Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی از دولت موقت جدید لیبی خواست پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور را دستگیر کند و همچنین از نیروهای خارجی و مزدور در لیبی نیز خواست بدون تاخیر این کشور حوزه شمال آفریقا را ترک کنند و به آنها از بابت مواجه شدن با پیگرد قضایی از سوی این دادگاه به دلیل ارتکاب جنایت هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فاتو بنسودا، دادستان ارشد دیوان کیفری بین المللی در آخرین گزارش خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل درباره لیبی بیان داشت، این دیوان همچنان "اطلاعات نگران کننده درباره تداوم جنایات از ناپدید شدن گرفته تا بازداشت خودسرانه، قتل، شکنجه و خشونت جنسی و جنسیتی" دریافت می‌کند.

او به گزارشها درباره جنایات جدی ارتکابی در بازداشتگاه‌های رسمی و غیررسمی و همچنین گزارشها درباره اجرای محاکمه‌های مخفی همراه با محکومیتهای سرسری و محکوم کردن غیرنظامیان به حبسهای طولانی از طرف دادگاه‌های نظامی در شرق لیبی بدون داشتن ضمانتهای محاکمه منصفانه اشاره کرد.

بنسودا "خاموش ساختن خشونت آمیز منتقدان عمومی به عنوان یک شیوه ترساندن مردم غیرنظامی" را محکوم کرد.

به گفته بنسودا، لیبی تحت الزام قانونی برای دستگیر کردن و تحویل دادن سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی قرار داشته و از "دولت وحدت ملی لیبی" می خواهد تا "همه اقدامات ممکن را به جهت دستگیری و تحول دادن او اتخاذ کند". او در عین حال درخواستهای دفتر خود از قذافی برای تسلیم کردن خودش به جهت مواجهه با اتهامات مربوط به جنایات علیه بشریت را تکرار کرد.

بنسودا که دوره‌اش در ۱۵ ژوئیه پایان می یابد اظهار تاسف کرد که دو لیبیایی تحت تعقیب این دادگاه شامل محمود الورفالی، فرمانده گروه خودخوانده نیروهای مسلح عربی لیبی و التهامی محمد خالد، رئیس سابق سرویس امنیت داخلی لیبی با عدالت روبرو نشدند؛ اولی بر اساس گزارشها در ماه مارس در بنغازی و دومی نیز بر اساس گزارشها در قاهره کشته شدند.

بنسودا از افراد حاضر در قدرت در لیبی و مصر به خاطر سرپیچی از انتقال دادن آنها به دیوان کیفری بین المللی انتقاد کرده و از مقامهای لیبیایی و مصری خواست تا فورا به تحقیقات درباره مرگ آنها پرداخته و اطلاعات را به دادگاه ارائه کنند.

بنسودا اظهار کرد، دیوان کیفری بین المللی "اطلاعات و مدارک معتبر در خصوص ارتکاب جرایم جدی ادعایی در بازداشتگاه‌های رسمی و غیررسمی در لیبی" جمع آوری کرده است.

او به گزارش هیات سیاسی سازمان ملل در لیبی مبنی بر اینکه بیش از ۸۸۵۰ در ۲۸ زندان رسمی در لیبی مورد بازداشت خودسرانه قرار گرفته‌اند و ۶۰ تا ۷۰ درصدشان طبق برآورد در دوره بازداشت پیش از محاکمه به سر می برند اشاره کرد. او گفت که تعداد ۱۰۰۰۰ فرد دیگر در دیگر بازداشتگاه‌های تحت اداره گروه‌های شبه نظامی و مسلح به سر می برند که حدود ۴۸۰ زن و ۶۳ فرد کم سن  و سال در میان آنها هستند.

به گفته بنسودا، دیوان کیفری بین المللی همچنین گزارشهایی "در ارتباط با اطلاعات در خصوص فعالیتهای مزدوان و شبه نظامیان خارجی در لیبی" مطابق با یافته‌های کارشناسان سازمان ملل برای رصد تحریمها علیه لیبی دریافت کرده است.

او ادامه داد: من باید تاکید کنم که جرایم ارتکابی از سوی مزدوران و شبه نظامیان خارجی در خاک لیبی ممکن است تحت حوزه اختیار این دیوان صرف نظر از ملیت اشخاص دخیل قرار بگیرد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دیوان کیفری بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو

سران تل آویو با برگزاری جلسه‌ای ویژه موضوع اقدام احتمالی دیوان لاهه درباره قرار دستگیری نتانیاهو، گالانت و هالیوی تا پایان ماه جاری میلادی به اتهام جنایت جنگی را بررسی کردند.

به گزارش مهر، پایگاه خبری روسیا الیوم چهارشنبه شب گزارش داد که کانال «۱۲» عبری فاش ساخت که تل آویو به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد که دیوان لاهه ممکن است تا قبل از پایان ماه جاری میلادی به صدور قرار دستگیری بازداشت مقامات ارشد این رژیم شامل نتانیاهو به همراه یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالیوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اقدام کند.

در همین ارتباط، کانال «۱۳» عبری گزارش داد که شورای امنیت داخلی این رژیم سناریو‌های مربوط به قرار بازداشت بین المللی سران سیاسی و نظامی این رژیم را مخفیانه بررسی کرده است.

این کانال عبری اعلام کرد که سناریو‌های صدور قرار بازداشت بین المللی در مورد نتانیاهو به همراه یوآو گالانت وزیر جنگ و هرتزی هالیوی رئیس ستاد مشترک اسرائیل از سوی دیوان بین المللی دادگستری را بررسی کرده است.

پنجشنبه هفته گذشته بود که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تل آویو خواستار میانجی‌گری وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.

رسانه‌های صهیونیستی ساعاتی پیش از انتشار خبر توسل نتانیاهو به متحدان غربی‌اش گزارش داده بودند که اسرائیل نگران است دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) ممکن است در پایان ماه آتی میلادی برای مقام‌های امنیتی و سیاسی ارشد این رژیم قرار بازداشت صادر کند.

دیگر خبرها

  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت در دادگاه بین المللی کیفری
  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت دادگاه بین المللی کیفری
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • دهن‌کجی نتانیاهو به احکام دادگاه لاهه/ تأثیری ندارد
  • عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم
  • نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو