Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@04:54:35 GMT

اسرار عجیبی از الاغ ها که نمی‌دانید

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۲۸۶۳

اسرار عجیبی از الاغ ها که نمی‌دانید

حقایق و دانستنی های بسیار جالبی در رابطه با الاغ ها وجود دارد، حقایق و رازهایی که اغلب افراد از آن ها به خوبی آگاه نیستند.

به گزارش برنا؛ همه ی ما الاغ را به عنوان یک حیوان باربر می شناسیم، البته اشتباه هم نمیکنیم اما بهتر است بگوییم در موردش همه چیز را نمیدانیم. این چهارپای مفید مثل تمام خلوقات خداوند زیبایی ها و اسراری دارد انواع مختلفی از الاغ وجود دارد که مشهورترین شان به الاغ سومالیان و الاغ نوبیان معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ترکیب با یکدیگر الاغ مدرن امروزی را به وجود می آورند.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد حدوداً از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح، الاغ ها به عنوان یک وسیله کاربردی در کنار انسان ها حضور داشتند و تا امروز هم مورد استفاده قرار می گیرند. از آن زمان الاغ ها در کل فرهنگ ها و کشورهای مختلف انتقال داده شدند، گسترش پیدا کردند و اکنون در هر جایی از جهان یافت می شوند. باید توجهات بیشتری به این حیوان شود، همچنین حقایقی در مورد آن ها منتشر شد که تا به حال کسی در موردش اطلاعاتی نداشت.

    الاغ ها گوش های بزرگی دارند که به خنک نگه ماندن بدن شان کمک می کند.

    الاغ بیشتر در مناطق آسیا و آفریقا یافت می شود اما نسبت به گذشته در کشور های دیگر پراکندگی بیشتری پیدا کرده است.

    چین بیشتر تعداد الاغ در جهان را دارد.

    در بریتانیا الاغ ها باید پاسپورت داشته باشند.

    گوش های بزرگ به تقویت حس شنوایی الاغ ها کمک می کند. بنابراین او می تواند حتی صدای جانوران ریز و کوچک را هم بشنود و در مناطق گرم دوام بیاورد.

    ویژگی شنوایی الاغ ها کمی منحصر به فرد است و این ویژگی در حیواناتی مثل گورخر و اسب وجود ندارد.

    بدن الاغ پشمالو است.

    الاغ پوئیتو در فرانسه در قرن 18 وجود داشت و نسل آن به کمک انسان ها ادامه پیدا کرد.

    الاغ های اولیه پوست ضخیم تری نسبت به الاغ های کنونی داشتند و مو های روی بدنشان بیشتر بود.

    کم کم استفاده از قاطر و الاغ در دنیای مدرن کاهش پیدا کرد و زاد و ولد الاغ ها هم کمتر شد. به طوری که در سال 1977 فقط 44 عدد الاغ باقی مانده بود و خوشبختانه به دلیل تلاش های زیاد بعضی از افراد، دوباره تعداد الاغ ها مانند قبل افزایش پیدا کرد.

    الاغ های قدیمی در آفریقا، الاغ هایی وحشی و با راه راه سیاه و سفید هستند. اولین نوع این الاغ های آفریقایی به 5 هزار سال پیش برمی گردد اما این الاغ ها هم اکنون در معرض خطر می باشند؛ به طوری که فقط 23 الی 200 عدد از آن ها در سال 2014 باقی مانده بود. این الاغ ها به دلیل استفاده در مصارف دارویی و غذایی کشته شدند.

    مذاکرات زیادی برای نگهداری از گونه های در معرض خطر الاغ انجام شد. آینده الاغ هنوز مشخص نیست و باید اقدامات زیادی برای محافظت از آنها انجام شود. خطرات محیطی زیادی در کشور های بزرگ این حیوانات را تهدید می کرد؛ تا حدی که در سال 2017 برنامه ای برای محافظت از این حیوانات روی کار آمد. استراتژی آنها در مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت بود اما به دنبال این بودند که تا 20 سال آینده جمعیت الاغ ها را حفظ کنند. در نتیجه قوانین جدیدی برای آن ها وضع شد تا بتوانند محافظت کامل و قانون را از این حیوانات به عمل بیاورند.

    الاغ های دورگه تعداد زیادی از آن ها را تشکیل می دهند که گردن نسبتاً بلند با بدن قهوه ای و گوش های سربالا دارند. بیشتر الاغ ها از نتیجه رابطه گور خر و اسب هستند که به آنها قاطر گفته می شود. وجود آن ها تا قرن ها یک اتفاق معمولی بود و برای حمل و نقل بسیار خوب عمل می کردند.

    الاغ ها حیوانات اجتماعی هستند که دوست ندارند تنها بمانند آن ها در کنار حیوانات دیگر بالغ می شوند.

    جدا کردن یک جفت الاغ از یکدیگر، باعث ایجاد تاثیرات منفی مثل استرس، رفتار های بد و کاهش اشتها در این حیوانات می شود و همین دلیل کسانی که دوست دارند از الاغ نگهداری کنند، معمولاً باید آن را با جفت خود به خانه بیاورند تا بتواند در کنار جفتش آرامش داشته باشد.

