Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-09@08:04:55 GMT

نگاه کمی به دانشگاه های علمی کاربردی نداریم

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۲۱۷۳

نگاه کمی به دانشگاه های علمی کاربردی نداریم

امید با بیان اینکه نگاه توسعه کمی به مراکز آموزشی نداریم گفت: هدف ما توسعه کیفی دانشگاه است و این امر بدون اصلاح ساختار مدرسین دانشگاه امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عبدالحسین امید» ظهر امروز (دوشنبه ۲۷ اردیبهشت) در جمع مدرسین و روسای مراکز آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان در اهواز اظهار کرد: با توجه به قوانین و مقرارت جدید کمی و کیفی و برنامه ریزی های اداری و آموزشی این دانشگاه در سال ۱۴۰۰، مدرسین سطح بندی می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه باید بین مدرسین با سابقه و باتجربه و مدرسین کم سابقه از نظر پرداختی تفاوت قائل شویم افزود: ۲ سال است که در این خصوص برنامه ریزی انجام شده اما قرار شد بعد از طرح ساماندهی، سطح بندی مدرسین اجرا شود، با توجه به اینکه ساماندهی به اتمام رسید و جذب ها هم قانونی شده، امیدواریم بتوانیم نیمسال اول ۱۴۰۰ _ ۱۴۰۱ در پرداخت‌های امسال این سطح بندی را اعمال کنیم.

 

وی در خصوص شاخص های سطح بندی تصریح کرد: مدرس به روز باشد، از منابع به روز، از امکانات کمک آموزشی مفید و مناسب استفاده کند، دانشجو از مدرس راضی باشد، سابقه بهتر و بیشتری داشته باشد و شرایطی این چنین که مدرسین را با این شاخص ها در سه یا چهار سطح مختلف قرار می دهیم و پرداخت ها به مدرسین بر اساس سطوح توانمندی و تجربه و مهارتشان انجام خواهد شد و هر سال این ارزیابی صورت می گیرد. 

 

امید با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه جامع بیان کرد: هدف‌گذاری دانشگاه جامع این است که هر مرکز علمی کاربردی یک مرکز نوآوری داشته باشد و این مراکز نوآوری جایی است که باید مدرسین دانشگاه جامع دانشجویان خوش استعداد و خلاق دارای ایده را به سمت مراکز نوآوری هدایت کنند و در این مراکز دور هم جمع شوند.

 

وی اضافه کرد: دانشگاه جامع به آنها کمک مالی و فکری می کند و امکانات در اختیارشان می گذارد تا شرکت تأسیس و کسب و کار کوچک راه اندازی کنند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با تاکید بر اینکه خروجی دانشگاه جامع باید با خروجی دانشگاه های نظری متفاوت باشد عنوان کرد: در خوزستان دانشجویان زیاد است اما تفاوت ما با بقیه باید این باشد که دانش آموخته ما بتواند از توانمندی های فکری خود کسب و کار راه اندازی کند و خلاق و کارآفرین باشد. 

 

وی با اشاره به موفقیت های خوب دانشگاه جامع خوزستان و مراکز خوب و دانش آموختگان خوبی که تربیت شدند و یا در حال آموزش هستند ابراز کرد: این دانشگاه ۱۲ هزار دانشجو دارد که نسبت به دیگر استان‌ها رقم مناسب و قابل توجهی است.

 

امید خطاب به مدرسین این دانشگاه با اشاره به رویکرد کیفیت گرایانه دانشگاه جامع در دوره برنامه اول توسعه خود یعنی از سال ۹۵ تا ۹۹ ابراز کرد: توسعه کمی در این مدت متوقف شد و همه تلاش دانشگاه بر توسعه کیفی بود ما نه تنها توسعه کمی نداشتیم بلکه نگاه انقباضی هم داشتیم که بخشی از آن به خاطر مصوبه شورای عالی اداری و بخشی هم به دلیل سیاست‌های کیفیت دانشگاه به مراکز محدود شدند و شاید تعداد مراکز علمی کاربردی به نصف رسید پس نگاه توسعه کمی نبود اما در این مدت نگاه توسعه کیفی برقرار بود و اولویت دانشگاه هم توسعه کیفی بود.

 

وی اذعان کرد: توسعه کیفی هم هیچ حد و مرز و سقفی ندارد و هیچ کس نمی‌تواند مدعی باشد که به آخرین درجه از علم و دانش رسیده است، همه در حال تلاش برای ارتقای کیفیت هستند، کیفیت قابل توقف نیست و تمام تلاش دانشگاه هم در این پنج سال برنامه اول توسعه کیفی بود و برای رسیدن به آن و برای تضمین کیفیت خروجی این دانشگاه باید چند اقدام انجام می‌شد که این اقدامات بعضاً چالشی بود، برخی پرهزینه بود اما به طور کلی انجام شد.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه تقریبا تمام هدف گذاری های دانشگاه برای رسیدن به پایه های کیفیت انجام شد عنوان کرد: الان دوره‌ای است که باید در آن چارچوب و مسیر حرکت کنیم.

 

وی با اشاره به ۹۳ هزار مدرس در کشور در پنج سال پیش که مجوز تدریس در دانشگاه جامع را داشتند تصریح کرد: کمتر از پنج درصد از این مدرسین، فرآیند ارزیابی صلاحیت علمی عمومی را طی کرده بودند، زیرا در دوران اوج پذیرش دانشجو و توسعه کمی و نیازهایی که وجود داشت، هر مدرسی کد مدرسی دریافت کرد و حتی برخی فاقد مدرک بودند.

 

امید با تاکید بر اینکه این توسعه کیفی بدون اصلاح ساختار مدرسین دانشگاه امکان پذیر نبود گفت: نمی شود که توقع داشته باشیم خروجی دانشگاه، دانش آموختگان توانمند باشد اما مدرسین هیچ مهارتی را کسب نکرده باشند یا نمی‌شود از مراکزی که خود وضعیت متزلزلی دارند، توقع داشت با وجود عدم ثبات و تزلزل در وضعیتشان، برنامه‌ریزی و برای ارتقای کیفیت تلاش کنند.

 

وی با بیان اینکه اولین اقدام، تثبیت وضعیت مراکز بود ابراز کرد: کسانی که قرار بر ماندنشان برای تدریس بود ماندگار شدند و آنها که نمی توانستند در نهضت جدید دانشگاه همراه شوند یا صلاحیت نداشتند یا برخی مراکز که دولتی بودند، تعطیل شدند و آنها که باید ادامه فعالیت می‌دادند، باید وضعیت باثباتی پیدا می کردند و امروز تمام مراکز آموزش علمی کاربردی دارای اساسنامه مصوب شورای عالی گسترش هستند، پس می‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند، سرمایه‌گذاری داشته باشند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه در گذشته با ارائه یک دوره پذیرش، آن مرکز تا دوره بعد بلاتکلیف بود اما امروز این گونه نیست اضافه کرد: همچنین کمتر از ۱۰ درصد از روسای مراکز علمی کاربردی کل کشور حکم رسمی قانونی رئیس مرکز را داشتند و بالای ۹۰ درصد وضعیتشان متزلزل بود که امروز به ثبات رسیده و احکام ریاست چهار ساله دارند، اگر مرکزشان مایل باشد و دانشگاه هم رضایت داشته باشد چهار سال دیگر هم تمدید می‌شوند، بیش از هشت سال هم نمی توانند رئیس یک مرکز آموزش باشند و این هم در راستای سیاست‌های کیفی انجام شد.

 

وی در خصوص مدرسین اذعان کرد: بیش از ۹۳ هزار مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی در هیچ کجا ارزیابی نشده بودند، فراخوان داده شد در فرآیندهای ارزیابی شرکت کردند، از این بین کمتر از ۲۵ هزار نفر شایستگی ادامه همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی را داشت و از سال ۹۵ به بعد هم جذب مدرسین جدید صرفاً از طریق فراخوان های عمومی بود و هرکس متقاضی تدریس بود ثبت نام می کرد، مصاحبه می داد و ارزیابی می‌شد. 

 

امید گفت: در پنج سال اخیر در چهار فراخوان دانشگاه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در فراخوان شرکت کردند اما کمتر از ۱۰ هزار نفر پذیرفته شدند، امروز در مجموع در دانشگاه جامع حدود ۳۵ هزار مدرس وجود دارد که حدود ۲ هزار مدرس در دروس معارف و عمومی هستند  و دو هزار نفر مدرسین خبره هستند و ۳۱ هزار مدرس آموزشی هم که حداقل مدرک کارشناسی ارشد را دارند و همه مراحل جذب را طی کرده‌اند، صلاحیت عمومی و علمی شان بررسی و تایید شده و در حال حاضر در حال فعالیت هستند.

 

وی با تاکید بر ارزیابی های صحیح و در چارچوب قانون انتخاب مدرسین خاطر نشان کرد: همه معیارهای مورد نظر دانشگاه را دارند و تا زمانی که خوب کار کنند با آنها همکاری داریم مگر اینکه مرکز و دانشگاه از آنها ناراضی باشد.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین به تعداد ۲۲۰ هزار دانشجوی دانشگاه جامع اشاره کرد و افزود: به ازای هر هشت دانشجو یک مدرس داریم در حالی که دانشگاه تهران به ازای هر ۲۲ دانشجو یک مدرس دارد، با وجود این کار را متوقف نکردیم و جذب مدرس را در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ نیز انجام خواهیم داد.

 

وی با بیان اینکه انتظار از مدرسین بیش از گذشته است عنوان کرد: ما یک خانواده هستیم که می خواهیم خدمات آموزش های مهارتی را به مردم ارائه کنیم باید این خانواده را تقویت کرد، روسای ۶۰۰ مراکز آموزش نیز در ۲ ماه آینده طبق یک ارزیابی غربالگری و سطح بندی می شوند، بهترین های هر استان کشور را انتخاب و معرفی می‌کنیم و از آنها تقدیر می‌شود.

 

امید در خصوص کمک به اصلاح و بازنگری محتوای درسی هم اظهار کرد: ممکن است یک استاد ۱۰ سال درسی را تدریس کند، آن دروس را باید شناخته باشید باید به تکنولوژی های جدید آن حوزه آشنا شوید نگاه جدید در همان درسی که ۱۰ سال پیش شروع کردید، داشته باشید و به دانشگاه منتقل کنید و پیشنهاد اصلاحی خود را نیز ارائه دهید و در تولید محتوای الکترونیکی هم به دانشگاه کمک کنید، اگر مدرسی که تجربه کافی دارد محتوایی تولید کند که به درد کشور بخورد این محتوا به اشتراک گذاشته شود و تا زمانی که این محتوا مورد استفاده قرار گیرد، هم مرکز و هم مدرس تولید محتوا از شهریه های دانشجویان بهره مند می شوند.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه نگاه توسعه کمی به مراکز آموزشی نداریم یاد آور شد: در مناطقی که نیاز به تاسیس مرکز باشد، اگر دستگاه متقاضی جدی، توان اجرای دوره‌ها را داشته باشد به شرط محیط کار عالی و و واقعی، می تواند درخواست تاسیس مرکز بدهد البته در صورتی که محیط کار و دستگاه متقاضی عاریتی باشد، بدون تعارف متوقف می شود. نگاه ما به خوزستان ویژه است و در برنامه آمایش اگر جای خالی برای تاسیس وجود دارد، در ارائه مجوز دریع نمی کنیم.

 

پایان پیام/679

منبع: شبستان

کلیدواژه: توسعه کیفی مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برنامه ریزی مراکز آموزش دانشگاه هم نگاه توسعه توسعه کیفی توسعه کمی هزار مدرس انجام شد سطح بندی هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۲۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپل تراشه‌‎های هوش مصنوعی را برای مراکز داده توسعه می‌دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، وال استریت ژورنال به نقل از افراد آشنا گزارش داد که اپل در حال توسعه تراشه خود برای اجرای نرم افزار هوش مصنوعی در مراکز داده است.

اپل که در زمینه هوش مصنوعی از رقبای خود عقب افتاده است، از سؤال در مورد برنامه های خود برای این فناوری طفره رفته است.

تیم کوک، مدیرعامل این شرکت در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «ما همچنان نسبت به فرصت‌های خود در زمینه هوش مصنوعی مولد بسیار خوش‌بین هستیم و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام می‌دهیم.

در این گزارش آمده است که این پروژه با نام رمز داخلی «Project ACDC» (تراشه‌های اپل در مرکز داده) با هدف استفاده از تخصص طراحی تراشه اپل برای زیرساخت سرور آن است.

به گفته این روزنامه، این پروژه چندین سال است که در حال انجام است، اما مشخص نیست که چه زمانی رونمایی خواهد شد.

در این گزارش آمده است که برای تراشه سرور اپل، این مؤلفه احتمالاً بر روی اجرای مدل‌های هوش مصنوعی، که به عنوان استنتاج نیز شناخته می‌شوند، متمرکز خواهد بود تا بر روی آموزش مدل‌های هوش مصنوعی.

اپل بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

وال استریت ژورنال گفت که اپل با شرکت تولید نیمه هادی تایوان برای طراحی و شروع تولید چنین تراشه هایی همکاری می کند؛ اما اضافه می کند که هنوز مشخص نیست که این دو شرکت درباره این موضوع به نتیجه قطعی رسیده اند یا خیر.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی هیچ تغییری نداشته است
  • چرخش تحول‌آفرین از مقاله‌گرایی غیرهدفمند به پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور
  • تدوین اصول سه گانه در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور
  • برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ایجاد یک دانشگاه هوشمند
  • نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ را در توسعه کشور جدی بگیریم
  • اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
  • اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق‌التدریس دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • نتایج فراخوان جذب مدرس حق‌التدریس دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • اپل تراشه‌‎های هوش مصنوعی را برای مراکز داده توسعه می‌دهد
  • علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است