Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حسن طالبیان با بیان اینکه انشالله به زودی کل محل وزارت امور خارجه تبدیل به موزه دیپلماسی می شود،گفت: مسائلی چون دیوار کشی و حصارکشی اطراف تئاتر شهر اصلا مطرح نیست فقط بحث سر مدیریت و تعیین حریم است که طی روزهای آینده به اتمام می رسد.

به گزارش برنا؛ محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در نشست خبری که به مناسبت روز موزه برگزار شد، گفت: کارگاه های مرمت در ایام کرونا تعطیلی نداشته اند و به ویژه در بخش های خصوصی اصلا تعطیل نشدند و همچنان کار کردند هرچند که کمترین توجه به بخش میراث فرهنگی وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: طی چندسال گذشته هزار و صد پروژه مرمتی در یزد انجام شد هرچند اتفاقات ناگوار مانند قاچاق اموال فرهنگی وجود داشته است اما تمام تلاش ما سبب جلوگیری از آن شد.

طالبیان تصریح کرد: ضوابط اختصاصی شهرها و روستاها ابلاغ و ارومیه و همدان نمونه ای از آن بود که انجام شد. یکی دیگر از موفقیت های ما انعقاد تفاهمنامه با دیوان عالی بود تا یک کارشناس حوزه میراثی در آن حضور داشته باشد.

او ادامه داد: به جز از دست دادن همکاران شریفمان کرونا برای ما تبدیل به فرصت شد.

معاون میراث فرهنگی درخصوص ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و آتش سوزی های گسترده در آن و همچنین چوب تراشی گفت: حدود 15 پهنه در فهرست جهانی قرار گرفته که تقریبا دست نخورده هستند. درخصوص قاچاق چوب حتما متولیان باید از این امر جلوگیری کنند اما همه آن در عرصه وظایف میراث فرهنگی نیست برای مثال جنگل های هیرکانی بالغ بر 2 هزارهکتار است و فقط بخشی از آن در حوزه اختیار ما قرار دارد و بخش محیط زیستی آن کاملا به صورت صفر تا صد در اختیار سازمان محیط زیست است.

او افزود: درباره جنگل های هیرکانی میراث فرهنگی متولی نیست و سازمان های مربوطه باید رسیدگی کنند.

طالبیان تصریح کرد: درحال حاضر گنبد علویان همدان، ماسوله و مجموعه بسطام را به عنوان پهنه مهم دوران اسلامی برای ثبت ارسال کردیم حتی دربرنامه خود محور آرامگاه عرفانی از علاالدین سمنانی تا خراسان و.... داریم تا معرفی کنیم و قله های فرهنگی را نشان دهیم.

معاون میراث فرهنگی گفت: همچنین پرونده تربت جام و الموت هم به میراث جهانی ارسال کردیم البته هدف ما فقط ثبت جهانی نیست بلکه مستندسازی و داشتن برنامه ریزی و حفاظت در جامعه است و خوشبختانه این اتفاق درحال رخ دادن است.

او ادامه داد: راه آهن و هرمان که دو پرونده بزرگ هستند، قرار است تیرماه ارسال شود.

طالبیان عنوان کرد: در حال حاضر درحال بررسی پرونده 56 کاروانسرای ایرانی  هستیم که یکی از بزرگترین پرونده های کشور و جهان است و سعی داریم زنجیره ای دنبال کنیم.

معاون وزیر میرات فرهنگی بیان کرد: پرونده ملی یلدا و خوشنویسی دو پرونده ای بوده که در سطح ملی ارائه دادیم و درخصوص کشور ترکیه هم در کمیته اعتراض کردیم و تمام نسخ خوشنویسی ایران را جمع آوری و به کمیته ارسال کردیم و امیدوارم ثبت شود.

طالبیان درباره حصارکشی ساختمان تئاترشهر گفت: یکبار ما را دعوت کردند از ساختمان تئاتر شهر بازدید کنیم. به ما گفتند حریم و عرصه را مشخص کنیم و ما هم کارگروهی تعیین کردیم تا عرصه و حریم آن را اعلام کنیم در حال حاضر کار در حال نهایی شدن است و در روزهای آتی حریم و عرصه را اعلام می‌کنیم ضمن اینکه مسائلی چون دیوار کشی و حصارکشی اصلا مطرح نیست فقط بحث سر مدیریت و تعیین حریم است.

او افزود: درخصوص لنج ها،نامه ای به معاونت حقوقی رئیس جمهور ارسال کردیم تا دقیقا درقانون عنوان شود لنج های فرسوده غیرایمن اجازه ثبت ندارند فعلا نامه ارسال شده و انشالله مشکل حل خواهد شد.

طالبیان در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص چرایی عدم رونمایی از اسناد و اجناس اصلی گفت: ما در موزه ها اسناد و اجناس عتیقه ماکت نمی‌گذاریم و تمام آنها آثار اصل هستند.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت ساختمان وزارت خارجه بیان کرد: انشالله به زودی کل محل وزارت امور خارجه تبدیل به موزه دیپلماسی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی موزه یزد قاچاق همدان جنگل آتش سوزی محیط زیست تربت جام جامعه جهان خوشنویسی ترکیه ایران تئاتر شهر رئیس جمهور برنا وزارت خارجه وزارت امور خارجه تئاتر شهر موزه وزارت امور خارجه معاون وزیر میراث فرهنگی میراث فرهنگی ارسال کردیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۸۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

هم‌زمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلمان و اساتید رایگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به‌صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 748660

دیگر خبرها

  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض