Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:45:10 GMT

وجود شفافیت در نظام بانکی/ راه فرار اختلاس‌گران بسته شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۶۴۰۹

وجود شفافیت در نظام بانکی/ راه فرار اختلاس‌گران بسته شود

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان نقطه‌نظرات خود را درباره گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانکی مطرح کردند.

طغیانی: باید تراکنش‌های ریالی غیرقانونی رصد شود

سید مهدی طغیانی در این باره اظهار داشت: ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت مصوب کرده بود که هر شخص حقیقی و حقوقی برای فعالیت‌های مالی باید یک شناسه داشته باشد اما متأسفانه این مصوبه آنطور که باید و شاید اجرایی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ما در حال حاضر نمی‌توانیم به خوبی تراکنش‌های ریالی مضر و غیرقانونی را رصد کنیم و در این گزارش پیشنهاداتی برای تکمیل قوانین موجود ارائه شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

میرتاجدالدینی: کنترل تراکنش‌های مالی باعث کاهش فرار مالیاتی می‌شود

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاجدالدینی درباره گزارش مذکور، گفت: یکی از مشکلات مردم ما در حوزه اقتصادی، مسائلی است که در رابطه با بانک‌ها اتفاق می‌افتد.

وی گفت: همواره نمایندگان تلاش کرده‌اند که با ایجاد سامانه‌های نظارتی بتوانند بخشی از مشکلات بانکی را حل کنند اما متأسفانه بسیاری از این قوانین اجرا نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جلوگیری از پولشویی، کاهش فرار مالیاتی و جلوگیری از مفاسد اقتصادی در گروی رصد کامل تراکنش‌های ریالی و مالی است؛ برای انجام چنین اقدامی، سامانه‌هایی در نظر گرفته شده و باید به خوبی اجرا شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای مثال سامانه صدور چک، یکی از این سامانه‌ها است که باید در دو سال گذشته اجرا می‌شد اما هنوز به طور کامل اجرا نشده و لازم است قانون اصلاح قانون چک و همچنین سامانه مذکور به طور دقیق اجرا شود. علاوه بر این، قانون پایانه‌های فروشگاهی هم به طور کامل اجرا نمی‌شود که باید عملیاتی شود.

امیرآبادی فراهانی: تمام تمرکز دولت بر روی FATF است

احمد امیرآبادی فراهانی در خصوص گزارش مذکور، اظهار داشت: دولت به جای آنکه مشکلات حوزه بانکی را حل و شفاف‌سازی کند، فقط بحث تراکنش‌های خارجی و FATF را مطرح می‌کند، درحالی‌که شفافیت تراکنش‌های داخلی نیز منجر به مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی می‌شود.

مشکل کسری بودجه را می‌توانیم از طریق سامانه‌های بانکی حل و فصل کنیم اما دولت در اجرای آن کوتاهی کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گردش مالی دستگاه‌های پوز ۸هزار هزار میلیارد تومان است و اگر فقط ۹ درصد مالیات از این رقم اخذ شود، ۷۲۰هزار میلیارد تومان درآمد ارزش افزوده دارد اما نماینده دولت رسماً در جلسه کمیسیون اقتصادی اعلام کرد که توانایی این کار را ندارد البته آنان اراده‌ای هم برای چنین اقدامی ندارند.

امیر آبادی فراهانی گفت: ما باید مالیات را از کسانی اخذ کنیم که درآمد زیاد و سرشاری دارند. همچنین باید با رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی و کسانی که در این وضعیت ارزی ۳۰ میلیارد دلار از بانک مرکزی و ۶۰ تن طلا را خارج کردند، برخورد جدی شود.

حاجی‌دلیگانی: مشکل ما عدم اجرای قانون از سوی دولت است

در ادامه حسینعلی حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: ما سامانه‌های زیادی برای کنترل امور بانکی داریم اما دولت آن را اجرا نمی‌کند و مشکل در کسری قانون نداریم بلکه مشکل عدم اجرای قانون است.

وی تأکید کرد: نظارت‌های مجلس باید اثرگذار باشد به گونه‌ای که هیچ فردی از جمله رئیس‌جمهور و وزیری جرأت نداشته باشند که برخلاف قانون عمل کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون آئین‌نامه ۲۴۰ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را تهیه نکرده و این مسئله حاکی از آن است که ما باید از ابزارهای نظارتی خود به خوبی استفاده کنیم.

موسوی لارگانی: راه فرار اختلاس‌گران باید بسته شود

همچنین حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی اظهار داشت: عدم نظارت بر سیستم بانکی باعث شده که راه فرار برای افرادی که قصد اختلاس و کلاهبرداری از سیستم بانکی را دارند، باز باشد.

وی بیان کرد: ذینفع واحد و تراکنش‌های بانکی، موضوعات مهمی است که باید مجلس این مسائل را تعیین تکلیف کند تا امکان تصمیمات سلیقه‌ای از دولت‌ها گرفته شود.

گودرزوند: باید در نظام بانکی شفافیت به وجود آید

مهرداد گودرزوند چگینی درباره موضوع مذکور گفت: اگر شفافیت در نظام بانکی اتفاق بیفتد، بخشی از مشکلات چون رانت‌خواری و فساد کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: گزارش چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانکی ناظر بر شفافیت است و باعث کاهش فرار مالیاتی و جلوگیری از مفاسد اقتصادی می‌شود.

کد خبر 5214783 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: اختلاس شفافیت مالی نظام بانکی سیدناصر موسوی لارگانی حسینعلی حاجی دلیگانی مهدی طغیانی صحن مجلس انتخابات 1400 ستاد انتخابات کشور شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی آیت الله سید ابراهیم رئیسی فلسطین علی لاریجانی انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور صحن مجلس محمد جواد ظریف محمدجواد ظریف رژیم صهیونیستی عباسعلی کدخدایی مجلس شورای اسلامی فرار مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر عامل بانک سینا برکنار شد

به گزارش صدای ایران،روابط‌عمومی بانک سینا، هیئت‌مدیره بانک سینا روز جاری ضمن تشکر از زحمات غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل قبلی بانک سینا، علی ابدالی را به عنوان سرپرست جدید این بانک انتخاب کرد.

علی ابدالی دارای دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و از مدیران شناخته‌شده نظام بانکی است که علاوه بر مدیرعاملی و عضویت در هیئت‌مدیره بانک قوامین، از سال ۷۸ در بخش‌های مختلف نظام بانکی از جمله سازمان و روش‌ها، تحقیق و توسعه، فناوری، طرحوبرنامه، بازاریابی و کسب‌وکار، بانکداری شرکتی و بانکداری خرد در بانک‌های رفاه، قوامین و سپه حضور داشته است.

تدوین سه کتاب در حوزه بانکی، مالی، نگارش بیش از۵۰ مقاله تخصصی علمی-پژوهشی درحوزه بانکی و بانکداری و تدریس در دانشگاه ازجمله سوابق علمی وی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • امیدوارم در مجلس آینده همکاری‌ها با دولت بهتر شود
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • بهادری جهرمی: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید برای ساماندهی حجاب نیست