    الاغ می تواند مانند یک حیوان نگهبان از حیوانات دیگر مثل گوسفند ها حفاظت کند، زیرا نسبت به آن حیوانات شجاع تر است و همچنین می تواند از خودش در برابر حیواناتی مثل سگ و روباه و انواع دیگر هم مراقبت کند. در نتیجه بعضی از گله ها همراه خودشان الاغ هم دارند.

    الاغ ها حیوانات یک دنده و لجوجی هستند که حتی نمی توان در کنار آن ها راه رفت. ممکن است ناگهان رم کنند و با لگد محکم به چیزی بزنند. از طرفی تمایل زیادی به مقاومت دارند. آن ها به شدت به دنبال مراقبت و حفاظت از خودشان هستند.

    اگر احساس خطر کنند، به جای دویدن در مقابل شما می ایستند و از حرکت اجتناب می کنند و خودشان تصمیم می گیرند که چه کاری را به انجام برسانند و در این باره کاملا مستقل عمل می کنند اما اگر وحشت کنند، به سرعت پا به فرار می گذارند.

    الاغ ها حافظه خیلی خوبی دارند و می توانند الاغی که 25 سال پیش دیده اند را به یاد بیاورند.

    در صورت مراقبت خوب از الاغ آنها بیش از 40 سال عمر می کنند.

    الاغ ها برای تضمین امنیت خود قادر به تفکر و تصمیم گیری مستقل در مقایسه با اسب ها هستند.

    الاغ ها در صورت احساس خطر در حال سفر حرکت نمی کنند و شروع به کوبیدن پاهایشان می کنند. این رفتار از روی سرکشی و لجبازی آن ها نیست و مربوط به هوش آن هاست.

    الاغ ها حیوانات گله ای هستند و معمولا قوی ترین الاغ به عنوان رهبر گله انتخاب می شود. رهبر گله در برابر خطرات همیشه می ایستد و با خطر روبرو می شود تا بقیه گله فرصت فرار داشته باشند.

    الاغ ها حیوانات کنجکاوی هستند اما اول امنیت را در نظر می گیرند.

    پوشش الاغ ها ضدآب نیست و آنها از باران متنفرند و در صورت ماندن زیاد زیر باران آسیب می بینند.

    کولان نام یک نوع الاغ وحشی است که اولین بار در ترکمنستان یافت شد. الاغ های وحشی و قاطر در بیابان ها و خشکی های آفریقای شمالی از مراکش تا سومالی و در بعضی از قسمت های شرق میانه در عربستان یافت می شوند.

    اما الاغ های اهلی در سراسر جهان هستند و بیشتر ترجیح می دهند در مناطق خشک و گرم قرار بگیرند. بیشتر آن ها در نواحی پاکستان، هند و نپال یافت می شوند.

    معمولا در گرم ترین روز های سال به استراحت می پردازند و هنگام صبح و عصر فعالیت بیشتری دارند.

    الاغ ها معمولاً دوست دارند که علف بخورند اما از گیاهان بیابانی هم استفاده می کنند؛ به جای اینکه سبزی ها را با دندان بکَنَند، آن ها را با لب ها می گیرند، وارد دهان می کنند و با دندان های عقبی و صاف، آن را می گیرند و به سمت جلو می برند.

غذای الاغ

    الاغ ها می توانند در سال 2722 کیلوگرم غذا مصرف کنند.

    سیستم گوارش الاغ ها فقط گیاهان را هضم نمی کنند بلکه رطوبت آن ها را استخراج می کنند و برای رفع تشنگی استفاده می کنند.

    دوره بارداری این حیوانات تقریباً 12 ماه است. انواع کره الاغ ها بین هشت و نیم تا 13 و نیم کیلو وزن دارند و می توانند نیم ساعت بعد از تولد روی پای خود بایستند. بعد از 2 سال به اندازه کافی رشد می کنند تا به جفتگیری برسند. معمولاً الاغ ماده تمایل دارد که هر سال فرزند به دنیا بیاورد.

    الاغ ها در گله یکدیگر را تیمار می کنند و خودشان را تمیز نگه می دارند.

    الاغ ها را می توان آموزش داد اما این کار به حوصله زیاد نیاز دارد.

    بهترین تفریح الاغ ها غلتیدن روی زمین است.

    بر اساس ارتفاع شانه تا زمین الاغ ها سه نوع مختلف دارند. الاغ مینیاتوری یا کوچکترین نوع با ارتفاع 90 سانتیمتر، الاغ استاندارد با ارتفاع 90 تا 137 سانتیمتر و دسته سوم نژاد ماموت با ارتفاع بیش از 137 سانتیمتر.

    به بچه اسب ماده و الاغ نر قاطر و بچه اسب نر و الاغ ماده یابو می گویند.یابو ها و قاطر ها از زمان تولد عقیم هستند و قاطرها معمولا قوی ترند.

    دشمنان طبیعی الاغ ها گرگ ها و کایوت ها هستند و آنها از سگ سانان متنفرند.

    انواع الاغ های اهلی در معرض خطر انقراض نیستند اما در مورد علاقه وحشی نمی توان چنین فرمولی را صادر کرد. انواع وحشی الاغ های آفریقایی به شدت در معرض خطر انقراض می باشند و تعداد آن ها خیلی کم شده است.

    اغلب الاغ ها حیوانات بسیار مطیعی هستند و جزء حیوانات رام محسوب می شوند.

    انواع مختلفی از رنگ ها در بین بدن این حیوانات هم دیده می شود.

جالب است بدانید که در تقویم روزهای جهانی، یک روز به نام روز جهانی الاغ ها نامگذاری شده است، " 8 می " روز جهانی الاغ روزی است که توسط فردی به نام " رازق آرک " تعیین شده است که نگرانی خود را در مورد حیوانات بیابانی و خشکی ابراز کرده بود.

تقریباً ده سال پیش متوجه شد که هیچ کس هیچ تلاشی برای نگهداری از این حیوان ها ندارد. در حالی که خود حیوان الاغ، کیفیت زندگی را ارتقا می دهد و کمکی برای انسان ها محسوب می شود، به همین منظور یک گروه فیس بوکی ترتیب داده شد. گونه های مختلف الاغ در سراسر دنیا به دیگران معرفی شد. در نهایت ایده ایجاد روز جهانی الاغ در سال 2018 مطرح شد که از همان موقع تا به الان این روز را جشن می گیرند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حیوان زیبایی جهان آسیا چین بریتانیا جانوران فرانسه پوست مو سیاه و سفید قانون حمل و نقل پوشش ترکمنستان مراکش سومالی عربستان بارداری وزن تولد رشد زمین استاندارد تقویم حیوان الاغ الاغ ها حیوانات معرض خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد پلیس سوئد با مسافر ایرانی به خاطر حمل عنبرنسارا (فیلم)

 

 

 

چندی پیش مردی که در پروازی از تهران وارد استکهلم پایتخت سوئد شد، بسته‌هایی از مدفوع الاغ (عنبرنسا) با خود داشت. هنگامی که پلیس چمدان‌های این مرد را جستجو کرد و از او پرسید در داخل این کیسه‌های پلاستیکی چیست، در پاسخ گفت: «مدفوع الاغ».   پلیس متعجب شد و باور نکرد. پس از آن کیسه‌های پلاستیکی مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد کیسه‌ها پر از عنبرنسا است. مرد مسافر به پلیس گفت مدفوع الاغ را به سفارش یک دوست خود از ایران آورده است.   در نهایت بسته‌های مظنون به «مواد مخدر» در لابراتوار گمرک فرودگاه استکهلم مورد تجزیه و تحلیل و‌آنالیز قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که بسته‌ها واقعا حاوی مدفوع الاغ است! چیزی که مورد خنده و تمسخر افسران گمرک فرودگاه قرار می‌گیرد.   توماس، افسر پلیس مرزبانی سوئد که با تلویزیون کانال چهار سوئد صحبت می‌کرد با لبخند و تعجب گفت از مواجه شدن با چنین اتفاقی متعجب شده است.   از آنجایی که جایی در قانون گفته نشده که ورود مدفوع الاغ به سوئد غیر قانونی است مسافر اجازه می‌یابد که آن را به همراه ببرد.   پلیس سوئد به مرد مسافر که نام و هویت او اعلام نشده است، اجازه داد تا مدفوع الاغ را با خود ببرد.   در طب سنتی توصیه می‌شود برای درمان عفونت سینوس‌ها با دود عنبرنسا یا همان مدفوع الاغ ماده را از طریق بینی استشمام کنند.     منبع : فرارو ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بازداشت یک زن در پی تلاش برای جلوگیری از آتش زدن قرآن (فیلم) خروج قطار مسافری سوئد از ریل قطار سوئدی با ۱۰۰ مسافر از ریل خارج شد (فیلم)

دیگر خبرها

  • عجایبِ «اختاپوس‌ها»؛ حیوانات احمق ارسطو که با دست‌هایشان فکر می‌کنند!
  • (تصاویر) از ساختمان شهرداری تا الاغ‌های حمل زباله در عصر قاجار
  • (عکس) اولین تصویر از محمدرضا احمدی در کانادا / مجری صداوسیما برای همیشه از ایران رفت؟
  • حیوان تنبل درختی (Bradypus) بررسی انواع و میزان خواب این حیوانات (+عکس)
  • اسرار سارق هنگام تصادف لو رفت / متهم: برای اینکه بتوانی دزدی کنی باید معتاد باشی تا در حال خودت نباشی!
  • برخورد پلیس سوئد با مسافر ایرانی به خاطر حمل عنبرنسارا (فیلم)
  • عادت عجیب سپاهان ترک نمی‌شود!
  • از دیدن این حیوانات در مترو تهران تعجب نکنید!
  • اسرار سروهای ۳۳۰۰ ساله «بان‌سرو» ایلام
  • جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد!