Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@22:37:10 GMT

غربالگری بینایی کودکان در دشتستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۸۲۰۸

غربالگری بینایی کودکان در دشتستان آغاز شد

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حسین بی‌باک کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: غربالگری سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال با توجه به شیوع بیماری کرونا، از نیمه اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با استان و سراسر کشور انجام می‌گیرد.

او افزود: این غربالگری از سوی اداره بهزیستی و با همکاری شبکه بهداشت و درمان و اداره آموزش و پرورش اجرا شده است و در دشتستان بیش از ۱۵هزار کودک ۳ تا ۶ باید غربالگری بینایی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان عنوان کرد: با شیوع بیماری کرونا، در سال گذشته، فقط تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ (۲۵ درصد) کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری بینایی شده‌اند که از این تعداد، ۳۲۰ (۱۰ درصد) کودک ۳ تا ۶ سال به اپتومتریست و چشم‌پزشک ارجاع داده شده‌اند.

بی‌باک ادامه داد: با همکاری اداره بهزیستی، در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت پایگاه‌های سیار برای این مهم مستقر می‌شود و غربالگری کودکان را مربی بینایی‌سنجی انجام خواهد داد و مراقبین سلامت و بهورزان ضمن پیگیری، خدمات بهداشتی را به این گروه از کودکان ارائه و ثبت سامانه الکترونیک سیب می‌‌کنند.

کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان دشتستان نیز شایع‌ترین علت نابینایی و کم بینایی تک چشمی افراد زیر ۲۰ سال را تنبلی چشم عنوان کرد و افزود: سه علت عمده شایع برای کم بینایی کودکان وجود دارد که شامل آب‌مروارید، آب سیاه و تنبلی چشم هستند.

محبوبه رضایی گفت : اگرچه آب‌مروارید و آب سیاه مادرزادی هستند، اما تنبلی چشم در صورتی که به‌موقع تشخیص داده و درمان شود، به طور کامل قابل‌پیشگیری است.

بیشتر بخوانید

مرحله سوم غربالگری در اولویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد آمادگی تحصیلی ۴۱ درصد نوآموزان بوشهری ارزیابی شد

او با اشاره به اینکه کودکان زیر ۶ سال باید حداقل سه بار برای سنجش بینایی و تشخیص تنبلی چشم معاینه شوند، عنوان کرد: در این سنین چشم کودک در حال تکامل است، به همین دلیل اگر چشم کودک در گذشته مشکلی نداشته است، خانواده‌ها باید برای معاینه مجدد به این مراکز مراجعه کنند.

کارشناس واحد پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان دشتستان بیان کرد: بهزیستی به خانواده‌های کم‌بضاعتی که کودک آنان نیازمند عمل جراحی و یا تهیه عینک است، کمک خواهد کرد.

رضایی تاکید کرد: با توجه به اینکه این طرح از نیمه اردیبهشت‌ و در طی سال اجرا می‌شود، خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های سنجش سیار مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت، کودکان خود را غربالگری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در این مراکز برای معاینه کودکان زیر ۳ سال که جهت‌ها را بلد نیستند از دستگاه و برای کودکان بزرگ‌تر، از دستگاه چارت نوری به منظور بررسی دقیق‌تر میدان دید استفاده می‌شود.

مکان اجرای طرح در پایگاه ثابت اداره بهزیستی واقع در کلینیک تخصصی نبوت (سپاه) واقع در خیابان بیمارستان شهر برازجان و روز‌های کاری مرکز، سه‌شنبه هر هفته در نوبت عصر از ساعت ۱۷ الی ۲۰ خواهد بود

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غربالگری کودکان سنجش بینایی آب مروارید اداره بهزیستی تنبلی چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۸۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ۷۰ مامای نمونه استان همدان تجلیل شد

در این مراسم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هم اکنون ۷۱۵ ماما در مراکز درمانی و بهداشتی استان همدان فعالیت می‌کنند که امسال ۴ نفر از آنها به عنوان نمونه کشوری انتخاب شده اند.

رسول سلیمی گفت: در استان همدان با تلاش‌های انجام شده به ۶۰ درصد غربالگری پیش از بارداری و تولید نوزادان رسیده ایم که با تلاش ماما‌ها و آگاهی بخشی به جامعه باید به غربالگری کامل برسیم.

او همچنین گفت: با تلاش ماما‌ها و مشاوره آنها به ۷ هزار نفر در یک سال گذشته توانستیم جلوی سقط جنین ۵۴۰ نوزاد را بگیریم و ماما‌ها در آگاهی والدین از فرزندآوری و تکامل نوزاد نقش کلیدی دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • از ۷۰ مامای نمونه استان همدان تجلیل شد
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان در لردگان
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال احمر زنجان در نذر سلامت
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال زنجان در نذر سلامت با قرارگاه جهادی الکفیل