Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، یک رسانه بین‌المللی نوشته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌ های مرتبط با ایران که در دوران «دونالد ترامپ» علیه ۷۰۰ فرد و نهاد وضع شده‌اند را رفع کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این آمار را بر اساس شمارش تحریم‌های وضع‌شده توسط وزارت خزانه‌ داری آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آمار در حالی ارائه می‌شود که «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران ماه پیش تعداد تحریم‌هایی که آمریکا باید رفع کند را ۱۵۰۰ مورد عنوان کرده بود.

خبرگزاری رویترز به جزئیات بیشتری درباره نحوه محاسبه این آمار اشاره نکرده و تنها به نقل از یک مقام آمریکایی گفته که آمار رویترز از تحریم‌های اعمالی ترامپ نزدیک محاسبات دولت بایدن است، گرچه قضاوت درباره این که چه چیزهایی شامل شود، می‌تواند مجموع‌ کمی متفاوت را به دست دهد.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: برای این که ایران نفت خود را صادر کند که بزرگترین منفعت این کشور از عمل به تعهدات برجامی و محدود کردن برنامه هسته‌ ای خود خواهد بود، لغو بسیاری از این تحریم‌ها اجتناب ناپذیر است.

خبرگزاری رویترز سپس مدعی شده لغو این تحریم‌ ها «جو بایدن» را در معرض اتهاماتی مانند نرمش در برابر تروریسم قرار می‌دهد اما این یک ضربه سیاسی است که او باید آن را برای بازگشت به برجام به جان بخرد.

طبق این گزارش، «جان اسمیت» مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ موج تحریم‌ های ترامپ را از لحاظ دامنه در تاریخ معاصر آمریکا بی‌سابقه توصیف کرده است.

او که اکنون یکی از شرکای شرکت حقوقی «موریسون و فورستر» است، در خصوص این تحریم‌ها گفت: هدف قرار دادن نهادهای ایرانی به دلیل (ادعایی) حمایت از تروریسم یا به دلیل ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احیای توافق را سخت‌تر کرده است. با اضافه کردن چنین برچسب‌هایی مثل تروریسم و نقض حقوق بشر، حذف این نام‌ها از فهرست (سیاه) به لحاظ سیاسی بسیار دشوار است. امکان پذیر است اما اگر این کار را بکنید با واکنش بد احتمالی بیشتری روبرو خواهید شد.

طبق این گزارش، یکی از موانع عمده در گفتگوهای وین که هنوز رفع نشده، آنچه باید در خصوص تحریم‌های بانک مرکزی ایران انجام شود، است. این تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ اعمال شد و بعد طبق توافق هسته‌ای لغو شد و با خارج شدن ترامپ از توافق بازگشت.

در سپتامبر سال ۲۰۱۹ ترامپ با قرار دادن بانک مرکزی ایران در فهرست سیاه به اتهام حمایت مالی از گروه‌های تروریستی، از این هم فراتر رفت و به شکلی موثر خارجی‌ها را از تعامل با آن منع کرد. او همچنین بخش‌های دیگر زیرساخت‌های نفتی ایران از جمله شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به اتهام حمایت از تروریسم هدف قرار داد.

طبق گزارش رویترز، به گفته کارشناسان، این شرکت‌ها باید تسهیل تحریم دریافت کنند در غیر این صورت برای شرکت‌های خارجی همچنان مشکل ساز خواهند بود. شرکت‌های آمریکایی هم که از معامله با این شرکت‌ها تحت تحریم‌های مختلف منع هستند.

خبرگزاری رویترز اظهارات «الیوت آبرامز» آخرین نماینده آمریکا در امور ایران در دوران ترامپ مبنی بر اینکه این تحریم‌ها به استناد قانون اعمال‌ شده‌اند را مقدمه‌ای دانسته که خط استدلال جمهوری‌خواهان برای حمله به بایدن را نشان می‌دهد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اما گفت که دولت بایدن به دنبال به چالش کشیدن مبنایی که ترامپ برای اعمال این تحریم‌ها به آن‌ها استناد کرد، نیست. در واقع، این به آن معناست که وارد این بحث نخواهد شد که این نهادها از تروریسم پشتیبانی نکرده‌اند. در عوض، به گفته این مقام آمریکایی، دولت بایدن نتیجه گیری کرده که بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به نفع امنیت ملی ایالات متحده است که این مسئله لغو تحریم‌ها را توجیه می‌کند.

در بخش دیگری از مطلب رویترز گفته شده که تصمیم ترامپ در آوریل سال ۲۰۱۹ در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس آن در فهرست سیاه هم مسائل را پیچیده کرده است. در سپتامبر سال ۲۰۱۹ دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا از اختیارات ضد تروریسم برای هدف قرار دادن بانک مرکزی ایران به اتهام فراهم کردن میلیاردها دلار برای سپاه، نیروی قدس و حزب الله لبنان، استفاده کرد.

به ادعای رویترز، دولت بایدن برای لغو تحریم‌های مربوط به بانک مرکزی نیاز به حذف برچسب تروریستی از سپاه پاسداران ندارد. طبق این گزارش، به گفته مقام‌های سابق آمریکایی، «وزیر خزانه‌داری می‌تواند هر گونه تحریم را علیه بانک مرکزی ایران تحت دستورات اجرایی آمریکا وارونه کند، دستوراتی که به رئیس‌جمهور آمریکا توانایی اعمال یا لغو آن‌ها را به خواست خود می‌دهد.»

در پایان این گزارش آمده است: وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه جزئیات اعلام کرده تنها اگر ایران به تعهد به برجام بازگردد، آمریکا تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو می‌کند. «هنری رم» تحلیگر مسائل ایران در گروه اوراسیا گفت: تنش سیاسی شدید خواهد بود. هر چیزی که شامل حرف «ت» (اول کلمه تروریسم) در این مورد باشد، می‌تواند نقطه بحث آماده برای کسانی باشد که مخالف بازگشت به برجام هستند.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برجام دونالد ترامپ تحریم برنامه هسته ای تعهدات برجامی تروریسم بانک مرکزی ایران خبرگزاری رویترز بازگشت به برجام تحریم ها دولت بایدن قرار دادن شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۱۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

آیا دولت بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی از انزوا و شکست بین‌المللی، عربستان را پیش پای اسرائیل قربانی می‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که پایتخت‌ها، شهرها و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان شاهد گسترده‌ترین اعتراضات ضد صهیونیستی است، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای سعودی در ریاض مدعی شد: «روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود. اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است. آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند».

فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان هم گفته است: «به مراحل نهائی توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم». این در حالی است که بلینکن با وقاحت گفته است: اسرائیل برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به «رفح» در جنوب غزه ندارد.

بلینکن در نشست با وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس هم، خواستار سیستم دفاعی یکپارچه در مقابل ایران شد و ادعا کرد: رویارویی ایران با اسرائیل، نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد. این حمله، تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.

اظهارات بلینکن مبنی بر این که آمریکا و عربستان طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند، در حالی است که تشدید جنایت‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر، موجب برانگیختگی گسترده جهانی و همچنین آماده شدن محاکم بین‌المللی برای صدور حکم تعقیب و بازداشت مقامات جنایتکار صهیونیست شده است. در میدان نظامی نیز تحلیلگران، از قطعیت شکست اسرائیل خبر می‌دهند و این علاوه‌بر ضربت راهبردی تحقیرآمیزی بود که اسرائیل از ایران خورد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت بایدن و نتانیاهو اصرار دارند دولت‌هایی مانند سعودی، اردن و امارات را قربانی کنند تا هر طور که شده اسرائیل را از باتلاقی که در آن دست‌وپا می‌زند، بیرون بکشند.

پیش از این، دیوید هرست، سردبیر وب‌سایت آمریکایی میدل‌ایست‌آی با اشاره به نقش‌آفرینی اردن، هنگام حمله ایران به اسرائیل هشدار داده بود: «در حالی که مردم اردن، شلیک موشک‌های ایرانی به اهداف خود در اسرائیل را تشویق می‌کردند، ارتش اردن آنها را از طرف اسرائیل سرنگون می‌کرد. اسرائیل ممکن است این واقعیت که متحدان واقعی دارد را جشن بگیرد، اما با این کار، مشروعیت دوستان خود را به طرز مُهلکی تضعیف می‌کند».

البته ایران در آن حمله، پایگاه‌های جاسوسی و نظامی اسرائیل از جمله پایگاه نواتیم را که حفاظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی دنیا توصیف می‌شود، درهم کوبید و فقط ذلت و خفّت ماجرا برای شاه خائن اردن بماند.

بیگاری کشیدن اخیر از عربستان و واداشتن او به انتحار با باقی‌مانده حیثیت خود نزد ملت‌های مسلمان، در حالی است که میدل‌ایست مانیتور، آبان ۱۴۰۰ با اشاره به «گاو شیرده» توصیف‌شدن سعودی از سوی ترامپ نوشت: «زمانی که ترامپ، عربستان را گاو شیرده توصیف کرد، بن‌سلمان احساس توهین نکرد. او چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می‌کند، اما در لبنان تنش ایجاد می‌کند؟».

دونالد ترامپ سال ۱۳۹۵ در حالی که هنوز رئیس‌جمهور نشده بود، گفته بود: «عربستان برای ما مانند گاوی شیرده است که هر وقت دیگر نتواند دلار و طلا بدهد، دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و این واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود مقامات سعودی از آن آگاهند. عربستان، باید سه‌چهارم ثروتش را به آمریکا بابت حمایت‌های ما بپردازد».

او پس از ریاست‌جمهوری هم در جریان نشست خبری مشترک با سران لتونی، لیتوانی و استونی گفته بود: «می‌خواهم از سوریه خارج شویم و به کشورمان بازگردیم، می‌خواهم کشور خود را بازسازی کنم، هفت تریلیون دلار صرف کردیم اما هیچ چیزی نگرفتیم. ما در این مورد خیلی جدی فکر می‌کنیم و به‌زودی در این مورد تصمیم قطعی خواهیم گرفت. من به ریاض گفتم اگر می‌خواهید در این‌جا بمانیم، پس هزینه‌اش را بپردازید». ترامپ، اردیبهشت ۱۳۹۷ هم در دیدار با محمد بن‌سلمان گفت: «عربستان سعودی جزو خریداران بزرگ ما بوده است. [خطاب به بن‌سلمان] یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام و اقلام مختلف و تولید شغل برای آمریکایی‌ها است. من در ماه می در ریاض بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات‌متحده بازگرداندیم. ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند». ترامپ سپس با نشان دادن چند لوح درباره خریدهای سعودی گفت: «اینها بعضی از چیزهایی هستند که از ما خریده‌اند. این یکی سه میلیارد دلار است، آن ۵۳۳میلیون دلار و آن یکی ۵۲۵میلیون دلار. این پول‌ها برای شما چیزی نیست؛ بیشتر بخرید این ۸۸۰میلیون دلار، این ۶۴۵میلیون دلار، این یکی ۶میلیارد دلار...».

اما بیش از صد میلیارد خرید نظامی از آمریکا- فقط ظرف یکی دو سال- نتوانست عربستان را به هنگام حمله متجاوزانه به یمن و تلافی‌شدن از سوی انصارالله، از گرداب نجات دهد و مانع از فرود آمدن موشک‌های در مناطق نفتی و نظامی شود. حالا هم به نظر می‌رسد اگر پای عربستان بیش از گذشته به بازی جنایتکارانه اسرائیل و آمریکا سُر بخورد، طرفی که بیش از همه زیان خواهد کرد، دولت سعودی است. مقاومت یمن نشان داده که کمترین ملاحظه‌ای درباره حامیان جنایات رژیم صهیونیستی ندارد.

دیگر خبرها

  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کره شمالی تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران را غیرقانونی و غیرانسانی خواند
  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