Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@20:25:15 GMT

قدیمی‌ترین زندانی گوانتانامو آزاد می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۴۹۲۶

قدیمی‌ترین زندانی گوانتانامو آزاد می‌شود

یک تبعه ۷۳ ساله پاکستانی که از وی به عنوان قدیمی‌ترین زندانی گوانتانامو یاد می‌شود پس از ۱۶ سال حبس روز دوشنبه هفدهم مه مطلع شد که مقامات آمریکایی با آزادی وی از زندان موافقت کرده‌اند.


شلبی سولیوان-بنیس، نماینده قانونی سیف الله پاراچا، تبعه پاکستانی زندانی در گوانتانامو که وی را در جلسه دادرسی ماه نوامبر همراهی کرده بود به خبرنگاران گفت که بیگناهی او و دو فرد دیگر پس از بررسی‌های به عمل آمده از سوی کمیسیون نظارت بر زندانیان مورد تایید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تبعه پاکستان شانزه سال پیش به ظن ارتباط با القاعده بازداشت شد اما از آن زمان تاکنون هرگز به ارتکاب جرمی مشخص متهم نشده است.

به گفته وکیل سیف‌الله پاراچا کمیسیون بررسی وضعیت زندانیان طبق روال معمول در صورتجلسه خود به جزئیات بیشتری در خصوص این تصمیم اشاره نکرده و تنها یادآور شده است که وی تهدیدی دائمی و مستمر برای ایالات متحده به شمار نمی‌رود.

صدور چنین حکمی از سوی کمیسیون بررسی وضعیت زندانیان به معنی آزادی قریب‌الوقوع سیف‌الله پاراچا نیست اما مرحله‌ای حیاتی پیش از مذاکره دولت آمریکا با پاکستان بر سر توافق استرداد وی به کشورش محسوب می‌شود.

دولت جو بایدن بارها از عزم خود برای از سرگرفتن تلاش‌های لازم جهت تعطیلی کامل بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا خبر داده است.

این بازداشتگاه نخستین بار سال ۲۰۰۲ در زمان جرج دبلیو بوش پسر برای نگهداری اعضای القاعده و نیز نیروهای طالبان که به دست داشتن در حملات یازده سپتامبر متهم شده بودند، در پایگاه تحت اجاره ایالات متحده در کوبا افتتاح شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر در گفتگویی با شبکه سی بی اس تایید کرده بود که دولت باید قصد دارد این بازداشتگاه را برای همیشه تعطیل کند.

تلاش‌ها برای تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو که از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شده بود پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به کلی متوقف شد.


وکیل سیف‌الله پاراچا در گفتگو با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام کرده که حدس می‌زند موکلش ظرف ماه‌های آینده به کشور خود بازگردانده می‌شود.

وی در این خصوص افزود: «پاکستانی‌ها خواهان بازگشت وی هستند و ما گمان می‌کنیم که مانع بزرگی در راه بازگشت وی وجود نداشته باشد.»

تایید بی گناهی سیف‌الله پاراچا و موافقت برای آزادی وی در حالی از زبان وکیل مسن‌ترین زندانی گوانتانامو مطرح شده که پنتاگون تا لحظه انتشار خبر هنوز هیچ اظهار نظری در این خصوص نکرده است.

هیئت رسیدگی به وضعیت زندانیان گوانتانامو همچنین عثمان عبدالرحیم عثمان، یک تبعه کشور یمن را که از بدو افتتاح گوانتانامو بدون اتهامی مشخص در بازداشت بود، بی‌گناه تشخیص داده است.

سیف‌الله پاراچا که در پاکستان به عنوان یک تاجر و فردی ثروتمند شهرت داشت ساکن ایالات متحده آمریکا بود و املاکی را نیز در شهر نیویورک در اختیار داشت.

مقامات دولت وقت ایالات متحده سال ۲۰۰۳ پس از دستگیری سیف‌الله پاراچا در تایلند مدعی شده شدند که وی به عنوان «کارچاق کن» در یک معامله مالی به دو توطئه‌گر القاعده که در طراحی و انجام حملات یازده ستپامبر دست داشتند، کمک کرده است.

تبعه پاکستانی محبوس در گوانتانامو اما بارها ضمن رد هرگونه دست داشتن در عملیات تروریستی تاکید کرده که نمی‌دانسته این افراد عضو القاعده بودند.

سیف‌الله پاراچا یکی از چهل زندانی کنونی گوانتانامو است که از سال ۲۰۰۴ در این بازداشتگاه نگهداری می‌شود؛ این در حالیست که سال ۲۰۰۳ حدود هفتصد زندانی در این بازداشتگاه محبوس بودند.

عزیر پاراچا، فرزند سیف‌الله پاراجا نیز سال ۲۰۰۵ به ارتباط با القاعده و حمایت از تروریسم متهم و زندانی شد اما سال ۲۰۱۸ قاضی پرونده با رد مستندات و باطل قلمداد کردن اظهارات شاهدان پیشین رای به آزادی وی داد تا او سال ۲۰۲۰ به پاکستان باز گردانده شود./یورونیوز

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۴۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت زندانی جرایم غیر عمد به آغوش خانواده

آقای حیدری مدیرکل اموز زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری گفت: خانواده مولوی به عنوان خیراتی ماندگار برای فرزند خود، در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مشارکت کردند و همراه با سایر خیرین زمینه ساز آزادی یک زندانی شدند.

بیشتر بخوانید

برگزاری جشن گلریزان در بروجن

وی افزود:خانواده مولوی پس از بررسی پرونده‌های در دست اجرای ستاد دیه استان چهارمحال و بختیاری با پرداخت مبلغ ۲۷۰ میلیون ریال بدهی یک مادر زندانی، موجبات دیدار مجدد مادر و فرزندان خردسال را فراهم آوردند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • درس پسندیده معلم رامیانی به دانش آموزان خود
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • عفو موردی ۱۴۹ زندانی در کامیاران
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • آزادی زندانی پس از تحمل ۱۵ سال حبس
  • یک زندانی در استان تهران پس از ۱۵ سال حبس آزاد شد
  • اختصاص اولین حقوق به آزادی زندانیان غیر عمد
  • بازگشت زندانی جرایم غیر عمد به آغوش خانواده
  • عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی