Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی بر اثر وقوع زمین‌لرزه های پیاپی بامداد روز دوشنبه، 27 اردیبهشت ماه، بیش از یک هزار خانه در شهرستان‌های گرمه و جاجرم خسارت دیدند که از این میان 106 خانه به طور کامل تخریب و غیرقابل سکونت شده اند.

بنا به آمار مرکز لرزه نگاری کشوری، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران،  از ساعت 3:34 دقیقه بامداد دوشنبه تا ساعت 23 و 27 دقیقه، 24 زمین لرزه در کانون‌های دو شهر سنخواست و شوقان خراسان شمالی رخ داده است که دو زمین لرزه 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 و 5.5 ریشتر قدرت داشته اند.

خسارت به 956 واحد مسکونی در جاجرم

به گزارش ایسنا، سرپرست فرمانداری شهرستان جاجرم با بیان اینکه زلزله به 956 واحد مسکونی در جاجرم خسارت وارد کرد، افزود: 31 شهر و روستای این منطقه درگیر این حادثه شده اند.

وی افزود: از 956 منزل خسارت دیده، ۴۶ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شدند و غیرقابل سکونت هستند و باید بازسازی شوند.

تخریب کامل 60 واحد مسکونی در گرمه

معاون فرماندار شهرستان گرمه نیز گفت: در زلزله بامداد امروز 152 واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی در شهرستان گرمه خسارت دیدند.

مجتبی ملکی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده تا کنون 60 واحد مسکونی به طور کامل تخریب شدند و باید بازسازی شوند.

زمین‌لرزه‌های ۱۵ سال اخیر معرف میزان لرزه‌خیز بودن منطقه است

به گفته کارشناسان بر اساس شواهد تاریخی این منطقه پتانسیل لرزه‌خیزی دارد که دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص به ایسنا گفته است: گسل "کرف" با طول تقریبی ۳۵ کیلومتر در مجاورت رومرکز زلزله امروز سنخواست استان خراسان شمالی امتداد دارد و احتمالا جنبایی این گسل موجب رخداد زلزله ۵.۵ این منطقه شده است، بررسی زلزله‌های تاریخی این منطقه نشان می‌دهد که از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون زلزله‌های تاریخی تا ۱۰۰ کیلومتری اطراف این منطقه رخ داده‌، ضمن آنکه زمینلرزه‌های ۱۵ سال اخیر نیز معرف میزان لرزه‌خیز بودن منطقه است.

بیت‌اللهی در ادامه می گوید: بر این اساس تعداد ۱۱۶۲ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز این زلزله از سال ۲۰۰۶ تا زمان وقوع زلزله امروز به مدت ۱۵ سال به ثبت رسیده است که از این تعداد ۳ زلزله با بزرگی ۵ و بالاتر و ۴۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و مابقی زمین‌لرزه‌های کوچکتر از ۴ بوده است.

لزوم تسریع در روند آواربرداری و بازسازی منازل آسیب دیده / توزیع ماسک و گرفتن تست از مردم زلزله زده

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی با تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران استان با محوریت بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده، خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی بر تسریع روند آواربرداری، بازسازی منازل تخریب شده، توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده و تشکیل ستاد بازسازی مناطق زلزله زده مشترک دو شهرستان جاجرم و گرمه تاکید کرد.

قدردانی از حضور به موقع ستادهای مدیریت بحران شهرستان ها، هلال احمر و بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده

غلامرضا هوایی با قدردانی از حضور به موقع ستادهای مدیریت بحران شهرستان ها، هلال احمر و بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده گفت: عملیات آواربرداری باید تا ده روز آینده به اتمام برسد تا روند بازسازی و ساخت منازل تخریبی با سرعت بیشتری انجام شود.

هوایی با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن باید تا قبل از شروع فصل سرما و بارندگی عملیات بازسازی منازل تخریبی را به اتمام برساند، افزود: با هدف جلوگیری از حوادث ناشی از ریزش آوار با کمک نیروهای آموزش دیده منازل آسیب دیده تخلیه و تخریب شود.

وی گفت: ماسک و مواد ضد عفونی کننده در اختیار مردم زلزله زده قرار بگیرد و همچنین تست کرونا از آنان گرفته شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: ستاد بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان های جاجرم و گرمه در یکی از مدارس بخش شوقان مستقر شود و بانک های عامل پرداخت تسهیلات نیز در منطقه مستقر شوند.

بنا به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی این زمین لرزه ها تخریب ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی ۱۵۰ واحد دامداری در شهرستان جاجرم و ۴۰ واحد در گرمه و همچنین تلف شدن ۷ دام سبک و یک دام سنگین بر اثر ریزش دیوار را نیز در پی داشته است.

هوائی با بیان اینکه در این زلزله ها راه های ارتباطی استان آسیب ندیدند، تصریح کرد: حدود دو میلیارد تومان به زیرساخت های آب و برق شهرستان ها خسارت وارد شد.

رفع مشکل قطع اینترنت در فصل امتحانات دانش آموزان

برقراری  امنیت توسط نیروهای ناجا، سپاه و بسیج در مناطق زلزله زده، رفع مشکل قطع اینترنت در ایام فصل امتحانات دانش آموزان ، استقرار فرمانداران، بخشداران برای گفتگو با مردم زلزله زده، جمع بندی میزان تلفات دام ها توسط جهاد کشاورزی و حل مشکل نان مردم منطقه از دیگر تاکیدات معاون عمرانی استاندار در این نشست بود.

امدادرسانی به بیش از 800 زلزله زده

بنا به گفت و گوی ابوالفضل محبان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی با خبرنگار ایسنا، تاکنون ۲۰۰ چادر و ۱۸۰۰ بسته غذایی توسط هلال احمر خراسان شمالی در مناطق زلزله زده توزیع شده و تیم های امدادی جمعیت هلال احمر استان از همان دقایق ابتدایی وقوع واقعه، در مناطق زلزله زده حاضر شده و مشغول امدادرسانی شدند.

محبان ادامه داد: تاکنون ۱۳۸ نفر از نیروهای جمعیت هلال احمر در قالب ۴۱ تیم امدادی با حضور در منطقه نسبت به ارزیابی اولیه، امدادرسانی و ارزیابی ثانویه منطقه اقدام کردند .

بنا به این گزارش عمده خسارت زمین لرزه های سنخواست و شوقان در روستاهای قزل حصار و شورک این منطقه بوده است.

بنا به گزارش جمعیت هلال احمر، آخرین آمار مصدومان ناشی از این زلزله ۳۲ نفر است که از این تعداد ۳۱ نفر به علت ترس و در حین فرار و یک نفر نیز به علت ریزش آوار مصدوم شدند.

بنا به این آمار امدادگران هلال احمر تاکنون به 804 نفر از زلزله زدگان امدادرسانی کرده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زلزله جاجرم خسارت زلزله خراسان شمالي کروناویروس مناطق زلزله زده جمعیت هلال احمر واحد مسکونی زمین لرزه خراسان شمالی زمین لرزه ها شهرستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۳۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در3 زلزله دوسال قبل خوی بیش از 400 باب کلاس درس در مناطق روستایی و شهری خوی دچار آسیب شده بودند که 313 کلاس درس تعمیراتی و 123 کلاس درس نیز تخریبی بودند .

یاسررهبردین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در حاشیه بازدید از روند ساخت مدارس تخریب شده در زلزله های خوی گفت : در زلزله های متعدد 2 سال قبل خوی 35 باب مدرسه با 313 کلاس درس دچار خسارت شده بودند که همه این مدارس و کلاسهای درس مطابق با استاندارد های لازم به همت اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان و خیران بازسازی و تعمیر شدند.

وی افزود : در زلزله های خوی 14 باب مدرسه با 123 کلاس در نیز تخریب شده بودند که با توجه ویژه دولت و استاندار آذربایجان غربی عملیات بازسازی و احیای این مدارس بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و ساخت آنها آغاز شد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد : ساخت این مدارس مطابق با استاندارد های لازم هم اکنون بطور میانگین از 50 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی تاکید کرد : با تلاش اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان همه این مدارس تا مهرماه و آغاز سالتحصیلی جدید تکمیل و آماده بهره برداری می شوند.

رهبر دین اعتبارات این طرحها را بیش از 180 میلیارد تومان اعلام کرد.

در کنار دولت خیران شهرستان خوی هم از کار نیک مدرسه سازی و کمک به بازسازی مدارس خسارت دیده از زلزله عقب نماندند .

مدرسه 6 کلاسه  خیرساز مرحوم گلوانی هم یکی از این مدارس است که امروز در خوی به بهره برداری رسید .

این  مدرسه شش کلاسه با 750 متر مربع زیر بنا  و با 8 میلیارد تومان اعتبار توسط حاج حسین گلوانی بیاد پسر مرحومش تامین اعتبار و احداث  شده که امکان تحصیل 180 دانش آموز را فراهم ساخت .

علی نژاد  فذرماندارخوی در آئین افتتاح این مدرسه با تقدیر از خیران در بازسارزی و نوسازی مدارس در ایام زلزله در خوی  گفت: خیران از بدو تاسیس مجمع خیران مدرسه ساز تاکنون  136 باب مدرسه را بابیش از 800 کلاس درس ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده اند .

تکاور رئیس مجمع خیران مدرسه ساز در گفتگو با خبر گزاری صدا وسیما گفت : خیران در نوسازی و بازسازی 46 باب مدرسه مشارکت داشتند  که 25 باب از این مدارس تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شده است .

وی افزود :12  باب مدرسه خیر ساز نیز آماده بهره برداری است که بزودی افتتاح می شوند.

امام جمعه خوی هم در این آئین گفت : کارهای جهادی مختلف در کشوور انجام می شود که یکی  از آنها عمل نیک  مدرسه سازی است .

حجت الاسلام قاسم خانی افزود: قطعا اگر خیران مدرسه ساز بیش از پیش در این عرصه فعال باشند در جبران کمبود فضاهای آموزشی بسیارنقش موثری خواهند داشت .

 شهرستان خوی در امر مدرسه سازی به همت خیران در جایگاههای برتر کشوری قرار دارد .

با بهره برداری از مدارس دست ساخت در شهرستان خوی برای بیش از 5 هزار دانش اموز فضای تحصیلی و آموزشی مناسب فراهم می شود.

 

دیگر خبرها

  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • فیلم لحظه هولناک تخریب کامل یک خانه در اصفهان توسط باران!
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند