Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-02@20:22:30 GMT

امکان خصوصی شدنِ استقلال و پرسپولیس طبق مصوبه مجلس

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۲۵۵۱

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی طبق تصمیم هیات عالی واگذاری امکان پذیر نیست و فقط با مصوبه مجلس صورت خواهد گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  "علی خضریان" در توضیح نشست امروز (سه شنبه) کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر ورزش و جوانان و درخصوص بررسی واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی برگزار شد به خبرنگاران، گفت: واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بدون فراهم شدن زیرساخت‌های درآمدزایی باشگاه‌ها، نمی‌تواند ضامن موفقیت خصوصی سازی در ورزش حرفه‌ای کشور باشد و تا زمانی که بسیاری از ضوابط حقوقی و قانونی نظام باشگاه داری تدوین نشده است، موضوع واگذاری و خصوصی سازی دو باشگاه ورزشی فقط رهاسازی آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خضریان افزود: در حال حاضر در مشاغل ورزش حرفه ای، ضوابط بیمه‌ای و مالیاتی مشخصی وجود ندارد. از طرفی واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی و استقلال آن‌ها از حمایت‌های دولتی و وابسته بودن سایر باشگاه‌های رقیب به صنایع بزرگ دولتی، محل تأمل جدی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به فقدان زیرساخت‌های درآمدزا برای باشگاه‌ها از جمله عدم بهره مندی از حق پخش تلویزیونی گفت: باید مقدمات واگذاری باشگاه‌ها دیده شود که این مقدمات شامل اصلاح اساسنامه و تبدیل آن‌ها به شرکت سهامی عام، تعیین تکلیف اموال و املاک آنها، تعیین تکلیف درآمد‌های رسانه‌ای ناشی از پخش مسابقات ورزشی و حقوق مالکیت معنوی و طراحی سازوکار کنترلی و نظارتی برای رفع نگرانی‌های اجتماعی، امنیتی و اقتصای ناشی از واگذاری است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اظهارات وزیر ورزش مبنی بر آغاز روند خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از اسفندماه ۹۹ افزود: براساس بررسی‌های کارشناسی و طبق حکم قانونی تبصره ۲ ماده ۳ اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری ۴ فعالیت فرهنگی، سلامت، آموزش و تحقیقات با مصوبه مجلس امکانپذیر است و این رویه با تصمیم هیات عالی واگذاری امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: این هیات بر اساس مصوبه هیات وزیران، مصوبه سال ۱۳۹۴ نمی‌تواند برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تعیین تکلیف کند. البته براساس مصوبه سال ۹۷ دولت، این دو شرکت در لیست واگذاری قرار دارند، اما اصل واگذاری و نحوه آن باید با مصوبه مجلس باشد.

وی افزود: براساس قانون وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری سازمان بورس حداکثر تا پایان شهریور ماه ۹۸ شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را در بازار پایه فرابورس فراهم کند و پس از پذیرش در این بازار و عرضه ۵ درصد از سهام هر یک از دو شرکت جهت کشف قیمت، ۵۱ درصد از سهام به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خرد عرضه می‌شود.

خضریان اضافه کرد: وزارت ورزش می‌تواند تا پایان سال ۹۸ این دو شرکت را واگذار کند، لذا به موجب اصل ۵۲ قانون اساسی، احکام بودجه سالانه است و وزارت ورزش یا هیات واگذاری نمی‌تواند خارج از آن سال، احکام بودجه را اجرا کند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه طبق جمع بندی کمیسیون و بر اساس شرایط بورس، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صلاح عمومی این دو باشگاه پرطرفدار نیست و تبعات اجتماعی به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از جلسه نیز موضوع انتصابات غیرقانونی افراد مشکل دار در برخی از فدراسیون‌ها و ادارات کل استان‌ها بود که وزیر کلیات موضوع را پذیرفت و مقرر شد جزئیات و گزارش‌های نهاد‌های نظارتی برای وزیر ارسال شود و در هر دو موضوع ظرف یک هفته پاسخ مکتوب به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شود. برچسب ها: خصوصی ، استقلال ، پیروزی ، مجلس شورای اسلامی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: خصوصی استقلال پیروزی مجلس شورای اسلامی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مصوبه مجلس باشگاه ها دو شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سرپرست سازمان خصوصی‌سازی به تاج درباره پرسپولیس و استقلال

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، اعلام فروش سهام کنترلی متعلق به دولت در شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس را اعلام کرد.

در نامه بازیان آمده است:

به استحضار می‌رساند، در اجرای هیات مصوبه هیات محترم واگذاری، بلوک سهام کنترلی شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس متعلق به دولت (وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳ توسط این سازمان به فروش رسید.

نام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال

.............................

درصد سهام واگذار شده ۸۵

............................

قیمت هر سهم (ریال) ۳۰۴۶

.............................

نام خریداران گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۵ درصد)

شرکت پتروشیمی پارس (۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی تندگویان (۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی بندرامام (۲۰ درصد)

..............................

نام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس

.............................

درصد سهام واگذارشده ۸۵

.............................

قیمت هر سهم (ریال) ۳۵۸۰

.............................

نام خریداران بانک شهر (۳۰ درصد)

بانک ملت (۲۰ درصد)

بانک تجارت (۲۰ درصد)

بانک صادرات (۵ درصد)

بانک رفاه (۵ درصد)

بانک اقتصاد نوین (۵ درصد)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واگذاری استقلال و پرسپولیس، ضرورت رقابت با حرفه ای‌ها
  • فروردین: مالکان جدید استقلال و پرسپولیس دنبال تغییر فوری مدیریت باشگاه‌ها نباشند
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس رسمی شد(عکس)
  • نامه سرپرست سازمان خصوصی‌سازی به تاج درباره پرسپولیس و استقلال
  • نامه سازمان خصوصی سازی به فدراسیون فوتبال درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
  • هشدار درباره وضعیت پرسپولیس و استقلال
  • چه زود زنگ خطر برای استقلال و پرسپولیس به صدا درآمد؟/ رفتارهای خریداران این دوتیم ،غیرحرفه ای است
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال