Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی رزم آهنگ کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس و در پاسخ به این سوال که اگر ایران به جای لغو همه تحریم ها به تعلیق اکثر تحریم‌های هسته ای راضی شود، انتفاع اقتصادی ایران چه تفاوتی خواهد داشت و این انتفاع در مقایسه با انتفاع اقتصادی از برجام چه وضعیتی دارد، گفت: به دلایل مختلف، قطعا کمتر خواهد بود و ریشه در موضوع ریسک تعامل اقتصادی با ایران بخصوص بعد از خروج آمریکا از برجام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: زمانی که برجام وارد فاز اجرایی شد، این تصور که آمریکا می تواند به راحتی از این توافق خارج شود و تحریم‌ها را برگرداند، تقریبا نبود و یا احتمال خیلی کمی برای آن درنظر گرفته می شد مثلا 5 درصد ولی الان چون یک بار خارج شده و رویه عوض شده، اوضاع به کلی متفاوت است. این موضوعی است که مدیران ارشد وزارت خارجه هم بر آن تاکید می کنند و می گویند اگر قاعده بین المللی شکسته شود، همان شکسته شده تبدیل به قاعده می شود. الان این موضوع که آمریکا یکبار از برجام خارج شده، در ذهن همه کنشگران اقتصادی وجود دارد و همین این موضوع، ریسک تعامل با ایران را به شدت افزایش می دهد.

رزم آهنگ ادامه داد: نکته بعدی ترکیب لیست تحریمی آمریکا (SDN) با رویه فینس (FinCEN) است که براساس Risk based است یعنی می گوید کنشگر خارجی اگر با ایران بخواهی تعامل کنی باید کل زنجیره تعامل را بررسی کنی و یقین پیدا کنی که هیچ فردی از لیست تحریمی آمریکا در آن وجود ندارد. اما حتی اگر یقین پیدا کردی به این موضوع ولی بعدا احراز شد کسی در این زنجیره جزو لیست تحریمی آمریکا بوده است، مجازات خواهی شد. این رویه دقیقا برخلاف رویه Rule based است. در این رویه گفته می شود صرفا یک یا دو حلقه از زنجیره را بررسی کنی، کفایت می کند. علاوه بر این، زیرساخت حقوقی قوانینی مثل کاتسا هم همچنان وجود دارد و بسیاری از نهادهای مهم اقتصادی در لیست تحریمی آمریکا قرار دارند. با توجه به همین موضوعات، هر کسی با ایران تعامل دارد، همیشه این نگرانی را دارد که نکند با نهادهای تحریمی ایران ارتباطی پیدا کنم.

رزم آهنگ در پاسخ به این سوال که اگر ایران به جای لغو همه تحریم ها به تعلیق اکثر تحریم‌های هسته ای راضی شود، ریسک تعامل اقتصادی با ایران چقدر کاهش پیدا خواهد کرد و امکان جذب سرمایه گذاری خارجی بوجود میاید یا نه، گفت: ما جلسه ای با یکی از مدیران سازمان سرمایه گذاری خارجی داشتیم و این مدیر صراحتا می گفت که ما اصلا چشم انداز خوبی را نمی بینیم که حتی اگر توافقی حاصل شود سرمایه گذاری خارجی وارد کشور شود. در نتیجه، فکر می‌کنم این چشم انداز اصولا وجود ندارد و نهایتا یک سری روابط تجاری ایجاد شود مثلا مجددا کالاهای تولیدکنندگان لوازم خانگی کره جنوبی مثل ال جی و سامسونگ وارد کشور شود و صرفا کالاهای خود را در ایران بفروشند بدون اینکه هیچ سرمایه گذاری در داخل کشورمان انجام دهند. این نگاه بین اعضای کمیته مقابله با تحریم در مجلس هم وجود دارد و کسی امیدوار نیست که سرمایه گذاری خارجی وارد کشور شود.

وی تاکید کرد: من هم اعتقاد دارم اگر توافقی در وین حاصل شود، نهایتا چند محموله نفت صادر خواهیم کرد و افزایش میزان فروش نفت خواهیم داشت و دسترسی اندکی به برخی منابعی که در بانک های خارجی داریم، پیدا می کنیم و این تصور که شرکت های خارجی با بخش های مختلف اقتصادی کشور مثل بخش نفت و گاز و پتروشیمی یا صنعت خودرو کار بکنند و توسعه زیرساخت ها داشته باشیم، شدیدا دور از انتظار است و این اتفاق نخواهد افتاد.

رزم آهنگ در پاسخ به این سوال که واکنش آمریکایی ها به درخواست ایران درباره راستی آزمایی لغو تحریم ها چه بوده است و چرا ایران نباید از این بخش از سیاست خود صرفنظر کند؟، اظهار داشت: اطلاعاتی که من درباره قضیه راستی آزمایی دارم این است که طرف آمریکایی از ایران خواسته است که قضیه راستی آزمایی را به صورت شفاف توضیح دهد. ظاهرا آمریکایی اصل این موضوع که راستی آزمایی باشد پذیرفته اند ولی راستی آزمایی بسیار مختصر و در حد چند ساعت و نه آن چیزی که ایران انتظار دارد.

وی در پایان تاکید کرد: اما اینکه چرا ایران نباید از قضیه راستی آزمایی صرفنظر کند، بخاطر این موضوع است که جنس تعهدات ایران و آمریکا در برجام کاملا متفاوت است و اگر چه طرف مقابل می تواند راستی آزمایی را به صورت سریع انجام بدهد ولی جنس انتظارات ایران از این توافق به گونه ای نیست که به صورت سریع انجام شود مثلا انجام شدن یک سری توافقات و تعاملات و امثالهم. بنابراین چون جنس تعهدات متفاوت است، جنس راستی آزمایی هم متفاوت خواهد بود و ایران باید این موضوع را در مذاکرات تشریح نماید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا ایران سرمایه گذاری خارجی کارشناس اقتصادی تحریم های آمریکا لیست تحریمی آمریکا برجام نامه لیست تحریمی آمریکا سرمایه گذاری خارجی راستی آزمایی ریسک تعامل رزم آهنگ تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۶۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مرتضی تیجانی در خطبه‌های نماز جمعه سلطان‌آباد مرکز شهرستان با بیان اینکه این روزها فقط ساکنین ایران اسلامی نیستند که حامی مردم مظلوم فلسطین هستند و در تمام دنیا به ویژه دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و فرانسه در اقصی نقاط جهان حمایت علنی خودشان را بیان می‌کنند، اظهار کرد: ملت‌های جهان بیدار شده و با فلسطین هستند ولی برخی سران آمریکا و اروپا که منافعشان در دست صهیونیست‌ها مخالفت می‌کنند.

امام جمعه خوشاب با تاکید بر اینکه برای قضاوت درست و دیدن پیشرفت‌های ایران‌اسلامی تاریخ مطالعه کنید، اضافه کرد: قبل از انقلاب وضعیت کشور از سه حال بیشتر خارج نبود. یا در حال کشورگشایی یا کشور فروشی بودند و یا مرعوب استعمارگرانی مانند آمریکا و انگلیس شده بودند.

وی با اشاره به وجود دو نوع تفکر در دوران پهلوی افزود: برخی معتقدند بودند باید سهم کشورهای استعمارگر را با تقسیم عادلانه غنایم ایران عادلانه داد و برخی مانند مصدق معتقد بودند می‌گفتند نباید باج به کشورهای زورگو بدهیم ولی چون مصدق از درون کشور قدرتی نداشتند موفق نشدند.

تیجانی اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران اسلامی قدرتش را از درون افزایش با بیرون تعامل سازنده بدون سلطه پذیری داشت.

امام جمعه خوشاب با گلایه از عملکرد برخی مسؤولان استانی گفت: حواستان به شهرها و شهرستان‌های کوچک باشد. به دیدار رهبری اگر می روید مردم شهرهای کوچک هم آرزوی دیدار دارند.

کد خبر 6089124

دیگر خبرها

  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • حسینی: در حال آماده شدن برای تعامل بیشتر با مجلس آینده هستیم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم