برای رسیدن به سینمای ملی باید پژوهش را اولویت قرار دهیم
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۴۶۰۳
سید مسعود اطیابی کارگردان سینما معتقد است: پژوهش فقط به یک اثر تاریخی محدود نمیشود و وقتی فیلمساز میخواهد یک اثر روز اجتماعی هم بسازد نیازمند این موضوع و گذراندن مراحل تحقیق است.
به گزارش برنا، سید مسعود اطیابی درباره اهمیت پژوهش در سینمای ایران، گفت: اهمیت پژوهش در آثار سینمایی و لزوم توجه به آن را میتوان از جنبههای مختلف بررسی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: زمانی که یک ایده به ذهن فیلمساز میرسد، آن ایده بر اساس کنکاشی است که به وجود آمده. این موضوع در همه گونههای سینمایی اهمیت دارد، ممکن است شکل پژوهش در هر گونهای متفاوت باشد یا مقدار آن در آثار مختلف کم یا زیاد باشد اما به طور جدی در همه زمینهها لازم است.
اطیابی در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر لزوم توجه سازندگان یک اثر سینمایی به پژوهش بیان داشت: فیلمنامهنویس و کارگردان زمانی که تصمیم میگیرند اثری برای مخاطب خلق کنند و آن را به تصویر بکشند حتما مبتنی بر یک کنکاش اولیه است. اینکه چقدر تحقیق و کنکاششان عمیقتر است و برای موضوعی که میخواهند به آن بپردازند تا چه اندازه پیگیرترند بستگی به خود فیلمساز دارد.
وی با اشاره به جای خالی پژوهش در برخی آثار سینمایی گفت: در سالهای اخیرو حتی در جشنوارههای فجر آثاری داشتیم که پرمخاطب شدند اما جامعهشناسیشان اشتباه است. گاهی فیلمسازان به جای پژوهش، آثار خارجی را به شیوه خودشان تبدیل به یک فیلم ایرانی میکنند. اینجاست که ما از نگرش درست نسبت به پژوهش به معنای درک درست از موضوع و حقیقت غافل میشویم. در موارد زیادی پیش آمده فیلمسازان فیلم دفاع مقدس میسازند اما به جای اینکه درباره حوزه دفاع مقدس و اتفاقات مختلف آن تحقیق کنند، از فیلمهای غربی الگوبرداری میکنند. از این الگوبرداری دیگر نمیتوان به عنوان پژوهش یاد کرد. متاسفانه این اتفاق در بسیاری آثار دیگر ما از جمله اجتماعی و کودک هم افتاده است.
توجه به نیاز مخاطب از طریق پژوهش از دیگر مواردی بود که اطیابی به آن اشاره کرد و دربارهاش اظهار داشت: به دلیل شرایطی که بر جامعه حاکم است امروزه مردم به فیلمهای شاد نیاز دارند، فیلمهایی که بتوانند بحران روحی که بخشی از آن متاثر از همهگیری کرونا است را تا حدی از بین ببرند. در همه جای دنیا سعی میکنند بلافاصله این فضای شاد را در سطح جامعه آماده کنند و برای تسری آن برنامهریزی می کنند. به نظر من توجه به نیاز مردم و مخاطبان در جامعه با توجه به شرایط موجود خود نیار به پژوهش داردضمن اینکه نیازسنجی خود یک تحقیق است که میتواند کمک زیادی به مخاطبان و حال روحی آنها کند.
وی در پایان نیز عنوان کرد: سینمای ما اگر میخواهد به سینمای ملی تبدیل شود باید تمام جریان فیلمسازی خارج از کشور را فراموش کند. می تواند جریان فیلمسازی خارج از کشور را تماشا کند اما الگوبرداری نکند و الگو را از داخل کشور و با تحقیق و پژوهش و بر اساس نیاز جامعه پیدا کند و به دنبال آن برود.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری سوم خرداد 1400 برگزار می شود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ذهن دفاع مقدس جامعه پژوهش سینما کارگردان فیلمساز سینمای ملی سید مسعود اطیابی یک اثر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۴۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به یاد آتیلا پسیانی و لحظههای ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمیکیا و بهروز افخمی | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، آتیلا پسیانی از پیشگامان تئاتر تجربیست و چیزی حدود ۸۰ فیلم سینمایی در کارنامه بازیگریاش به چشم میآید؛ از نقشآفرینی برای بهرام بیضایی و تهمینه میلانی تا ابراهیم حاتمیکیا و بهروز افخمی.
آتیلا پسیانی که با بازی در «محله بر و بیا» خالق خاطرات دوستداشتنی برای دهه شصتیها بود، در تمامی سالهای بلند فعالیت هنری خود در گونههای رنگارنگِ جدی تا کمدی به ایفای نقش پرداخت، نقشهایی که نمود آنها در فیلمهای بسیاری پیدا بود.
«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز» و «روز شیطان» از جمله آثاری بود که او از میانه دهه شصت تا سال ۷۳ در آنها نقشآفرینی کرد. تا بعد از آن نوبت به همکاری با رسول ملاقلیپور و تهمینه میلانی در فیلمهایی چون «هیوا»، «دو زن» و «نسل سوخته» برسد. بعد از آن بود که در حوالی سال ۸۰ نوبت به همکاریاش برای بازی در آثار فریدون جیرانی و کمال تبریزی در فیلمهای «آب و آتش»، «شام آخر» و «گاهی به آسمان نگاه کن» رسید.
فرزاد موتمن که آتیلا پسیانی سابقه بازی در دو فیلم او به نامهای «آخرینبار کی سحر را دیدی» و «صداها» را دارد، بازی این هنرمند عرصههای سینما، تئاتر و تلویزیون را تکنیکی و با تمرکزی بالا در صحنه میخواند که قادر بود نقشهای پیچیده و روانشناختی را به گونهای ادراکپذیر ایفا کند.
گرچه «کما» ی آرش معیریان فیلمی در ژانر کمدی بهشمار میرفت، اما پسیانی ایفاگر نقش جدی در آن بود تا در «اسپاگتی در ۸ دقیقه» تواناییهای بازی در زمینه کمدی را نیز به رخ بکشد. بازی در «آتش بس»، «پاداش سکوت»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «غلامرضا تختی» و «سیانور» را از جمله دیگر نقشآفرینیهای به یاد ماندنی این بازیگر فقید میتوان خواند.
آتیلا پسیانی که آخرین نقشآفرینی او بازی در مجموعه «بیگناه» به کارگردانی مهران احمدی بود، بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در میانه نخستین ماه پاییزی سال ۱۴۰۲ دیده از سرای ناپایدار فرو بست.
کد خبر 848317 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور