Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-01@18:49:10 GMT

مجازات پدر و مادر بابک خرمدین برای قتل او چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۸۶۲۸

مجازات پدر و مادر بابک خرمدین برای قتل او چیست؟

به گزارش صدای ایران از ایسنا، بحث‌ها در جامعه و فضای مجازی درباره یک جنایت ومجازات آن ادامه دارد؛ قتل بابک خرمدین کارگردان سینما به دست پدر و همدستی مادر.


برخی رسانه‌ها به نقل از «فخرالدین جعفرزاده سرپرست سابق دادسرای جنایی تهران که البته اکنون وکیل دادگستری است»، مجازات مادر را بیش از «پانزده سال حبس» یعنی بیشتر از مجازات پدر عنوان کرده‌اند در حالی که این مطلب اشتباه به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قانون در این باره چه می‌گوید؟

چنان که می‌دانیم پدر قصاص نمی‌شود چرا که ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی گفته «قصاص» (مجازات اصلی قتل عمدی) در صورتی اثبات می‌شود که که مرتکب پدر یا از اجداد پدری مجنی علیه (کسی که جنایت بر او واقع شده) نباشد.

به موجب ماده ۶۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی نیز «هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی ‌داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت ‌جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به‌ حبس از سه تا ده سال محکوم می‌نماید.»

بنابراین مجازات پدر که مرتکب قتل فرزند خود شده است حبس از سه تا ده سال است.

در کنار پدر که تا اینجا به عنوان فاعل اصلی جرم شناخته شده، مادر مقتول، هم به عنوان معاون در قتل معرفی شده است.

برای اینکه بدانیم مجازات مادر به عنوان معاون در قتل چیست، باید به ماده ۱۲۷ قانون مجازات اسلامی رجوع کنیم.

ماده ۱۲۷- در صورتی که در شرع یا قانون، مجازات دیگری برای معاون تعیین نشده باشد، مجازات وی به شرح زیر است:

الف- در جرائمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات یا حبس دائم است، حبس تعزیری درجه دو یا سه.

ب- در سرقت حدی و قطع عمدی عضو، حبس تعزیری درجه پنج یا شش پ- در جرائمی که مجازات قانونی آنها شلاق حدی است سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش.

ت- در جرائم موجب تعزیر یک تا دو درجه پایین تر از مجازات جرم ارتکابی.

تبصره ۱- در مورد بند (ت) این ماده مجازات معاون از نوع مجازات قانونی جرم ارتکابی است مگر در مورد مصادره اموال، انفصال دائم و انتشار حکم محکومیت که مجازات معاون به ترتیب جزای نقدی درجه چهار، شش و هفت است.

تبصره ۲- در صورتی که به هر علت قصاص نفس یا عضو اجراء نشود، مجازات معاون بر اساس میزان تعزیر فاعل اصلی جرم، مطابق بند (ت) این ماده اعمال می شود.

چنانکه می‌بینیم بر اساس این ماده، مجازات مادر به عنوان معاون جرم باید یک تا دو درجه پایین تر از مجازات جرم ارتکابی باشد.

لذا با توجه به اینکه مجازات جرم ارتکابی توسط پدر (حبس ۳ تا ۱۰ سال) در دسته حبس تعزیری درجه چهار قرار می‌گیرد، مجازات مادر باید حبس تعزیری درجه پنج یا شش باشد که اگر آن رامحاسبه کنیم، حبس بیش از شش ماه تا پنج سال خواهد بود.

پس به طور خلاصه مجازات پدر بابک خرمدین در صورت اثبات ارتکاب قتل فرزندش حداقل سه و حداکثر ده سال حبس است و  مجازات مادر در صورت اثبات معاونت، حداقل بیش از شش ماه و حداکثر پنج سال حبس  به تشخیص قاضی خواهد بود.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: بابک خرمدین مجازات قتل حبس تعزیری درجه مجازات مادر جرم ارتکابی مجازات پدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۸۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توخل: ما گل نزدیم و رئال مجازاتمان کرد

سرمربی بایرن مونیخ گفت: به‌راحتی می‌توانستیم گل سوم را هم به ثمر برسانیم اما نتوانستیم ضربات پایانی را خوب بزنیم. ما گل نزدیم و رئال هم ما را مجازات کرد؛ همچنان که پیش از این هم تیم‌های زیادی را مجازات کرده بود. امشب نوبت ما بود که رئال مجازاتمان کند. باید برای پیروزی به برنابئو برویم.

به گزارش ایسنا، بایرن‌ مونیخ در نخستین بازی دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه آلیانتس‌ آره‌نا میزبان رئال مادرید بود. جدال دو تیم در نهایت پیروزی نداشت و با تساوی دو بر دو به پایان رسید.

به نوشته مارکا سرمربی بایرن در نشست خبری پس از بازی گفت: بازی را بسیار خوب آغاز کردیم و از همان ابتدا فشار زیادی روی دروازه رئال آورده و فرصت‌های خوبی را هم خلق کردیم. رئال بر خلاف جریان بازی به گل رسید و از تک‌فرصت به‌دست‌آمده استفاده کرد. می‌توانستیم در همان دقایق ابتدایی به گل برسیم. به‌یکباره برنامه‌مان را فراموش کردیم و من دلیلی برایش سراغ ندارم.

توماس توخل ادامه داد: در نیمه دوم شرایط بهتر شد و کار را بسیار خوب آغاز کردیم؛ به طوری که توانستیم دو گل بزنیم. فرصت‌های خوبی را خلق کردیم و به‌راحتی می‌توانستیم گل سوم را هم به ثمر برسانیم اما نتوانستیم ضربات پایانی را خوب بزنیم. ما گل نزدیم و رئال ما را مجازات کرد؛ همچنان که پیش از این هم تیم‌های زیادی را مجازات کرده بود. امشب نوبت مجازات ما بود. باید برای پیروزی به برنابئو برویم.

او درباره پیش‌بینی جنجالی‌اش پیش از بازی که گفته بود سرژ گنبری گل خواهد زد، اینگونه توضیح داد: این تنها نیمه‌ نخست بود و نیمه دوم در برنابئو باقی مانده است. گنبری در بازی برگشت گل خواهد زد.

سرمربی بایرن مونیخ در پایان گفت: باید در جدال‌های فردی بهتر ظاهر شویم و در دیدار برگشت قوی‌تر و با تمرکز و اعتمادبه‌نفس بالاتری به میدان برویم. همه چیز روشن است. باید در بازی برگشت پیروز شویم و به ومبلی برویم. همچنان بازی ۵۰-۵۰ است و کار صعود به بازی برگشت کشیده شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قاضی تبریزی از برترین‌های کشور در صدور حکم مجازات جایگزین حبس
  • غضنفرآبادی: نیاز نبود موضوع «طرح نور» در صحن مجلس مطرح شود
  • نگاهی به پرونده بابک زنجانی
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • توخل: ما گل نزدیم و رئال مجازاتمان کرد
  • دلالان در پی حذف ماده ۲۷ قانون کار هستند
  • بابک زنجانی از زندان آزاد می‌شود؟/ توضیحات قوه قضائیه
  • «نقض حکم اعدام» بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • نقض حکم اعدام بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • فرش دستباف هنر مادر است