Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@17:57:44 GMT

واکسن بزنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۳۰۳۲

تفاوتی نداشت گیرنده واکسن پزشک بود یا خیر؛ تقریبا هر شخصی برای دریافت واکسن مراجعه می‌کند، می‌پرسد آیا این کار خطر و عارضه‌ای دارد؟ مطالب منتشر شده و اغلب بدون پشتوانه علمی در فضای مجازی نیز نگرانی‌ها را تشدید می‌کرد.

بیماری کووید 19 یک بیماری جدید محسوب می‌شود که تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی کوتاه‌مدت و بلندمدت متعددی دارد و هنوز هم مطالب جدیدی در این باره گزارش و منتشر می‌شود، قطعا درمان و پیشگیری این بیماری نیز جزو موارد مورد بحث و اختلاف مجامع علمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با توجه به خطری که این ویروس برای بشریت به‌وجود آورده، کارخانه‌های داروسازی از ابتدای همه‌گیری به تکاپو افتادند که واکسن مؤثری برای مبارزه با آن تولید کنند و سازمان جهانی بهداشت نیز برای اکثر واکسن‌های معرفی شده، مجوز اضطراری صادر کرد.

در حالت عادی و در شرایط استاندارد، یک فرآورده دارویی چند مرحله طولانی آزمایشی رو طی می‌کند تا به بازار عرضه شود، با این حال مواردی وجود دارد که پس از چند سال از معرفی آن، به علت بروز عوارض مهم، از چرخه تولید خارج شده‌اند.

قطعا در مورد واکسنی که به صورت فوریتی مجوز تولید گرفته است، این نگرانی بیشتر خواهد بود. خوشبختانه تا به‌حال میزان عوارض جدی واکسن‌ها حداقل و نادر بوده‌ است و در مقایسه با عوارض بیماری کووید ۱۹ قابل اغماض است.

پس تا زمانی که واکسنی دارای مجوز معتبر است، در تزریق آن مردد نباشید و به محض این‌که نوبت به شما رسید اقدام کنید!

دکتر علیرضا فاطمی - متخصص بیماری‌های عفونی / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: واکسیناسیون واکسن کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • مطهری: باید کمتر حرف‌بزنیم و بیشتر عمل کنیم
  • راه‌اندازی مرکز زنجیره سرمای واکسن با اعتبار ۱۳ میلیارد در زاهدان
  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز
  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید