Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@09:12:45 GMT

جنگ آب در انتظار روستاهای ایران؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۰۷۸۶

جنگ آب در انتظار روستاهای ایران؟

آفتاب‌‌نیوز :

سیدجواد ساداتی‌نژاد درباره اوضاع خشکسالی و اینکه چقدر جنگ آبی بین روستاها نزدیک است، اظهار داشت: امسال کاهش نزولات جوی داریم و به تبع آن خشکسالی اثراتی روی حوزه کشاورزی نیز داشته است، در سال جاری بخشی از کشت گندم دیم قابل برداشت نبوده و ممکن است میزان برداشت 7 تا 10 درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در کشورهایی با اقلیم مشابه ما توانسته‌اند، با بهره‌وری شرایط مناسبی ایجاد کنند، تصریح کرد: سالانه 13 میلیارد متر مکعب آب زراعی با ضایعات کشاورزی تلف می‌شود، یعنی بابت این میزان محصول کشاورزی 40 هزار میلیارد تومان صرف شده که تماما بصورت ضایعات از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده مجلس گفت: آب می‌تواند در نظامات دنیا بین شهرها روستاها منازعه ایجاد کند، در همه جای دنیا مناشقات آبی داریم و این نشان‌دهنده اهمیت آب است، نقش آب در مناسبات سیاسی، بین‌المللی و دیپلماسی جهان پیش‌رو بیش از نفت خواهد بود و این نشان می‌دهد که موضوع آب چقدر اهمیت دارد، طبیعتا اگر یک منبع آبی بین دو کشور شهر و یا دو روستا مشترک باشد زمان خشکسالی و ناکافی بودن منابع آبی ممکن است منازعاتی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه باید نگاه دقیق و عملی داشته باشیم، افزود: خشکسالی در همه کشورها وجود دارد باید با انطباق و سازگاری و علم و فناوری شرایط مطلوبی را برای تامین غذای مردم ایجاد کنیم.

سادتی‌نژاد تاکید کرد: در این شرایط باید یک استراتژی دقیق و درست را در حوزه منابع آبی دنبال کنیم، باید بهره‌وری آب را بالا ببریم و آبیاری سنتی و غرقابی را حذف کنیم، باید کشاورزی را در مناطق کویری به فضای سربسته و گلخانه‌ها منتقل کنیم تا بهره‌وری آب بالا برود، حوزه مکانیزاسیون کشاورزی را افزایش دهیم. در مناطق کویری کشت‌های آب‌بر حذف و کشت‌های کم‌آب‌بر و استرتژیک جایگزین شود، الگوی کشت باید سازگاری مناسبی با منابع آبی داشته باشد، بطور کلی اگر از ظرفیت منابع آبی کشور مناسب استفاده شود توان تامین غذای 80 میلیون ایرانی را داریم کمااینکه می‌توانیم با بهره‌وری بیش از این هم تولید غذا کرده و منابع ارزی زیادی هم وارد کشور کنیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خشکسالی جنگ آب منابع آبی بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف غفارزاده روز سه‌شنبه در جلسه شورای بهره‌برداری شرکت که با حضور معاونین و مدیران برگزار شد، اظهار کرد: نبود رینگ آبی (چرخه پشتیبانی کننده) در دور کلانشهر تبریز، تأمین آب شرب پایدار و یکنواخت این شهر را دچار مشکل کرده و برای رفع این مشکل نیاز است که رینگ یا حلقه آبی دور این شهر تکمیل و بهره برداری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رینگ جنوبی شهر با ۲۶ کیلومتر طول به اتمام رسیده و طبق برنامه ریزی انجام شده، رینگ شرقی به طول ۱۶ کیلومتر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

غفارزاده اضافه کرد: به رغم بارش‌های اخیر، با توجه به شرایط خشکسالی و عدم تبدیل بارش‌ها به روان آب، تنها ۵۲ درصد مخازن سدهای استان پر شده اما نسبت به سال گذشته که سال آبی بسیار سختی بود وضعیت کمی بهتر است.

وی ادامه داد: سال قبل با تداوم شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها مواجه بودیم اما با مدیریت منابع و مصارف آبی توانستیم این بحران را در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب رد کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز و مصرف بی‌رویه خاطرنشان کرد: به رغم باور عمومی، بارندگی‌های پراکنده روزهای اخیر، اثربخشی ناچیزی بر مخازن سدها داشته که امیدواریم شهروندان با خودداری از مصارف غیرضروری، کمک حال کارکنان صنعت آب استان شوند.

کد خبر 6086323

دیگر خبرها

  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • بانک‌ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب