Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین قزوین، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: براساس آمار پیمایش پژوهشی انجام شده از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره مصرف کالا‌های فرهنگی، ۸۷ درصد مردم قزوین تئاتر ندیده و ۷۳ درصد نیز به سینما نرفته‌اند.

اسماعیلی افزود: این گزارش‌ها دستاورد پیمایشی است که پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتار‌های فرهنگی مردم کشور توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است که در آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیلی افزود: در این پیمایش سه محور فعالیت فرهنگی، مصرف فرهنگی و تقاضای فرهنگی در قالب مقولاتی، چون فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله-‌خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیاز‌های فرهنگی، بررسی و سنجش شده است.

وی تأکید کرد: گزارش‌های استانی این پیمایش به سه پرسش پاسخ می‌دهند که شامل شهروندان استان چه «فعالیت‌های فرهنگی» انجام می‌دهند و به چه میزان؟ و شهروندان استان چه «کالا‌های فرهنگی» مصرف می‌کنند و به چه میزان و شهروندان استان در روز‌های عادی و تعطیل، چه میزان اوقات فراغت دارند و آن را چگونه می‌گذرانند؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تأکید کرد: در پیمایش مربوط به مصرف کالا‌های فرهنگی در استان قزوین آمار و اطلاعات قابل تأملی مشاهده می‌شود که می‌تواند مبنای بسیاری از برنامه ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی در استان قرار گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین گفت: بر اساس این پیمایش در حوزه کتاب و کتابخوان: ۴۶/۷ درصد شهروندان قزوینی کتاب می‌خوانند که متوسط مطالعه هفتگی ۱/۴ ساعت در هفته و میانگین خرید کتاب ۲/۳۴ جلد کتاب در سال می‌باشد.

۲۵ درصد قزوینی‌ها روزنامه و مجله می‌خوانند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: از میان نمونه‌های پژوهشی، فقط ۲۵/۶ درصد جمعیت مجله و روزنامه می‌خوانند که از این تعداد نیز ۴۸ درصد به صورت الکترونیکی نشریات را دنبال می‌کنند.

این مسوول گفت: ۲۹/۲ درصد قزوینی‌ها به رادیوی ایران و ۱/۵ درصد به رادیو‌های خارجی گوش می‌دهند و ۶۹/۳ درصد به رادیو گوش نمی‌دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: ۹۵/۱ درصد قزوینی‌ها تلویزیون ایران را تماشا می‌کنند که میانگین تماشای تلویزیون توسط آن‌ها ۳/۳۳ ساعت در روز است و همچنین از میان نمونه‌ها ۱۷/۹ درصد به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای دسترسی دارند و تماشا می‌کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: براساس آمار این پیمایش ۷۵/۶ درصد شهروندان قزوین به موسیقی گوش می‌دهند که میانگین آن ۱/۱۶ ساعت در روز است و از این میان ۵۰/۸ درصد به موسیقی سنتی، ۳۹/۷ درصد به موسیقی پاپ ایرانی و بقیه به سایر انواع موسیقی گوش می‌دهند.

وی افزود: ۷۳/۶ درصد قزوینی‌ها تا به حال به سینما نرفته اند و فقط ۲۶/۴ درصد با میانگین ۱/۵۷ بار در سال به سینما می‌روند و همچنین۸۷/۲ درصد از شهروندان قزوینی اصلاً به دیدن تئاتر نرفته اند و تنها ۷/۹ درصد با میانگین ۰/۵۲ بار در سال به سالن تئاتر می‌روند.

این مسوول ادامه داد: براساس این پیمایش ۳۸/۵ درصد مردم قزوین از رایانه و لب تاپ با میانگین ۰/۴۶ ساعت در روز استفاده می‌کنند و همچنین ۵۷/۷ درصد از اینترنت با میانگین ۱/۴۳ ساعت در روز و ۹۴/۱ درصد از موبایل با میانگین ۲/۰۵ ساعت در روز استفاده می‌کنند که ۷۳/۳ درصد آنان از گوشی‌های هوشمند بهره‌مند هستند.

اسماعیلی افزود: در این نمونه آماری ۷۲/۳ درصد در مجالس جشن و سرور مذهبی، ۷۹/۵ درصد در مراسم‌های روضه و عزاداری مذهبی، ۶۶/۹ درصد در سخنرانی‌های دینی، ۶۱/۸ درصد در مراسم‌های قرآنی، ۶۲/۶ درصد در نماز‌های جمعه و جماعت و ۶۸/۲ درصد در مراسم‌های دعا و نیایش شرکت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: بازدید از موزه و مراکز تاریخی ۲۱/۳ درصد، شرکت مستمر در امور خیریه ۲۲/۸ درصد، انجام فعالیت‌های هنری ۲۹/۵ درصد، انجام فعالیت‌های ورزشی ۵۴/۹ درصد با میانگین ۲/۲۴ ساعت در هفته، انجام بازی‌های سنتی و محلی ۴/۶ درصد و انجام سفر ۶۶/۴ درصد، از دیگر آمار مربوط به استان قزوین در این پیمایش پژوهشی است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ و هنر تئاتر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ساعت در روز درصد قزوینی ها استان قزوین نرفته اند ۷ درصد ۳ درصد ۵ درصد ۶ درصد ۹ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است

به گزارش «تابناک»، بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • کشته شدن دوچرخه‌سوار قزوینی در تصادف با پراید
  • ثبت رکورد تاریخی ورزشکاران قزوینی در مسابقات المپیک
  • انتشار وضعیت فرهنگی ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی
  • کمک میلیاردی یک موسسه خیریه به نیازمندان قزوینی
  • اخبار ورزشی دوازدهم اردیبهشت استان قزوین
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • خرید بیش از ۹۵میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان