Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@10:08:13 GMT

شورای اسلامی شهر و جایگاه آن در ارتقای حقوق شهروندی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۴۵۹۰

شورای اسلامی شهر و جایگاه آن در ارتقای حقوق شهروندی

ایسنا/مازندران شهر و هر محیط زندگی مدنی و اجتماعی با شهروندان معنا پیدا می‌کند. مهم ترین و اولین مهارت برای یادگیری اصول شهرنشینی، پذیرش و یادگیری حقوق شهروندی است. حقوق شهروندی مجموعه ای از حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که در اثر عدم رعایت آن به جای نظم و ضوابط در جامعه، زور، اجحاف و تزویر بر روابط بین افراد حاکم شده و این موضوع موجب ایجاد هرج و مرج و نابسامانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین برای آن که شهروندان بتوانند به قواعد شهرنشینی پایبند و به آن عامل باشند، باید نسبت به حقوق شهروندی آگاهی پیدا کنند. 

آگاهی از حقوق شهروندی، زمینه ساز توسعه شهر و ارتقای جایگاه شهرنشینی و نیز تامین این حقوق از سوی مسئولان خواهد شد. در بسیاری مواقع حقوق شهروندی در صورت برخورد آگاهانه شهروندان با مسائل شهر تامین می شود بنابراین توسعه شهر و ساماندهی شهرنشینی در گرو حقوق متقابل شهروندان و مدیران شهری هست به نحوی که به همان نسبت نهادهای مسوول ملزم به تامین نیازها و مطالبات شهروندان می باشند، مردم هم باید به مقررات شهرنشینی و بایدها و نبایدهای آن پایبند باشند. 

شوراهای اسلامی شهر و روستا  از جمله نهادهای مدنی حاکمیت است که وظیفه ی تحقق حقوق شهروندی را بر عهده دارند. از طریق شورای اسلامی شهر می‌توان خواسته مردم را با حاکمیت در میان گذاشت از این رو مردم انتظار بیشتری از شوراها دارند، انتظار مردم از شوراها در جهت افزایش مشارکت عمومی، اعتماد سازی بیشتر، احقاق حقوق مردم از دیگر ارگان‌ها است. حقوق شهروندی زمانی محقق می شود که از طرف شورای اسلامی شهر مصداق های آن اعلام شود تا مردم از آن آگاه شوند. از طرفی این حقوق نه تنها باید در مصوبات شوراهای اسلامی شهر ظهور و بروز داشته باشد بلکه بایستی در رفتار و عملکرد تمام مسئولین شهری و کارکنان ادارات بویژه اعضای شورای اسلامی شهرها و مجموعه شهرداری ها ملموس باشد. 

مصادیق حقوق شهروندی بسیار گسترده و متعدد است که دولت از سطح کلان تا خرد، موظف به تامین آن می باشد و در واقع تامین این حقوق است که به فعال شدن مشارکت اجتماعی کمک می کند. مردم حق دارند بدانند که هدف گذاری توسعه شهری چیست، آیا برنامه ریزی دقیق و برنامه مناسبی برای تحقق اهداف کوتاه مدت و بلندمدت انجام شده است؟

مصادیق بارز حقوق شهروندی می توان برخورداری از مسکن، آموزش، بهداشت ، دادرسی عادلانه، امکانات فضای سبز کافی، دسترسی به نیازهای روزمره، محیط سالم، دسترسی به تسهیلات عمومی، هوای سالم  و.....نام برد. 

دبیر ززولی، فعال فرهنگی و حقوقی مازندران

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شوراي شهر انتخابات حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۴۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا

 پارلمان اروپا در حمایت از مسائل حقوق بشری قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» محکوم شده است.   به گزارش ایرنا؛ در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده محکوم و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.   در این قطعنامه بر لزوم آزادی بی‌قید و شرط کامران قادری و مسعود مصاحب نیز تاکید کرده است که خرداد ماه گذشته به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.   قانون‌گذاران اروپایی همچنین، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم رئیس جمهوری ایران را تکرار کرده اند.   گفتنی است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت، تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند. بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  •  ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور