Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه اورشلیم پست اسرائیل نوشت: با توجه به واقعیت نقش ایران در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه)، سند همکاری استراتژیک جامع تهران - پکن تنها در خدمت قدرتمند شدن ایران است.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ باب فیفرمن از اعضای گروه تندرو «اتحاد علیه ایرانِ هسته‌ای» مطلبی تحت عنوان «همکاری چین و ایران: راهبردی خطرناک برای منطقه» در روزنامه اورشلیم پست اسرائیل به شرح ذیل نوشت: طبق گزارش نیویورک تایمز، چین توافق کرده است که ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران طی ۲۵ سال سرمایه‌گذاری کند و در ازای آن منابع انرژی اقتصاد درحال رشد خود را تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روشن است که این توافقنامه صرفاً تجاری نیست. عنوان این توافقنامه «همکاری استراتژیک جامع میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» است. این سند همکاری در روز ۲۳ مارس / ۷ فروردین منعقد شد و دو کشور ایران و چین بیانیه‌ای مشترک صادر و طی آن اعلام کردند: «چین از طرح توسعه ایران و نیز افزایش نقش ایران در سطوح بین‌المللی پشتیبانی می‌کند. معتقدیم این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد کردو برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.» در این بیانیه آمده است: «دو طرف یکدیگر را به عنوان شرکای استراتژیک می‌نگرند.»

با توجه به واقعیت نقش ایران در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه)، سند همکاری استراتژیک جامع تهران - پکن تنها در خدمت قدرتمند شدن ایران خواهد بود. این توافقنامه همچنین زمینه وسیع‌تری دارد که ایران را به بخش کلیدی طرح استراتژیک جهانی چین تبدیل می‌کند ـــ مترجم: منظور اورشلیم پست از این طرح، احیاء بزرگ جاده ابریشم توسط چین به عنوان ابر پروژه قرن ۲۱ جهان است که طی آن شرق کره زمین به صورت زمینی به پایتخت انگلستان در غرب اروپا متصل می‌شود و تهران هسته مرکزی این مسیر خواهد شد.

اتصال شرق جهان از طریق تهران به غرب اروپا در چارچوب طرح «یک کمربند - یک جاده» چین

 

اندیشکده «انجمن خاورمیانه» آمریکا - Middle East Forum؛ کمربندی که چین را از طریق تهران به انگلیس متصل می‌کند! / اسرائیل و اردوغان بدنبال حضور در ابر پروژه قرن ۲۱ام جهان 

 

ایران در حال حاضر محور اصلی ابتکار «یک کمربند - یک جاده» چین است که مقرر شده برای اجرای این طرح بزرگ یک تریلیون دلار در زیرساخت‌ها و مسیرهای ارتباطی بیش از ۶۰ کشور در قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا سرمایه‌گذاری شود. تحلیلگران اسرائیل به صورت ویژه نگران روابط ایران - چین و پیامدهای آن بر امنیت اسرائیل هستند. ایران به صورت مداوم درحال مسلح‌کردن نیروهای نیابتی خود در منطقه غرب آسیا به «موشک‌های هدایت شونده نقطه‌زن - PGM» است که هم اکنون تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل می‌باشد. همکاری نظامی و بالتبع آن دسترسی به تکنولوژی چین تنها در خدمت افزایش تهدید «موشک‌های هدایت شونده نقطه‌زن» خواهد بود.

سرتیپ عساف اوریون رئیس سابق بخش استراتژیکِ اداره برنامه ریزی ارتش اسرائیل و محقق فعلی موسسه امنیت ملّی رژیم اخیراً نوشت: «نشانه‌های روزافزونی از روند نگران‌کننده گسترش همکاری امنیتی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی ایران و چین برای اسرائیل وجود دارد.»

سرتیپ اوریون در ادامه نگرانی‌های اسرائیل از این همکاری را به حوزه‌های «جنگ سایبری، سیستم ناوبری دقیق، تحقیق و توسعه تسلیحات و آموزش نظامی» تسری دارد. شکی نیست که چین مساعدت تکنولوژیکی در زمینه توسعه برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران را گسترش خواهد داد. در واقع؛ برنامه پهپادی ایران هم اکنون نیز تهدید جدّی اسرائیل است. 

با وجود این موارد، اسرائیلی‌ها تنها نگران همکاری راهبردی ایران - چین نیست. آمریکایی‌ها نیز نگران افزایش توانایی روزافزون ایران هستند. ژنرال کنت فرانک مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) گفت: «این مسئله بزرگترین نگرانی من در رابطه با ایران است. ایرانی‌ها با سرمایه‌گذاری در حوزه سامانه موشکی کروز (Cruise missile) و برنامه پهپادی به دستاوردهای چشمگیری دست یافته‌اند.»

عضو گروه تندرو «اتحاد علیه ایرانِ هسته‌ای» در پایان با تعمیم نگرانی‌های خود و اسرائیل به جامه جهانی درباره افزایش قدرت ایران نوشت: درحالیکه جامعه جهانی با ایران بر سر احیاء برجام گفتگو می‌کند، این نکته مهم است که روابط استراتژیک ایران و چین را هم در نظر بگیریم.

ترجمه: ایلیا فروزش

*مطالب اوشلیم‌ پست صرفاً جهت آگاهی مخاطبان از ادعاها و نگرش این جریده عبری ترجمه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی ایران چین همکاری استراتژیک جامع ایران و چین همکاری استراتژیک جامع ایران و چین سند همکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند

تفاهم‌نامه همکاری علمی تحقیقاتی دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی با حضور سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون پژوهشی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی امضاء شد.

به گزارش ایثار،  تفاهم‌نامه همکاری علمی تحقیقاتی  دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام  و المسلمین حامد قوام، سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران و دکتر جهانگیری معاون پژوهشی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی امضاء شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حامد قوام در  نشست امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه یکی اهداف کلان بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جوان جامعه است، گفت:  این نگرش با تعامل و ارتباط مؤثر با دانشگاه‌ها در قالب تفاهم نامه‌های همکاری علمی و پژوهشی جزء برنامه‌های اصلی  ما است.

دکتر جهانگیری، معاون پژوهشی دانشگاه انقلاب اسلامی با بیان گزارشی از روند تأسیس دانشگاه و برنامه‌های آن در طول دوسال گذشته، ضمن اعلام آمادگی همکاری دوجانبه با دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد گفت: حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوعات فراوان عرصه ایثار و شهادت توسط دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری  پژوهشی بین دانشگاه و دفتر مطالعات  گام بسیار مؤثری در تحقق اهداف علمی و فرهنگی نظام است.

در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری علمی، تحقیقاتی بین طرفین به امضاء رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش نگرانی اسرائیل از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • ۱۸۲ کارمند آنروا در غزه کشته شدند
  • آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • استفاده از توان جهاد دانشگاهی زنجان برای خدمت به جوانان ضروری است
  • تشدید نگرانی صهیونیست‌ها از بایکوت علمی اسرائیل در جهان