تخریب کاندیداهای ریاست جمهوری توسط رقیب بی احترامی به مردم است
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۶۵۳۷
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی با سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگو کردند.
همزمان با آغاز هفته روابط عمومی و ارتباطات، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی در سخنانی اظهار داشت: رکن اساسی روابط عمومی مردم هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عاملی با ابراز تأسف از جنایات اخیر صهیونیستها در فلسطین و سکوت مدعیان حقوق بشر در دنیا گفت: روحیه و روند جدید مقاومت فلسطینیان و صدای فروپاشی رژیم سلطهگر اسرائیل شنیده میشود و لازم است تمام وجدانهای بیدار نسبت به مسأله فلسطین حساسیت داشته و صدای مظلومیت این مردم و نسل کشی کودکان و زنان فلسطینی به جهان منعکس شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نباید از کنار تبعیض اجتماعی و ظلم به مظلومان مانند مسأله فلسطین به راحتی عبور کرد و باید مردم را در این زمینه آگاه نمود و این امر مهم را از وظایف روابط عمومیها و مصداق روابط عمومی مردمی دانست.
سپس با توجه به هفته روابط عمومی، عاملی مطالبی را در خصوص روابط عمومی مردم یا مردمی بیان کرد و گفت: روابط عمومی در درجه اول باید بتواند حمایت کننده و تقویت کننده ارتباطات دو سویه تعاملی و درعینحال با دوام برای همه ذینفعان و مرتبطان با سازمان که منتهی به افزایش سرمایه اجتماعی شود، باشد.
استاد دانشگاه تهران در خصوص مفهوم مردم گفت: مردم یک مفهوم انتزاعی است که هم شامل فرد یا افرادی از مردم و هم شامل جمعهای متنوع دینی، قومی، جمعیتی، صنفی و تخصصی میشود و هم در یک سطح، مردم به معنای ملت است. اگر روابط عمومیها به یکایک آحاد جامعه توجه کنند، در حقیقت در سطح ملت نیز موفق عمل کردهاند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اهمیت مسئولیت اجتماعی روابط عمومی در سازمانها گفت: روابط عمومی مردم به معنای پاسخگویی، تبادل موقعیت و حمایت از مردم است. پیوند روابط عمومی با مردم یا برای مردم، در عرصه مسئولیت اجتماعی روابط عمومی در همه عرصههای روابط عمومی معنا پیدا میکند.
عاملی ضمن تبیین عناصر اصلی «روابط عمومی مردم» افزود: روابط عمومی توجه به حقوق مردم دارد و تسهیل گر امور مرتبط با مردم در نظامهای دیوانسالاری است؛ روابط عمومی وظیفه حمایت از مردم به خصوص در اضطرارهای اجتماعی و رسیدگی به لحظه به مبتلایان دارا میباشد و در این راه باید از شفافیت در امور و باز خورد گیری اقدامات سازمان بهره ببرد.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران بروکراسیزدایی از نظام خدمات مردمی را بهعنوان بنیادیترین اصل در روابط عمومی مردم دانست و گفت: همه نهادهای مرتبط با مردم، باید فرایندهای انجام کار مردم را کوتاه و هوشمند کنند و اعتماد، عنصر محوری بروکراسیزدایی است. وی ضمن انتقاد از عدم اجرای درست قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که بیش از ۱۰ سال از ابلاغ آن میگذرد گفت: اطلاعات رانتی در دستان مدیران سازمان نیست و متعلق به مردم میباشد که باید به آنان ارائه شود و نقش روابط عمومیها در آن پررنگ است.
عاملی مستند شدن خوداظهاریها، جریمه خدمات دهندگان بهجای خدمات گیرندگان و هوشمند سازی فرایندهای خدمات مرتبط با مردم را از الزامات بروکراسی زدایی برشمرد و اظهار امیدواری کرد با ظهور روابط عمومیهای توانمند و دانش بنیان بتوان اقدامات مفیدی در این خصوص صورت داد.
عاملی گفت: در زمان عدم قطعیت که عامل اصلی پریشانی اجتماعی است، رابطه با مردم، با نگاه تشویش زدایی و کاهش فضای تردید و سردرگمی و تبدیل تشویشها و تردیدها به باورمندی و قطعیت امنیت آفرین و آرامش بخش است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به انتخابات پیش رو افزود: تلاش برای تقویت مشارکت بزرگ ملی در انتخابات و تقویت سرمایه اجتماعی، امید و نشاط اجتماعی که منبعث از راستگویی و تقویت فضای اعتماد است از وظایف اساسی تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری است.
عاملی ضمن هشدار به خرج کردن از سرمایه اجتماعی به قیمت تخریب حریف، این امر را نوعی بیاحترامی به مردم دانست و اظهار امیدواری کرد کاندیداهای ریاست جمهوری با سخن فاخر همراه با برنامههای متقن، تحولی منتهی به استقرار عدالت که موجب تقویت انسجام اجتماعی و اعتماد مردم شود، ارائه نمایند.
استاد دانشگاه تهران گفت: سند ملی روابط عمومی و تشکیل نظام روابط عمومیها یک ضرورت حرفهای و حمایت کننده است که باید توسط همه ذینفعان روابط عمومی اعم از متخصصین و فعالین این حوزه تدوین شود.
عاملی اظهار امیدواری کرد در صورت تدوین یک سند جامع و دقیق شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را در دستور کار بررسی و تصویب قرار دهد.
کد خبر 5214702 زهرا سیفیمنبع: مهر
کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخابات 1400 دانشگاه آزاد اسلامی آموزش مجازی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان اطلاعیه دانشگاه تربیت مدرس سازمان سنجش دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه جامع علمی کاربردی واکسیناسیون دانشگاه تهران وام دانشجویی دانشگاه علم و صنعت امتحانات پایان ترم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته روابط عمومی روابط عمومی مردم روابط عمومی روابط عمومی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۶۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعهای برهنه نبودهایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بودهایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابلمان قرار دادهایم
وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار میدهید، مردم را دعوت به اخلاق نمیکنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار میگیرد، خبر خطای یک نفر میلیونها لایک میخورد، ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمیخورد؛ بعد باعث میشود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد. کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که میخواست غربستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسأله حجاب ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده است، گفت: وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار میدهید، مردم را دعوت به اخلاق نمیکنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار میگیرد، خبر خطای یک نفر میلیونها لایک میخورد ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمیخورد؛ بعد باعث میشود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد.
جماران در خبری نوشت: کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که میخواست غربستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.
مشروح گفتوگو با تقی آزاد ارمکی را در ادامه میخوانید:
فرمانده انتظامی کشور چند روز پیش اعلام کرد که «موضوع عفاف و حجاب را کاملا فرهنگی و اجتماعی میبینیم و اصلاً امنیتی و انتظامی نمیبینیم». شما به عنوان جامعه شناس ریشه مسائل اجتماعی از جمله این قضیه را چطور می بینید؟
به نظر من حجاب یک موضوع اساسی نیست، ولی در شرایط امروز دارد اساسی میشود و متأسفانه ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده و درگیری، تزاحم و برخورد هم از دل آن در آمده است. لذا من مسأله حجاب را بیشتر مسأله امنیتی میدانم؛ تا یک مسأله فرهنگی و عقیدتی. یک علت اساسی نگاه من این است که به طور پنهان وارد یک جنگ شدهایم و شاید در موضع پیچیدهترین جنگ زمانه قرار گرفتهایم. یک زمانی جنگ کلاسیک و اشغال سرزمینی بود؛ مثل جنگ عراق علیه ایران که همه آدمها میتوانستند ببینند واقعا جنگ اتفاق افتاده؛ چون سرزمین ما اشغال شده و صدام آثار و نشانههای فرهنگی را ویران کرده بود. امروز بر خلاف گذشته وارد جنگ شدهایم بدون اینکه این اتفاقات بیفتد و این تخریبهای صورت بگیرد. ما الآن در جنگ با همه غرب قرار گرفتهایم.
تمام جهان را در مقابل خودمان قرار دادهایم
یعنی شما هم قائل به «جنگ ترکیبی» هستید که در حاکمیت بر آن تأکید دارند؟
کاملا؛ در جنگ با غرب به معنای وسیع آمریکا، اروپا و حتی روسیه قرار گرفتهایم. تمام جهان را در مقابل خودمان قرار دادهایم و ما در مقابل جهان قرار گرفتهایم و طبیعی است که این شرایط نیاز به اعلام وضعیت امنیتی دارد. یعنی جمهوری اسلامی الآن نمیتواند اعلام کند که ما حکومت نظامی هستیم و کسی حرکت نکند که مبادا نیروهایی اقدام کنند و شرایط جنگی به هم بریزد. مثلا اسرائیل از ترس حمله ایران اعلام شرایط اضطرار کرد و مردم جمع کردن آب و مواد غذایی را شروع کردند و به پناهگاه رفتند. در واقع به نوعی اعلام شد که ایران میخواهد حمله کند و شما آماده باشید. ولی جمهوری اسلامی هیچ وقت اعلام نکرد که امکان دارد اسرائیل ایران را بزند.
شرایط جامعه ایرانی کاملا خاص شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم
به نظر من امروز به طور نانوشته و پنهان حکومت نظامی برقرار شده است. مثلا اگر کسی بخواهد در دانشکده من را ببیند، درها بسته است و هیچ کس به جز دانشجو حق ورود به دانشکده ندارد؛ این وضعیت پنهان به معنای این نیست که شما سراپا در مقابل غرب قرار گرفتهاید و اراده جنگ دارید؛ شرایط جامعه ایرانی کاملا امنیتی شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم. وقتی قصد ورود به جنگ نداریم، باید مسائل داخلی خودمان را حل کنیم.
عرضم این است که حکومت ما مثل اسرائیل به جامعه اعلام نمیکند که من وارد جنگ شدهام. وقتی گفته شد احتمالا تعدادی اشیاء خارجی در آسمان اصفهان بودند، تحت هیچ شرایطی آژیر کشیده نمیشود؛ ولی شرایط امنیتی است و همه نیروهای نظامی و امنیتی آمادهباش صد درصد هستند و پلیس و نیروهای امنیتی در شهر آشکارا حضور گسترده دارند. شما برای این سطح از حضور نیروها در شهر مستمسک نیاز دارید؛ و پدیدهای به نام «حجاب» اینجا موضوعیت پیدا میکند. کنترل انضباط اجتماعی و اخلاق اجتماعی موضوع میشود به خاطر اینکه سادهترین و قابل دسترسترین موضوعی که میتواند جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد و کل نیروها را سازماندهی کند تا وارد قصه شوند، همین است.
تا وقتی شرایط امنیتی از دستور کار جمهوری اسلامی خارج نشود، ماجرای زد و خورد، درگیری و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در سراسر شهرها به نام حجاب باقی خواهد ماند؛ الّا اینکه ما از این شرایط عبور کنیم. یعنی احساس کنیم که نه غرب میخواهد ما را سرنگون کند، نه اسرائیل ارادهای دارد و نه ما اراده ورود به جنگ داریم. یعنی جامعه یواش یواش دارد میفهمد که اسرائیل که نمیخواهد ما را بزند و غرب هم که اراده اشغال سرزمین ندارد که بخواهد جایی را بزند.
جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است
به نظر میرسد اگر در آمریکا دولت جمهوریخواه بر سر کار بود، شرایط پیچیدهتر میشد. مثلا اگر به جای بایدن، ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، شاید به جنگ هم میرسید. از سوی دیگر آمریکا الآن در قضیه اوکراین درگیر است و نمیخواهد وارد درگیری نظامی دیگری شود. نظر شما در این خصوص چیست؟
اینها دلایل آمریکایی است که چرا وارد این ماجرا نشدهاند؛ ولی جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است. اما چرا در این شرایطی که اجماع بینالمللی هم وجود دارد، اقدام صورت نمیگیرد؟ این از بحث ما خارج است. ولی جامعه میبیند که همه چیز برای یک جنگ آماده بود ولی انجام نشد؛ پس میگویند که جنگ منتفی است. وقتی این در افکار عمومی شکل بگیرد، گزاره شرایط اضطرار از منظر نظام سیاسی و حضور همه جانبه نیروهای امنیتی منتفی خواهد شد.
گام دوم سیاستهای حجاب نمیتواند با مسیر فعلی دنبال شود
گام دوم سیاستهای حجاب نمیتواند با مسیر فعلی دنبال شود و باید توجیههای اجتماعی و فرهنگی بدهند. وقتی فرمانده انتظامی کشور میگوید که مسأله ما امنیتی نیست و اجتماعی و فرهنگی است، نشان میدهد که حساسیت امنیتی منتفی است، الآن دنبال توجیهی برای حضورشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هستند.
اساسا چرا مسأله حجاب در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفت؟ مگر جمهوری اسلامی امروز با بیحجابی رو به رو شده است؟ مگر از روز اول با این مسایل رو به رو نبوده است؟ من معتقدم که ایران از اول با بیحجابی رو به رو بوده است. به دلیل اینکه جامعه ایرانی متنوع است؛ به لحاظ دینی، قومیتی، زبانی، جفرافیای سرزمینی و فرهنگی. ما اصرار کردیم که قالب واحدی در باب حجاب برای زنان طرح کنیم. خود «ارائه قالب واحد» به سرعت درون و بیرون نظام آلترناتیوهای خودش را پیدا کرد. مثلا وقتی روی چادر تأکید شد، قالبهای جدیدی مثل مانتو و روسری آمد و حجاب اداری و حجاب بازار و غیره درون حکومت درست شد.
ما از این غفلت کردهایم که جامعه ای متنوع به لحاظ حجاب بودهایم
یعنی یک تکثر در عین وحدت همیشه شکل گرفته؟
در خود جامعه نگاه کنید. مثلا اقوام مختلف ایرانی یکی از یکی عفیفتر و باحجابتر هستند. البته مفهوم «غیرت» و حمایت از خانه و همسر و ناموس در برخی اقوام بیشتر از جاهای دیگر است. ببینید که در همین اقوام ایرانی چه تنوع حجابی وجود دارد؛ در حالی که خودش خیلی متنوع با حجاب مرکزی و حاشیههای شمالی و جنوبی است، داخل خودش چقدر تنوع به لحاظ موقعیتهای فرهنگی و قبیلهای جاری و ساری هست. شما یک شکل خیلی تاریخی، مهم، مطلوب و قابل دفاع حجاب لری، کردی، آذری، کاشانی، رشتی و... دارید. اصلا جامعه به لحاظ حجاب متنوع بوده و داخل همان مقوله حجاب و بیحجابی قابل حل بوده است. مثلا حجاب خانمهای پیر و جوان را ببینید که چقدر فرق میکند. ما از این غفلت کردهایم که جامعه متنوع به لحاظ حجاب و بیحجابی بودهایم.
ما هیچ وقت جامعه برهنه نبودهایم و برهنگی برای غرب بوده است/ کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود
ما هیچ وقت جامعه برهنه نبودهایم و برهنگی برای غرب بوده است. سختترین دورهای که حجاب رسمی چادر را حاکم کردیم، این را در زیست اجتماعی میدیدیم و در خانه ما جاری بود و در ورزشگاه، عروسی، خلوت و بازار ما وجود داشت. حالا چرا یک دفعه یادشان میآید باید اینها را همسان کند؟ این بر میگردد به قصه مهمی که در جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت؛ و آن «یکسانسازی فرهنگی» است. کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود.
اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد
برخی اندیشمندان معتقدند این یکدستسازی در هیچ جای دنیا نتیجه مطلوب نداشته و همه آنها شکست خورده است. از شوروی گرفته تا خود ایران که دوره پهلوی اول به شکل دیگری این یکدستسازی را شاهد بودهایم. این تجربهها نمیتوانست درسآموز باشد؟
اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد و قرار نیست به تجربه گوش کنند. بر اساس یک ضرورتهای تاریخی انقلاب اسلامی شکل گرفت و همه گروههای سیاسی و فرهنگی آنجا بودند. وقتی جمهوری اسلامی شکل گرفت، این تنوع را یادمان رفت و به یک ایدئولوژی پناه بردیم. آنجا بود که یواش یواش دموکراسی، توسعه و امثال اینها را تعطیل کردیم. آدمهایی که درون این ایدئولوژی عمل میکنند، دیگران را به نگاه رقیب میبینند؛ لذا به حرف کسی گوش نمیدهند و فقط در گزارههای درون ایدئولوژی عمل میکنند.
مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند
ایرانیان هیچ وقت مردمان بیعفتی نبودهاند؛ تنفروشی همیشه پدیده نظامهای سیاسی است. به نظر من گروههای گنگ که یک نوعی خودشان را با نظام سیاسی هم تنظیم کردهاند، فحشا، دزدی و اعتیاد را دامن میزنند؛ پس فحشا یک پدیده سیاسی است. چون مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند؛ در بدترین شرایط نمیمیرند و در بهترین شرایط مست نمیشوند.