اخبار کوتاه سینما| اولین فیلم بهزاد فراهانی ساخته میشود
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۱۱۵۸
بسته خبری سینما نگاهی دارد بر مهمترین اخبار کوتاه سینمای ایران و جهان. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بسته خبری امروز نگاهی دارد بر چند خبر شامل اخبار جشنوارههای جهانی فیلم فجر و زمین و ساخت اولین اثر سینمایی بهزاد فرهانی.
نمایش بخشی از فیلمهای جشنواره زمین با حضور کارگردان اثر
به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم زمین، تعدای از آثار رسیده به اولین جشنواره فیلم زمین با تعداد محدودی تماشاگر و با رعایت کلیه جوانب بهداشتی به خاطر شرایط کرونایی برای جمعی اندک از علاقمندان نمایش داده می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این برنامه از امروز سهشنبه 28 اردیبهشت ساعت 17 در خانه اردیبهشت اودلاجان خانهای تاریخی که به تازگی احیا شده و تبدیل به کانونی در محله تاریخی اودلاجان میانی شده است، آغاز و تا یک هفته ادامه خواهد داشت. در روزهای آخرنیز پس از اعلام برندگانِ بخشهای مختلف، آثار برگزیده جشنواره به نمایش گذاشتهخواهدشد.
امروزسهشنبه 28 اردیبهشت فیلم «همه بچههای مامان» ساخته رضوان سرمد، چهارشنبه 29 اردیبهشت فیلم «کارون» ساخته محمد احسانی و پنجشنبه 30 اردیبهشت فیلم «آناهید» ساخته حمیدرضا علیپور نمایش داده خواهد شد.
در این نمایشها، کارگردان اثر نیز حضور خواهد داشت و بعد از نمایش فیلم ها گفتگوی کوتاهی انجام خواهد شد. علاقمندان به حضور در این نمایشها می توانند به وب سایت IACOO.IR مراجعه کنند.
اثر سینمایی بهزاد فراهانی مقابل دوربین میرود/ قصهای عاشقانه با «مهمانی از کارائیب»
به نقل از مشاور رسانهای پروژه، فیلم سینمایی «مهمانی از کارائیب» به کارگردانی بهزاد فراهانی و تهیهکنندگی شهرام گیلآبادی طی چند روز آتی مقابل دوربین میرود.
فراهانی فیلمنامه این اثر عاشقانه را بر اساس رمان «مهمانی از کارائیب – شبی با کاسترو» به قلم خودش نوشته است و حمیدرضا قطبی به عنوان مشاور کارگردان او را همراهی میکند. جواد راهزانی مدیریت تولید این فیلم را بر عهده دارد.
در خلاصه داستان «مهمانی از کارائیب» آمده است: «خیاطی کارکشته عاشق بانویی شده که همسرش را اعدام کردهاند.خیاط به دلیل دلبستگی به رفاقت با دوستش، شجاعت بیان این عاشقانگی را ندارد و بانو نیز به دلیل وفاداری به شوی رفتهاش دهان میبندد و دل را لجام میزند. این عشق پنهان داستان ناتمام بسیاری از مردان و زنان شرقى است. عشقهایى که سرانجامش را باید در فلسفه شرق جست...»
بازیگران و دیگر عوامل این اثر عاشقانه در خبرهای بعدی معرفی خواهند شد.
نمایش اثر درخشان تارکوفسکی در جشنواره جهانی فجر
به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر، «کودکی ایوان» اولین ساخته بلند آندری تارکوفسکی، کارگردان شهیر روس در دوران اتحاد جماهیر شوروی، است. این فیلم در سال 1962 جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز و جایزه بزرگ جشنواره فیلم شیکاگو را بهدست آورد و از سوی کشور تولید کننده برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی معرفی شد.
در طول جنگ جهانی دوم، خانواده ایوان بوندارف (با بازی نیکلای بورلیائف که سابقه داوری در جشنواره فیلم فجر را نیز دارد) توسط نازیها کشته می شوند و او برای انتقام، در مقام دیدبان، با ارتش اتحاد جماهیر شوروی در پشت خطوط آلمان فعالیت میکند.
دینا یوردانوفا، مدرس و نظریهپرداز سینمای جهان، در سال 2013 در مقالهای تحت عنوان «کودکی ایوان: تحقق رویا» نوشت:
تارکوفسکی کودکی خود را همانند ایوان در دوران جنگ گذراند. تارکوفسکی خود اشاره میکند «زیباترینِ خاطرات از دوران کودکی است». به همین جهت، تعدادی زیاد از تصاویری شخصی وارد «بافت تصویری» شده است. به طور خاص، او تصاویر جنگل درختان توس، استتار به وسیله شاخههای درخت توس در ارسال کمکهای اولیه، چشمانداز در پس زمینه رویای آخر، کامیون پر از سیب و خیسیِ بدن اسبها از باران که زیر آفتاب تبدیل به بخار میشود، را در مقام آنچه از خاطرات شخصی او گرفته شده، باز میشناسد.
نخستین فیلم بلند تارکوفسکی که بر کارگردانانی چون سرگئی پاراجانف و کریشتف کیشلوفسکی تاثیری شگرف داشته و در پارهای از متون در مقام شاعرانهترین فیلم جنگی تاریخ سینما مورد ستایش قرار گرفته است، از فیلمهای محبوب عمر ژان پل سارتر و اینگمار برگمان نیز بوده است. برگمان مواجهه با این فیلم را همچون معجزهای دانسته است.
آغاز زندگی جدید اما تنهای انسان در موج سوم فیلمهای آخرالزمانی-فضایی+فیلمتقسیم بندی هالیوودیها در مواجهه با رژیم صهیونیستی / محکومیت کشتار فلسطینی هاباکس آفیس | فیلم جدید آنجلینا جولی از قسمت نهم "اره" شکست خورد/"گودزیلا دربرابر کونگ" در مرز رکورد گیشه آمریکا در دوران کروناانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فیلم سینما فیلم سینما مهمانی از کارائیب جشنواره فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۱۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام