Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به سیر مراحل برجام از ابتدا تاکنون و تجربه تلخ عدم اطاعت از رهنمودهای رهبر انقلاب، بر لزوم رعایت چهارچوب ها و عدم تخطی از خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب برای ادامه مذاکرات، تأکید کرد و گفت: استدلال های دولت برای ناکامی ها در برجام پذیرفتنی نیست و نباید همه مسائل کشور به سرنوشت مذاکرات گره زده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ مذاکره با غرب برای رفع تحریم ها از دولت اصلاحات و مذاکرات سعدآباد تا امروز مطرح بوده است. اما مذاکره کنندگان سعدآباد، در سال 92 گفتند که می خواهیم این بار کدخدا را هم وارد میدان مذاکره کنیم تا دیگر بهانه و واسطه ای برای اجرای تهعدات وجود نداشته باشد. برجام، محصول این ادعا و تفکر است که از 92 تا 1400 هنوز به ثمر ننشسته است.

در این زمینه با حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان به گفت و گو نشستیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضور می شود.

روزهای آخر دولت تدبیر و امید در حال سپری شدن است و تنها دستاورد ادعایی از سوی دولتمردان هم برجام است. اخیراً هم فایلی از وزیر امور خارجه درباره دوگانه دیپلماسی و میدان منتشر شده است. عملکرد دیپلماسی دولت های یازدهم و دوازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

تجربه 8 ساله دولت تدبیر و امید نشان داد که مسیر دیپلماسی مشکلاتی دارد. درباره برجام و شرایط پذیرش آن و الزاماتی که باید رعایت می شد تا کسی نتواند زیر میز بزند، به طور صحیح و مطابق با توصیه ها و فرامین رهبر معظم انقلاب پیش نرفت و متأسفانه شاهد بودیم که طرف های مقابل ما به تعهدات خود عمل نکردند و جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود عمل کرد و دولت ما در صحنه بین الملل هم نتوانست در عمل، طرف دیگر قرارداد را تحت فشار قرار دهد تا به قول های خودش عمل کند. نکته تأسف آمیز دیگر این بود که آمریکایی ها به صورت یک طرفه از برجام خارج شدند و از طرف دیگر به شدت دنبال آن بودند که ایران از برجام خارج نشود و مرتب از طریق دیگر کشورها هم خط و نشان می کشیدند و به اصطلاح و قول خودشان ایران را از تبعات سوء خروج از برجام انذار می دادند و همه این ها در حالی بود که ایران تمام و کمال به قول های خود وفا کرده بود و این آمریکایی ها بودند که خلاف کرده بودند و نه ایرانی ها، اما همه فشارهای حقوقی بر گردن ایران قرار گرفته بود.

مسئولان مذاکره کننده ایرانی در دولت آقای روحانی همواره دلایل و ادعاهایی را برای ناکامی های سیاسی در روند مذاکرات و برجام مطرح می کنند. نظر شما در این رابطه چیست و آینده این مذاکرات را چگونه می بینید؟

در یک حرکت تاکتیکی، دولتمردان ما همه مشکلات به وجود آمده و ادامه دار شدن تحریم ها را به گردن تحولات آمریکا و روی کار آمدن ترامپ، بعد از اوباما و تغییر دولت آمریکا از دموکرات به جمهوری خواه انداختند، در حالی که حتی همین موضوع هم باید در جریان مذاکرات مورد توجه جدی قرار می گرفت و همه این ها باید کاملاً پیش بینی می شد که طرف مقابل تحت هیچ شرایطی نتواند از انجام تعهدات خود سر باز بزند. حتی با رفتن ترامپ از کاخ سفید و روی کار آمدن بایدن، هنوز هم فشارهای حقوقی بر ایران ادامه دارد و تحریم ها هم برداشته نشده اند.

بعد از انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، باز هم دولت تدبیر و امید به دنبال مذاکره مجدد و بازگرداندن آمریکایی ها به برجام و رفع تحریم ها است، هرچند همان زمانی که آمریکا در ظاهر در برجام بود هم در عمل تحریم ها برداشته نشد و تحریم های جدید هم علیه کشور ما اعمال شد. اما واضح است که دشمنان ما هیچ گاه حرکتی که به نفع ما و یا ضرر خودشان باشد را انجام نمی دهند و تجربه هم این موضوع را اثبات کرده است، پس اگر بخواهیم منطقی و عاقلانه به این قضیه بنگریم، ادامه دادن و کش و قوس برجام و این ماجرای مذاکرات جدید، فایده ای به حال دولت و ملت ایران ندارد.

رهبر معظم انقلاب همواره در جلسات عمومی و خصوصی رهنمودهای بسیار ارزشمندی را به مسئولان دیپلماسی کشور در خصوص مذاکره گوشزد کرده اند. موضع مسئولان مذاکره کننده در قبال این رهنمودها را چگونه ارزیابی می کنید؟

رهبر معظم انقلاب از همان ابتدای شروع به کار دولت یازدهم هم فرمودند که به این مذاکرات خوش بین نیستند. با این حال، در مسیر مذاکرات، همواره مسیر صحیح را به تیم مذاکره کننده ایرانی نشان می دادند و تصمیمات لازم را اتخاذ می کردند، اما در عمل دیدیم که به توصیه های ایشان عمل نشد و شروط چندگانه ایشان مد نظر قرار نگرفت و تیم مذاکره کننده ایرانی فریب خورد و تضمین های لازم را از دشمن نگرفت تا همان اتفاقی بیفتد که رهبر انقلاب پیش تر فرموده بودند که آمریکایی ها وقتی خرشان از پل گذشت، بر می گردند و به ریش شما می خندند. دولت های یازدهم و دوازدهم به سخن متخصصان دلسوز، گوش نداند و نتیجه اش را هم دیدند. آنچه رهبر معظم درباره خسارت محض بودن برجام فرمودند، کاملاً منطقی و واضح است و حتی برخی مسئولان دولتی هم در برهه هایی، به نوعی به این حقیقت اعتراف کرده اند.

هرچند رهبر انقلاب بر ادامه مذاکرات با حفظ چهارچوب ها و رعایت همه حقوق ملت ایران و همه تعهدات طرف مقابل و باج ندادن به غربی ها و راستی آزمایی انجام تعهدات غربی ها در عمل، رضایت دادند، اما دولت نباید همه چیز و همه امور کشور را وابسته به امضا یا عدم امضای توافق، وابسته کند و شایسته نیست که همه امور کشور را معطل کنیم که شاید غربی ها بخواهند کوتاه بیایند و از خر شیطان پیاده شوند و با ما به توافق برسند. امروز مردم با گرفتاری های مختلف اقتصادی و معیشتی درگیر هستند و دولت باید در فرصت باقیمانده برای رفع مشکلات معیشتی مردم و بیکاری و سایر معضلات کشور تلاش کند و بیش از این فرصت را از دست ندهد. مسئولان دیپلماسی کشور هم باید مراقب باشند و این بار به هیچ وجه از خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب عبور نکنند. آمریکایی ها باید به همه تعهدات خود عمل کنند و تیم ایرانی باید چهارچوب تعیین شده را رعایت کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مذاکره کننده آمریکایی ها رهبر انقلاب تعهدات خود رهبر معظم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۹۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از معلمان فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم به طور پیوسته برگزار شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جمعی از معلمان فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • سوژه امسال نون خ لب مرز بود | ۲ خط قرمز مهم که در این سریال رعایت شد
  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند
  • مانیتور Innocn 27D1Q چه ویژگی‌هایی دارد؟