Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:52:37 GMT

دانشگاه‌ها باید آماده خلق ایده‌های نو باشند

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۸۱۷۶

دانشگاه‌ها باید آماده خلق ایده‌های نو باشند

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش تجلیل از اساتید سرآمد آموزش حضوری و الکترونیکی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای امروز سه شنبه (۲۸) مرداد با حضور محمد رضا آهنچیان، مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

آهنچیان، مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم در این مراسم اظهار کرد: ویروس کرونا به صورت مشترک آسیب‌هایی را در آموزش عالی کشور‌های جهان به خصوص ایران وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: آسیب‌ها به ما کمک می‌کنند تا ریشه بی نظمی‌ها و نابسامانی‌ها را بدانیم، در همه سیستم‌ها به خصوص آموزش آسیب شناسی یکی از زمینه‌های حل مسئله و تصمیم گیری به سمت بهبود خواهد بود که در این مسیر حرکت می‌کنیم.

آهنچیان تصریح کرد: اگر در کارکردی مانند آموزش عالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نوعی بی نظمی یا به نابسامانی مشاهده شود انحراف از هدف را ایجاد خواهد کرد و این عامل مانع تحقق رسیدن به مقصود می‌شود.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: شناخت آسیب‌ها به ما کمک می‌کنند که بتوانیم با دقت بیشتری آینده را پیش بینی کنیم و میزان خطا‌ها را کاهش دهیم.

او با بیان اینکه موضوع مفهومی آسیب شناسی آموزش‌ها بسیار مهم است، تاکید کرد: آموزش عالی مانند ۲۰۰ سال گذشته ترکیبی از یاددهنده و یادگیری و وسیله‌ای برای انتقال داده‌ها نیست، بلکه مجموعه‌ای پیچیده از عوامل داخل و خارج دانشگاه، پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی فراتر از حوزه عمل دانشگاه و پیچیدگی‌های روابط عناصر بسیار گسترده در داخل دانشگاه است.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: آسیب شناسی تنها خاص دانشگاه فنی و حرفه‌ای نبوده، بلکه دانشگاه‌های نظری هم باید به آن توجه کنند. فقر فهم درباره بحران وجود داشته که در نظام‌های آموزش عالی دنیا شاهده آن بوده ایم و واکنش سریع نسبت به این پدیده ایجاد نشده و از آن جایی که دانشگاه‌های دنیا به علت ویروس کرونا تعطیل شدند بنابراین این وقفه در تریبت نیرو‌های انسانی اختلالاتی را به وجود آورده است.

آهنچیان گفت: به نظر می‌رسد که دانشگاه‌های ما مانند بسیاری از دانشگاه‌های دنیا آمادگی لازم برای مقابله با بحران را نداشتند و وزارت علوم در این زمینه تلاش کرد تا دانشگاه‌ها تعطیل نشوند و به همین علت به سرعت رویه را به سمت آسان‌ترین روش یعنی آموزش الکترونیکی تغییر دادیم.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقفه ایجاد شده در تعطیلی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دروس عملی دانشگاه‌ها باعث شد تا دانشگاه‌ها مدتی برای ارائه آموزش‌های عملی با مشکل مواجه شوند، اما سریع در این زمینه بحران‌ها را پشت سر گذاشتند.

آهنچیان تاکید کرد: انتظار داشتیم دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به علت ویروس کرونا در نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ تعطیل شوند، اما با تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه هیچ تعطیلی رخ نداد.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: سنت «وابستگی و عادت» سومین آسیب شناسی در دانشگاه هاست که کماکان دیده می‌شود در صورتی که دانشگاه‌ها باید عادت گریز شوند و همواره آماده خلق ایده‌های نو و پیدا کردن روش‌های تازه باشند.

آهنچیان اضافه کرد: دانشگاه‌ها به عنوان نسل جدید راحت‌تر توانستند خود را با شرایط موجود کرونا وفق دهند، اما استادان به علت اینکه نسل قدیمی هستند در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آسیب شناسی وزارت علوم دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه ها فنی و حرفه ای آسیب شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۸۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در ایران بی‌نظیر بوده است و هیچ فردی نمی‌تواند دستاوردهای آن را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد فرامرزی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز استاد و معلم اظهار کرد: بدون تردید آموزش باکیفیت رکن اصلی تمام دانشگاه‌ها است و مهمترین محصول و تولید این آموزش باکیفیت، فارغ‌التحصیلانی کارآفرین و اشتغال‌آفرین است و اساتید دانشگاه در خط مقدم این نقش‌آفرینی قرار دارند.

وی با اشاره به دهه سرآمدی آموزش افزود: دانشگاه اصفهان بنا بر مأموریت تعریف شده، شعار اختصاصی خود در خصوص این دهه را مبنی بر «آموزش الهام‌بخش، نیاز محور و اشتغال‌پذیر» اعلام کرد و توسط وزارت علوم، امروز تحت عنوان روز سرآمدی و آمایش آموزش عالی نام‌گذاری شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در ایران بی‌نظیر بوده است و هیچ فردی نمی‌تواند دستاوردهای آن را نادیده بگیرد، اما نقاط ضعفی وجود دارد که باید رفع و نقاط قوت تقویت شود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای تحت عنوان تحول آموزش عالی مدون و عملیاتی شدن آن مبتنی بر نیازهای جامعه آغاز شد.

فرامرزی با اشاره به فرایند انتخاب سرامدان آموزشی ادامه داد: سرآمدان آموزشی بر اساس شیوه نامه ۱۴۰۱ در سطح دانشگاه و سطح کشوری انتخاب می‌شوند و معیارهای متعددی برای انتخاب آنها مد نظر قرار می‌گیرد، در این خصوص پرونده نفرات برتر در کمیته انتخاب سرآمدان بررسی و ۲۴ نفر برگزیده شدند.

وی با اشاره به برنامه های انجام شده در هفته سرآمدی گفت: با همکاری دانشکده‌ها به صورت فعال، در سطح دانشگاه اصفهان حدود ۱۷ برنامه و مراسم ویژه به مناسبت روز معلم، ۱۲ کارگاه تخصصی با محوریت شعار این دوره، ۱۳ مورد نشست تخصصی در دانشکده‌ها و برگزاری ۳۰ عنوان سخنرانی اساتید برگزار شده است که جای خدا قوت دارد.

کد خبر 749475

دیگر خبرها

  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند