Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمدهادی زاهدی مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: برخلاف متون قدیمی که دستخوش تغییر و تبدیل، حک و اصلاح بوده اند یا مدارک باستانشناسی که مبنای قضاوت و استنباط در مورد آن‌ها غالبا مبتنی به حدس و گمان و تقریب است، مدارک آرشیوی، بر پایه اعتبار و یقین و اصالت آن‌ها استوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: این مدارک به دلیل اینکه برای حفظ روابط جامعه با دستگاه‌های اداری و حاکم تهیه و تنظیم شده و می‌شود خالی از شایعه، دروغ، تظاهر، اغراض خصوصی و ملاحظه‌کاری‌هاست.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی به جایگاه اساسی و قابل اعتماد مدارک آرشیوی اشاره کرد و ادامه داد: این مدارک در اصالت ضبط وقایع نقش مهمی ایفا می‌کند و باعث شده که اهمیت آن از ایام قدیم در جوامع باستانی آشکار باشد.

تغییر اسناد متناسب با تحولات جامعه

زاهدی به جایگاه اسناد برای برنامه ریزی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اشاره داشته و دامنه استفاده از اسناد را فراتر از ثبت وقایع و رویداد‌های گذشته عنوان و بیان کرد: گستره نگهداری اسناد فقط منوط به نگهداری از اسناد مکتوب نیست بلکه هر آنچه که تحت عنوان منابع دیداری و شنیداری است هم، چون عکس، فیلم، نوار‌های صوتی و تصویری وغیره جز اسناد محسوب می‌شوند که قابل استناد است.

بیشتر بخوانید

مستندی برای معرفی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی ساخته شد


او تصریح کرد: همچنین برنامه ریزی یک آرشیو نباید فقط منحصر به نگهداری اسناد قدیمی باشد بلکه با توجه به تحولات جامعه باید برای حال و آینده برنامه ریزی کند، امروز بیشتر مکاتبات در محیط الکترونیک صورت می‌گیرد، بنابراین یکی از وظایف آرشیو‌ها نگهداری و طبقه بندی این گونه اسناد از زمان تولید است.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی پیش بینی آرشیو‌ها برای نگهداری نوع اسنادی که در آینده متناسب با تحولات جامعه تولید می‌شوند را یکی از امور مورد توجه این مراکز عنوان و اظهار کرد: مرکز اسناد این مجموعه با سابقه‌ای طولانی و نگهداری ۱۳ میلیون برگ سند مکتوب و غیر مکتوب به عنوان بزرگترین مرکز آرشیوی در بین مراکز اسناد بقاع متبرکه جهان شیعی شناخته می‌شود.


بزرگترین آرشیو بقاع متبرکه جهان اسلام

او درباره فعالیت‌های انجام شده در این مرکز به انجام ۲۰ هزار ساعت مصاحبه در حوزه تاریخ شفاهی مشهد، خراسان و آستان قدس، اشاره کرد و افزود: آن را به یکی از بزرگترین مراکز تاریخ شفاهی در ایران مبدل کرده است. همچنین ثبت روایات شفاهی و مستندسازی اماکن و وقایع مشهد از طریق عکس برداری و فیلم برداری از دیگر کار‌های این مرکز به شمار می‌رود.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی ادامه داد: قدیمی‌ترین سند این مرکز را مربوط به قرن پنجم هجری است که حدود ۶۰ هزار برگ سند از دوره صفوی در این مرکز وجود دارد که بیشترین تعداد اسناد صفوی حال حاضر در جهان است که این مجموعه ثبت حافظه جهانی یونسکو شده است.

زاهدی بیان کرد: هدف این مرکز حفظ و نگهداری اسناد تولید شده در حرم مطهر رضوی و جذب اسناد مردمی از طریق اهدا، وقف و خریداری است.

حفظ میراث مکتوب وظیفه هر ایرانی

او به نگهداری بیش از ۳۵۰ هزار برگ سند اهدایی مربوط به ادوار مختلف تاریخی و موضوعات متنوع دراین مرکز اشاره و تصریح کرد: حفظ میراث مکتوب وظیفه تک تک ما ایرانیان است و مرکز اسناد آستان قدس از تمامی دوستداران میراث مکتوب تقاضا دارد تا مجموعه‌های خود را برای حفاظت بیشتر به این مرکز اهدا کنند تا مورد استفاده سایر محققان قرار بگیرد.

 مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی تاکنون بیش از ۲۰ جلد کتاب، در معرفی اسناد این مجموعه چاپ کرده و در کنار آن آماده پاسخگویی به نیاز محققان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و ... است.

 

انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرکز اسناد آستان قدس رضوی تاریخ شفاهی حرم مطهر رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۶۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم

شهردار قم گفت: بیش از چندین هزار میلیارد پروژه در ایام دهه کرامت در قم افتتاح خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: اگر قم و مشهد دارای کرامت هستند، به دلیل وجود بارگاه ملکوتی آستان مقدس حضرت معصومه(س) و آستان قدس رضوی(ع) است.

وی افزود: بیش از 65 موضوع برنامه‌های مختلفی را در ستاد شهرداری قم خواهیم داشت.

شهردار قم با اشاره به اینکه بیش از چندین هزار میلیارد پروژه در ایام دهه کرامت در قم افتتاح خواهد شد، بیان کرد: همچنین به نام گرامی‌داشت دهه کرامت برنامه نشست شوراهای اسلامی شهرهای کشور به میزبانی قم برگزار خواهد شد.

ارائه اسکان به زائران در مسجد جمکران

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز در این نشست گفت: برنامه‌های مختلفی را با محوریت همکاری و هم‌افزایی با آستان مقدس حضرت معصومه(س) در نظر گرفته‌ایم.

حجت الاسلام مهدی حسین آبادی با بیان این که در کنار اقدامات فرهنگی در بحث اسکان زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) همکاری خواهیم داشت، افزود: سال گذشته نیز مسجد مقدس جمکران در بحث اسکان اقدامات مطلوبی انجام داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد