Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@00:14:21 GMT

در ارتباط قصه گو با مخاطب چه عناصری تأثیرگذار است؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۵۰۶۹

در ارتباط قصه گو با مخاطب چه عناصری تأثیرگذار است؟

ایسنا/هرمزگان یک کارشناس و مدرس قصه‌گویی گفت: در قصه‌گویی برای اینکه با مخاطب ارتباط موثر داشته باشیم و بتوانیم روی مخاطب تاثیر بگذاریم به عناصرِ  کلمه، صدا و لحن و هم چنین عنصر  زبان بدن نیاز داریم.

 مهدی آرایی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه اگر در ساخت بنای قصه‌گویی دقت نکنیم در اجرای قصه‌گویی دچار مشکل می‌شویم، افزود: برای اینکه به یک شکل و فرم صحیحی از قصه‌گویی برسیم باید به تمام عناصر قصه‌گویی توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرس قصه گویی بیان کرد: در قصه‌گویی برای اینکه با مخاطب ارتباط موثر داشته باشیم و بتوانیم روی مخاطب تاثیر بگذاریم به عناصرِ  کلمه، صدا و لحن و هم چنین عنصر  زبان بدن نیاز داریم.

وی استفاده از زبان بدن را از اصولی که نقش موثری در جذب مخاطب دارد دانست و عنوان کرد: با استناد به تحقیقات آلبرت مهرابیان، پروفسور بازنشسته‌ی دانشگاه "یوسی‌ال‌ای" کلمات فقط ۷ درصد از ارتباطات موثر را می سازند و تُن صدا ۳۸ درصد و ۵۵ درصد باقیمانده را زبان بدن تشکیل می‌دهد.

آرایی ادامه داد: افزایش زبان بدن در قصه‌گویی به وسیله ۱۶ روش میسر است و رعایت همین نکته‌های ظریف باعث می‌شود تا ما اجرای قصه‌گویی بهتر و متفاوت‌تری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اجتناب از ضربدری قرار دادن پاها و دست‌ها مگر در مواردی که ضرورت قصه ایجاب کند، پرهیز از خیره شدن به چشمان مخاطب و ارتباط چشمی مناسب با هدف رابطه موثر میان قصه‌گو و مخاطب مهمترین نکات در این زمینه است، تصریح کرد: در قصه گویی از به وجود آوردن مقداری فضا نهراسید چون مقداری فضا دادن به مخاطب نشانه‌ی اعتماد به نفس شماست مثلا هنگام ورود به قصه با مخاطب خوش و بشی مناسب داشته باشید.

این کارشناس قصه‌گویی خاطرنشان کرد: عضلات شانه‌تان را شل کنید، چون ممکن است در هنگام قصه‌گویی از شدت هیجان، شانه‌های قصه‌گو منقبض شود و شل کردن شانه‌ها می‌تواند عضلات را به حالت اولیه برگرداند.

وی  به قصه‌گویان توصیه کرد: سرتان را به نشانه‌ی تاکید، هنگام شنیدن صحبت مخاطب یکبار یا به تعدادی حساب شده به نشانه تایید حرکت داده تا نشان دهید که به سخنان طرف مقابل گوش می‌دهید اما مواظب باشید که در انجام آن زیاده روی نکنید. 

آرایی در خضوضنحوه نشستن قصه‌گو بیان کرد: در اجرای قصه‌گویی خم نشوید، صاف بنشینیدو کمی به سمت جلو متمایل شوید و اگر قصد دارید که علاقمندیتان را به مخاطب نشان دهید، به طرف او کمی متمایل شوید ولی اگر می خواهید نشان دهید که اعتماد به نفس داشته و دارای آرامش هستید، کمی به سمت عقب متمایل شوید. توجه داشته باشید که بیش از حد به جلو خم نشوید چرا که ممکن است شما را مایوس و نیازمند برای جلب نظر دیگران نشان دهد. همین طور متمایل شدن به عقب بیش از اندازه ممکن است از شما ظاهری مغرور و سرد جلوه دهد.

این کارشناس قصه‌گویی ادامه داد: لبخند بزنید و شاد باشید و خیلی خودتان را جدی نگیرید. هنگامی که قصه‌ی خنده‌داری بیان می‌کنید لبخند بزنید، چرا که اگر شما شخص مثبت‌اندیشی به نظر برسید مردم برای شنیدن قصه‌ی شما تمایل زیادی نشان خواهند داشت اما میزان لبخند ، به اندازه و با توجه به تناسب قصه مشخص شود.

آرایی با بیان اینکه قصه‌گویان در اجرای قصه‌گویی به صورت، لباس، ساعت و انگشتر خود مشغول نشوند چون این حالت ممکن است موجب دستپاچگی قصه‌گو و حواس‌پرتی مخاطب شود، اظهار کرد: پرهیز از پایین نگه داشتن سر و بالا گرفتن سر ، اجتناب از شدت بسیار حرکات بدن و بی قراری، طراحی حرکات دست از جمله نکاتی بود است که باید به آن توجه شود.

وی در پایان به قصه‌گویان گفت: قصه گو نباید در فاصله خیلی نزدیک با مخاطب قرار گیرد بلکه اجازه دهد افراد حریم خصوصی شان را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اجرای قصه گویی قصه گویی زبان بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۵۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۵ هزار و ۳۱۷ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۲۳۸ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۸۴۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۱۵ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۵۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۸۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۸۰۵ مخاطب، فروشی معادل ۲۷۳ میلیون۵۸۱ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۶۴۲ مخاطب به فروشی معادل ۱۹۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۶۶۴ مخاطب به فروشی معادل ۶۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا، ۴۶۷ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۴۴ میلیون و ۴ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا میزبان ۲۲۲ مخاطب بوده و به فروش ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ نهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۴۳۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان نیز که اجرای خود را از ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۴ اجرا توانسته است ۲۰۴ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشتماه ۱۴۰۳در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۱ هزار و ۱۰۰ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۱ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۲۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۱ هزار و ۱۳۲ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۸ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامه‌ «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری خوانده شد، با ۳ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۶۷۵ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۵۵ میلیون و ۸۸ هزار تومانی برسد.

منبع: پایگاه خبری صبا خبر

دیگر خبرها

  • معلمان نقش اصلی و تأثیرگذار در توسعه و بالندگی جامعه دارند
  • آغاز داوری آثار جشنواره قصه‌گویی «نون، قصه و نمک مادربزرگ»
  • نمایش «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
  • فراخوان پویش سراسری «وعده صادق»
  • واشنگتن پست : طرح صلح خاورمیانه بایدن توهم است تا واقعیت/ طرح نتانیاهو برای غزه شامل جنگ بیشتر است/ اعراب طرف گفت و گویی در تل آویو ندارند
  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود