Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان ۸۰ درصد و کمی بالاتر است.

محمود شبستری امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جلسه ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طبق رصدهای حضوری تیم کمیته علمی، در شب‌های قدر در حرم مطهررضوی، رعایت پروتکل‌ها نزدیک به ۹۵ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با بیماری کرونای خراسان رضوی در خصوص کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: این کمیته از آذرماه شروع به فعالیت کرد.۱۳۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان در این کمیته علمی بدون اینکه سابقه کار اجرایی داشته باشند، شروع به فعالیت کردند. در این کمیته ۹ کارگروه غربالگری و پیش‌گیری، استانداردسازی درمان، آمار، رسانه، طب سنتی ایرانی و کرونا، مرگ‌ومیر، آموزش، پژوهش و توانمندسازی بیماران به خصوص در بحث روان درمانی تشکیل شده و تاکنون ۷۷ جلسه به طور ماهانه و مستمر و اکثریت با حضور دکتر بحرینی و روسای دیگر دانشگاه‌های استان و معاونین بهداشت و درمان برگزار شده است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی با بیان اینکه «در ابتدای ایجاد کارگروه، دو امر مورد توجه اعضای هیات علمی قرار گرفت»، توضیح داد: یکی از موضوعات این بود که در روند مطالعاتی، ۵۹۸ پرونده فوتی از بیمارستان‌های مشهد مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد در برخی بیمارستان‌ها در سطح استان بین ۴۳ تا ۵۰ درصد فوتی‌ها در ۴۸ ساعت اول اتفاق می‌افتد؛ بنابراین این زنگ خطری شد که در خصوص دلیل این مسئله کار کنیم. 

شبستری با اشاره به اینکه ۱۰ موضوع رصد شد، اما دو موضوع در بررسی علل فوت بسیار مورد توجه بود، اظهار کرد: اولین دلیل ترس بیماران از کرونا و بیمارستان که شاخصه اصلی در حدود ۵۰ درصد بود و موضوع دوم بحث مداخله‌گران درمان از جمله پزشکان، طب سنتی و... در حدود ۴۰ درصد تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما به سمت تشخیص زودهنگام و درمان به هنگام رفتیم. به کمک حوزه بهداشت و حوزه آموزش، بحث درمانگاه‌های سرپایی، مراکز ۱۶ ساعته، استفاده از فضای رسانه‌ها و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و باعث شد در آمار موج چهارم نسبت به موج سوم، تعداد مراجعان سرپایی ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

عضو ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی با اشاره به موضوع مورد توجه دوم که مداخله‌گران درمان هستند، بیان کرد: در این مهم، آموزش جامعه پزشکی مدنظر قرار گرفت؛ یکی از کارهای خوبی که توسط کمیته علمی دانشگاه و نظام پزشکی صورت گرفت این بود که گروه‌های ۱۰۰ نفره پزشکی در سطح استان با یک استاد علمی وصل کردیم که کار آموزش، مشاوره و نظارت را به عهده دارد.

شبستری ضمن اشاره به راه‌اندازی ستاد هدایت کرونا که در این زمینه موثر واقع شد، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفت، گسترش اورژانس‌های بیمارستانی در حوزه کرونا در سطح مشهد بود و حدود ۱۲ اورژانس فعال شد که در گذشته محدودتر بود.

وی ضمن اظهار به اینکه «مسئله ارجاع بیمارستانی در سطح جامعه پزشکی جا نیفتاده بود و سعی شد که این موضوع نیز در آموزش جامعه پزشکی قرار گیرد»، تاکید کرد: به طور کل توجه به بحث تشخیص زودهنگام و درمان به هنگام تقریبا اولویت کار کمیته علمی کرونا بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کمیته علمی ستاد مقابله ستاد مقابله با کرونا کرونای خراسان رضوی مورد توجه قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۱۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلان‌شهر اصفهان بارش‌های یک‌سال زراعی کامل را دریافت کرد

به گزارش خبرنگار مهر، میانگین بارشی کلان‌شهر اصفهان از ابتدای سال زراعی (یکم مهرماه ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۱۴۶ میلیمتر رسیده که ۲۳ میلیمتر بیشتر از میانگین یک سال کامل زراعی این شهر است.

بنا بر آمار اداره کل هواشناسی استان اصفهان میانگین بارش‌های شهر اصفهان در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۰ میلیمتر و در دوره بلندمدت تا نیمه اردیبهشت ۱۱۴ میلیمتر بوده است.

بر همین اساس میانگین بارشی شهر اصفهان در سال زراعی کنونی نسبت به سال زراعی گذشته (۱۴۰۱- ۱۴۰۲) ۴.۲ درصد و نسبت به دوره بلندمدت (۶۳ ساله) ۲۸ درصد افزایش یافته است.

بنا بر داده‌های موجود، میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهر اصفهان ۱۲۳ میلیمتر است. یک‌سال زراعی (آبی)، از یکم مهر ماه هر سال تا ۳۱ شهریور سال بعد محاسبه می‌شود.

شهر اصفهان امسال برای دومین سال پیاپی است که بارش‌های یک‌سال خود را طی هشت ماه دریافت کرده است. این خطه در سال زراعی گذشته نیز بارش‌های مطلوبی داشت به طوری که تا بهمن ماه ۱۴۰۱ و طی پنج ماه بارش‌های یکسال زراعی خود را دریافت کرد.

میانگین بارش‌های استان اصفهان به ۱۸۳ میلیمتر رسید

همچنین میانگین بارندگی استان اصفهان از ابتدای سال زراعی تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، به ۱۸۳.۳ میلیمتر رسیده است.

میانگین بارش‌های استان اصفهان در سال زراعی کنونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد افزایش و نسبت به دوره بلندمدت هفت دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

میانگین بارندگی یک سال زراعی کامل استان اصفهان ۱۹۷.۳۸ میلیمتر است.

روند کاهشی بارش‌ها در مناطق غرب و جنوب اصفهان

همچنین فریدون‌شهر به عنوان پربارش‌ترین شهرستان استان اصفهان در سال زراعی کنونی، از ابتدای مهر سال ۱۴۰۲ تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۴۳۷ میلیمتر بارندگی داشته است. در حالی که بارش‌های این خطه در مدت مشابه سال گذشته ۴۶۲.۵ میلیمتر و در بلند مدت ۵۴۴.۶ میلیمتر بود.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل فریدون‌شهر ۵۷۱ میلیمتر است و بارش‌های امسال این شهرستان در مقایسه با سال زراعی گذشته ۵.۵ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۱۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.‌

سمیرم نیز به‌عنوان دومین شهرستان پربارش استان اصفهان از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تا نیمه اردیبهشت ۴۰۴.۵ میلیمتر بارندگی داشته در حالی که در مدت مشابه سال قبل میانگین بارش‌های این شهرستان به ۵۳۵ میلیمتر و در دوره بلندمدت به ۴۴۳ میلیمتر می‌رسید.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهرستان سمیرم ۴۶۱ میلیمتر است. بنا بر آمار اداره کل هواشناسی استان اصفهان، بارش‌های امسال شهرستان سمیرم نسبت به سال زراعی قبل ۲۴.۴ درصد و در مقایسه با بلند مدت حدود ۹ درصد کاهش یافته است.

افزایش ۱۰۰ درصدی بارش‌ها در مناطق شرق و شمال اصفهان

بررسی آمار ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان نشان می‌دهد به‌رغم کاهش بارندگی در شهرستان‌های سردسیر غرب و جنوب استان در سال زراعی کنونی، میانگین بارش‌ها در شهرستان‌های گرمسیری و دارای اقلیم گرم و خشک در شمال و شرق و مرکز استان، نسبت به سال قبل و دوره بلند مدت افزایش یافته است.

برای مثال میانگین بارندگی شهرستان نطنز از ابتدای سال زراعی تا نیمه اردیبهشت به ۲۰۳ میلیمتر رسیده و این در حالی است که میزان بارندگی این شهرستان در مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱۰۱ میلیمتر و در دوره بلندمدت ۱۴۹ میلیمتر بود.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهرستان نطنز ۱۶۲ میلیمتر است‌. بر همین اساس میزان بارش‌های شهرستان نطنز نسبت به سال گذشته ۱۰۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت ۳۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین میانگین بارندگی در شهرستان ورزنه از ابتدای سال زراعی کنونی تا ۱۶ اردیبهشت ماه به ۱۰۱ میلیمتر رسیده است. درحالی که میزان بارش‌های این شهرستان در مدت مشابه سال گذشته ۶۵ میلیمتر و در دوره بلندمدت تا این تاریخ ۷۰ میلیمتر بود.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهرستان ورزنه ۷۶.۶ میلیمتر است. بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان میانگین بارش‌های امسال شهرستان ورزنه در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل ۵۵ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین میانگین بارندگی در شهرستان کاشان در شمال استان اصفهان از ابتدای سال زراعی تاکنون به ۱۲۶ میلیمتر رسید. میزان بارش‌های این شهرستان در مدت مشابه سال گذشته ۵۸ میلیمتر و دوره بلند مدت ۱۲۳ میلیمتر بود.

میانگین بارشی یک سال زراعی کامل شهرستان کاشان ۱۳۲.۷ میلیمتر است. بر این اساس میانگین بارندگی این شهرستان در سال زراعی کنونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱۶ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۲.۸ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 6097772

دیگر خبرها

  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • ۸۲ درصد میانگین بارندگی استان بوشهر تحقق یافت
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • ۶۲ نوزاد غرب خراسان رضوی از سقط نجات یافتند
  • کلان‌شهر اصفهان بارش‌های یک‌سال زراعی کامل را دریافت کرد
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی