Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@19:05:08 GMT

ابراز علاقه مجدد عمان به واردات گاز ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۲۳۹۰

ابراز علاقه مجدد عمان به واردات گاز ایران

محمد الرومهی، وزیر نفت و گاز عمان در مصاحبه با اس اند پی گلوبال پلاتس اظهار کرد در صورت احیای برجام، عمان علاقمند خواهد بود طرحهای واردات گاز ایران از طریق خط لوله احیا شود.

به گزارش ایسنا، رومهی درباره خط لوله ایران-عمان در این مصاحبه گفت: خوش بین هستم که شاید امسال نه اما احتمالا بزودی درباره احیای این پروژه صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نقطه نظر عمان، فرصتهای فراوانی برای استفاده مطلوب از این پروژه وجود دارد.

مقامات بلندپایه شرکت ملی صادرات گاز ایران در سال ۲۰۱۶ با وزیر نفت عمان و سه شرکت نفتی بین المللی شامل شل، توتال و شرکت گاز کره دیدار کرده و به بررسی پتانسیل انتقال گاز از طریق خط لوله از ایران به عمان پرداختند.

این دیدار پس از توافق سال ۲۰۱۳ میان دو کشور برای ایجاد یک طرح صادرات گاز ۱۵ ساله از طریق خط لوله دریایی صورت گرفته بود. خط لوله پیشنهاد شده در آن زمان ظرفیت انتقال روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی ایران به عمان را داشت.

طرحهای مذکور پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام و بازگشت دوباره تحریمهای آمریکا علیه ایران در ماه مه سال ۲۰۱۸، مسکوت ماندند. اما اکنون آمریکا و ایران سرگرم مذاکرات غیرمستقیم در وین برای احیای برجام هستند.

وزیر نفت عمان گفت: با دقت این مذاکرات را دنبال می کند اما می خواهد مطمئن شود که در صورت احیای برجام، این توافق پایدار خواهد بود و هدف مشاجرات سیاسی آتی قرار نمی گیرد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عمان ۷۷۵ میلیارد فوت مکعب در روز گاز طبیعی در سال ۲۰۱۷ مصرف کرد و این کشور از سال ۲۰۱۷ که میدان گازی خزان تحت اداره شرکت BP به بهره برداری رسید و تولید را به یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش داد، مازاد گاز داشته است.

خط لوله پیشنهادی از میدان گازی عظیم پارس جنوبی ایران به صحار در شمال عمان احداث خواهد شد که در آنجا خط لوله ای تا شهر صلاله نزدیک مرز یمن امتداد دارد.

رومهی گفت: این خط لوله می تواند تا یمن امتداد پیدا کند. یمن روزی صلح خواهد داشت و روزی که توافق صلح در این کشور امضا شود، نخستین چیزی که نیاز خواهد بود، انرژی است. در کشوری مانند یمن برای پشت سر گذاشتن جنگ و ایجاد صنایع و فرصتها برای مردم، گاز ضروری خواهد بود. این فرصتها می تواند در صنعت افزایش پیدا کند.

با این حال در حال حاضر تقاضای اندکی برای گاز در یمن وجود دارد که به دلیل زیرساخت ضعیف و خشکسالی ناشی از هفت سال جنگ، فقیرترین کشور جهان عرب است. طبق تحلیل اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس، مصرف گاز طبیعی یمن در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد از رکورد سال ۲۰۱۴ است.

وزیر نفت عمان گفت: علاوه بر صادرات مجدد گاز ایران به یمن، عمان به دنبال استفاده از بخشی از این گاز برای صنعت و افزایش ظرفیت تولید LNG و پتروشیمی خود و ورود به عرصه تولید هیدروژن است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خط لوله گاز ایران به عمان واردات گاز عمان از ایران برجام گاز ایران وزیر نفت خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۲۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی یک میلیارد و 228 میلیون دلار،‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ 3 میلیارد و 301 میلیون دلار و برای خدمات 145 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  یک میلیارد و 5 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی یک میلیارد و 60 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 168 میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 228 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 623 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 335 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 237 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 202 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 226 میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 297، 40، 237، 131 و 6 میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و 678 میلیون دلار ارز نیمایی و 294 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز 17 اردیبهشت ماه 1403 در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ 44 هزار و 588 تومان، یورو با نرخ 47 هزار و 982 تومان و درهم با نرخ 12 هزار و 141 تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ 41 هزار و 632 تومان، یورور با نرخ 44 هزار و 801 تومان و درهم با نرخ 11 هزار و 336 تومان بود.

دیگر خبرها

  • ۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • رزرو هتل در مسقط برای سه روز
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • بندر گوگسر آخرین بندرگاه هرمزگان در دریای عمان
  • رژیم مورد علاقه دکتر خیراندیش چیست؟ (فیلم)
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی
  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!