Web Analytics Made Easy - Statcounter

توسعه کشت گلخانه‌ها، راهکار توسعه بخش کشاورزی است، کشتی نوین که بهره‌وری بالا را به دنبال دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، کشاورزی یکی از مهمترین بخش های موثر در بخش اقتصاد است، به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی، محصولاتی در انواع مختلف و با کیفیت بالا تولید می شود و بخشی از تولیدات نیز به کشورهای دیگر صادر می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال های اخیر شیوه ها و فناورهای نوین وارد بخش کشاورزی شده که قسمتی از کشاورزی از روش سنتی به سمت شیوه های مدرن و جدید تغییر یافت، شیوه هایی که می توانند شرایط را برای توسعه در این حوزه فراهم نمایند.

گاهی به دلیل شرایط جوی و مخاطرات شاهد از بین رفتن بخشی از محصولات کشاورزی هستیم، محصولاتی که ماحصل ماه ها تلاش و دسترنج کشاورزان است اما به دلیل همین مخاطرات نابود می شود.

یکی از شیوه های نوینی که نوپا می باشد، کشت گلخانه ای است به طوری که محصولاتی ماند سبزی و صیفی در گلخانه ها تحت شرایط لازم تولید و وارد بازار می شوند.

کشت گلخانه، شیوه ای نوین در کشاورزی

این محصولات تولیدی به دلیل اینکه تحت کنترل و مدیریت در گلخانه هستند و به دور از آفت ها و دیگر مشکلات، با کیفیت بسیار بالایی عرضه می شود تا جایی که برخی از این محصولات نه تنها در بازار داخلی بلکه به کشورهای دیگر هم صادر می شود.

توسعه کشت گلخانه ای می تواند شیوه ای جدید در کشاورزی باشد که نه تنها ضرر و زیانی ندارد بلکه سوددهی خوبی به دنبال خواهد داشت و شرایط را برای کشت میوه ها و محصولات دیگری در فصول مختلف سال فراهم می کند.

در استان لرستان حدود چهار سال است کشت گلخانه ای رونق دارد که با بهره برداری و افزایش کشت گلخانه ای علاوه بر افزایش تولید، صرفه جویی آب و اشتغالزایی را به دنبال دارد.

تولید ۱۲ هزار تن محصولات گلخانه ای

محمد حسن کیانی فر مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: سطح زیر کشت گلخانه در استان لرستان ۷۸ هکتار است که سالانه بالغ بر ۱۲ هزار تن سبزی و صیفی شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه ای و سه میلیون گل شاخه بریده رز تولید می شود.

وی افزود: بخش زیادی از محصولات تولید گلخانه های استان که کیفیت بسیار بالایی دارند به کشورهای دیگر صادر می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی دیگر از گلخانه ها در استان در دست احداث است که با راه اندازی آنها میزان تولید محصولات گلخانه ای دو برابر می شود.

کیانی فر با اشاره به افزایش سطح گلخانه ها در استان گفت: امسال قرار است که ۳۰ هکتار به سطح گلخانه ها در استان اضافه شود که بخشی از گلخانه ها معمولا کوچک و زیر ۳۰۰ متر وسعت دارند.

وی بیان کرد: در راستای حمایت از تولید و کشت گلخانه ها، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که سال گذشته برای ۳۰ هکتار از گلخانه ها تسهیلاتی ارائه شد ولی تسهیلات امسال مشخص نیست.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: در کشت گلخانه ای می توان از کمترین فضا، بیشترین استفاده را کرد و بهره وری بالا از سطح یکی دیگر از مزیای کشت گلخانه ای می باشد.

افزایش بهره وری در کشت گلخانه ای

اسفندیار حسنی مقدم رئیس جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به ظرفیت ایجاد گلخانه ‌ها نیز بیان کرد:  توسعه گلخانه‌ها یکی از بهترین و اقتصادی ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی است که میزان بهره وری و افزایش هفت برابری تولید نسبت به فضای باز همچنین میزان اشتغال زایی قابل توجه از مزیت های توسعه گلخانه‌ها است.

وی با اشاره به کشت محصولات گلخانه ای گفت: کاشت محصولات گلخانه تولید را ۱۰ برابر بیشتر و مصرف آب را کاهش می دهد و به ازای هر هکتار تا ۱۴ شغل ایجاد می شود.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان افزود: طبق برنامه وزارت باید سه درصد گلخانه های کشور در استان باشد که با این احتساب سطح این کشت به ۱۸۰۰ هکتار افزایش می یابد.

حسنی مقدم تصریح کرد: ۱۲ هزار تن محصول گلخانه ای که بیشتر فلفل، گوجه و خیار است در گلخانه های استان تولید می شود که ظرفیتی مهم برای استان است.

کشت گلخانه ای یک ظرفیت مهم برای استان است که با حمایت و توجه متولیان این کشت می تواند در مسیر توسعه قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی لرستان محصولات گلخانه کشت گلخانه ای گلخانه ها بهره وری شیوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم

ایسنا/لرستان عضو پارک علم و فناوری لرستان از کشف رویشگاه طبیعی سماق در روستای گل زرد بروجرد خبر داد.

علی‌حسین بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای اولین بار رویشگاه طبیعی گیاه دارویی سماق به مساحت حدود ۱ هکتار از اراضی دره بارمالیه روستای گل زرد کشف شد که سال‌ها بدون حمایت انسان‌های منطقه با شرایط سخت محیطی مقاومت کرده تا امروز بیانگر مستعد بودن اراضی دیم این سرزمین جهت کشت این محصول درآمدزا را به ما نشان دهد.  

وی خاطرنشان کرد: راه نجات اقتصاد کشاورزی کشور بهره بردن از دانش کشت محصولات متناسب و همگام با طبیعت، تلفیق دانش بومی با دانش فنی و ایجاد رویکرد جدیدی از تولید است که در هیچ دانشگاهی تدریس نشده و بایستی در دانشگاه طبیعت، چشمان بصیرت به رموز و اسرار سرزمین منطقه پی ببرد تا توان و پتانسیل منطقه شناسایی شود.

عضو پارک علم و فناوری لرستان اضافه کرد: نام انگلیسی آن Rhus Coriaria . L از خانواده Anacardiaceae – پسته بومی خاورمیانه است.

بیرانوند ادامه داد: گیاه سماق درختچه‌ای است کوهستانی که میوه‌های خوشه‌ای دارد، رنگ میوه آن قرمز و قهوه‌ای و طعم آن گس است و پس از رسیدن ترش می‌شود.

وی بیان کرد: این گیاه به‌صورت درختچه یا درخت‌های کوچک و به ارتفاع ۳-۵ متر بوده که ساقه یا تنه متعدد، دارای شاخه‌های فراوان و منشعب به رنگ سبز متمایل به سفید است.

 عضو پارک علم و فناوری لرستان ادامه داد: برگ سماق به شکل شانه‌ای بوده و از ۵-۷ جفت برگچه پوشیده از کرک و بدون دمبرگچه، بیضی با دندانه‌های نامنظم در حاشیه است.  

بیرانوند تصریح کرد: روی برگ سبز مات و زیر برگ روشنتر است و در پائیز برگ‌ها سرخ و یا حنایی می‌شود.

وی اظهار کرد: این محصول در ایران در نقاط استپی سلسله کوه‌های البرز و زاگرس در آذربایجان و خراسان و فارس و دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز، در دره‌های کرج و هراز، بین هزار تا هزار و ۷۰۰ متر، در ارتفاعات شیراز تا ۲۳ هزار متر ارتفاع از سطح دریا و در جنگل‌های ارسباران در ارتفاعات بین ۶۵۰ تا هزار و ۹۰۰ متر از سطح دریا دیده می‌شود. ولی در بروجرد تا ارتفاع ۱۸۰۰متر درخت سماق مشاهده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان