس موسسه به تنهایی نمی‌تواند مسایل را مدیریت کند و به مشارکت سایر نهادها نیاز دارد.

«خشنود علیزاده» نسبت به درخشش پایدار موسسه ابراز امیدواری کرد و افزود: زحمت‌های زیادی در گذشته کشیده شده است که با مشارکت همه همکارانم در موسسه برای تداوم آنها تلاش خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا در این آیین با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تلاش‌های «صابر گلکاری» در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که در مراغه استقرار دارد، قدردانی و «خشنود علیزاده» به عنوان رئیس جدید این مرکز معرفی شد؛ چندی پیش نیز «گلکاری» به ریاست پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شده بود.

بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و فراخشک است. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی مراغه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی مراغه وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی مراغه اخبار کنکور موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نماینده اقلیم معرفی ارقام ارقام جدید سال ها طی سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۶۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان

نوزدهمین «شب کارگردان» با تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر کشور؛ ژاله علو، علیرضا کوشک‌جلالی و علی شمس برگزار می‌شود و تندیس انجمن کارگردانان تئاتر به آنان اهدا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این برنامه به کوشش انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، روز یکشنبه ۹ ادریبهشت ماه و از ساعت ۱۷ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در کنار اهدای مدالیوم به اکبر زنجانپور، از سه چهره نامبرده نیز تقدیر می‌شود.

بر اساس این گزارش، ژاله علو سال ۱۳۰۶ در محله سنگلج و در خانواده‌ای زاده شد که فرهنگ برایشان اهمیت داشت. پدرش گرچه ارتشی بود ولی ذوق هنری داشت و علاقه‌مند بود دخترش با ادبیات کشور آشنا شود. به همین دلیل از هفت سالگی با شروع مدرسه کتاب حافظ، سعدی و شاهنامه برایش می‌خواند و او را تشویق می‌کرد تا با اشعار بزرگان کشور آشنا شود.

علو درس و مشق را در دبستان «نواختران» در خیابان شاهپور آغاز کرد و دوره متوسطه را در مدرسه «خسرو خاور» گذارند. مدتی به دانشسرای مقدماتی رفت و به دلیل علاقه به کار هنری، هنرستان هنرپیشگی  را انتخاب کرد. در هنرستان هنرپیشگی نزد استادان بزرگی مانند هایک گاراگاش، دکتر نامدار که استاد فن بیان بود و خانمی سوییسی که استاد بدن و حرکت بود، مشغول نوآموزی شد. در همین هنرستان با چهره‌هایی همانند محمد نوری، معز دیوان فکری و ... هم شاگردی شد و اولین حضور روی صحنه تئاتر را تجربه کرد. او از دانشسرای مقدماتی مستقیما وارد رادیو شد و سال‌ها در این رسانه فعالیت کرد.

و حالا انجمن کارگردانان تندیس و لوح تقدیر خود را به پاس سال‌ها تلاش و هنرآفرینی در حوزه کارگردانی تئاتر رادیویی به استاد ژاله علو تقدیم می‌کند.

علیرضا کوشک‌جلالی، کارگردان و مدرس تئاتر، دیگر هنرمندی است که فردا مورد تقدیر قرار می‌گیرد. او گرچه مقیم آلمان است اما همواره در تئاتر ایران حضوری تاثیرگذار داشته و علاوه بر کارگردانی نمایش‌های مختلف، در بسیاری از شهرهای کشور نیز هنرجویان را اموزش داده و با آنان آثار نمایشی مختلفی را اجرا کرده است. تماشاگران تئاتر از اجرای نمایش‌های «موسیو ابراهیم» و «خدای کشتار» او خاطراتی به یادماندنی دارند.

بر همین اساسا، انجمن کارگردانان به پاس تلاش‌های فراوان در حوزه آموزش تئاتر و کارگردانی از علیرضا کوشک جلالی تقدیر می‌کند.

اما علی شمس، دیگر کارگردانی است که مورد تقدیر قرار می‌گیرد. او علاوه بر کارگردانی نمایش‌های گوناگون همچون «احتمالات»، «داستان‌های میان رودان»، «قلعه انسانات»، «وقتی خروس غلط می‌خواند»، «شب دشنه‌های بلند»، «مخاطب خاص»، «اگر شبی از شب‌های تهران، مسافری...» و ...، در زمینه تئوری و ترجمه آثار نمایشی نیز پرتلاش است و در سال‌های اخیر، بسیاری از آثار معتبر نمایشی جهان زیر نظر او منتشر شده‌اند. انجمن کارگردانان به پاس تلاش‌های اجتماعی در حوزه تئاتر لوح تقدیر خود را به علی شمس اهدا خواهد کرد.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور