Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید جواد ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400)‌ در قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی اظهار داشت: این طرح در مورد پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی است؛ دستیابی به امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی در اصل سوم و چهل و سوم قانون اساسی تأکید فراوانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تاکیدات امامین انقلاب هم بر محور بودن بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی در جای جای صحبت‌ها و فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری را داشته و داریم؛ در تمامی اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی نظام در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی هم بحث امنیت غذایی ذکر شده است ولی علی رغم تمامی این تاکیدات متاسفانه در طول سال‌های گذشته به بخش کشاورزی به عنوان یک بخش ابزاری و معیشتی نگاه شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: کشاورزان مشکلات عدیده‌ای دارند و نمایندگان مجلس محل مراجعه کشاورزان برای رفع مشکلات آنها هستند و متاسفانه نتوانستیم از همه ظرفیت‌های خدادادی کشور در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

ساداتی نژاد گفت: امروز کشاورزی ما به عنوان یک بخش اقتصادی دیده نمی‌شود و فقط به عنوان بخش معیشتی به آن می‌نگرند؛ امروز نگاه ما به کشاورزی به عنوان یک بخش تولید ثروت و تولید ارز برای کشورمان نیست و متاسفانه امروز به کشاورزی به عنوان بخشی که تولید قدرت برای جمهوری اسلامی می‌کند نمی‌نگرند، در حالی که غذا از اهمیت بالایی برخوردار است و عملاً بخشی از امنیت ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه حتی نگاه تولیدی هم به بخش کشاورزی نکرده‌ایم و در بسیاری از اسناد و قوانین وقتی بحث از تولید می‌شود ساعت کار برای آن تعیین می‌ شود و حتی برخی اوقات بیمه کشاورز قطع می‌شود و نماینده بیمه بر سر زمین کشاورزی آمده و وقتی می‌بیند کشاورز نیست بیمه او را قطع می‌کند و فکر می‌کنند که کشاورز باید مانند یک کارگر 8 ساعت در روز کار کند و متاسفانه نتوانسته‌ایم به کشاورزی و جایگاه آن در طول سال‌های گذشته رسیدگی کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته مشکلات مربوط به موضوع امنیت غذایی کمی برایمان مشکل ایجاد کرد که می‌توانم به وضعیت مرغ و میوه شب عید اشاره کنم.

ساداتی نژاد گفت:‌ ما نگاه‌مان به کشاورزی چون معیشتی است، همواره یا دچار کمبود است یا دچار فراوانی. لذا محصولی که فراوان تولید می‌شود چون برنامه ندارد روی زمین و شاخه‌های درخت یا زیر درختان در مزارع تلبنار شده و از بین می‌رود در حالی که ما در کشورمان 40 هزار میلیارد تومان به دلیل همین نگاه معیوب دچار ضایعات کشاورزی هستیم که یعنی اتلاف 13 میلیارد مترمکعب آب. در حالی که ما دچار کم‌آبی هستیم، زیرا ما در بخش کشاورزی نتوانستیم ظرفیت‌های کشورمان را که تا سه برابر می‌تواند نسبت به نفت ارزآوری داشته باشد را حمایت و پشتیبانی کنیم.

وی افزود: ارزی که از حوزه کشاورزی به دست می‌آید بالا نیست و حتی در بین کشورهای همسایه هم نتوانسته‌ایم در حوزه غذا رقابت کنیم.

ادامه دارد...

منبع: فارس

کلیدواژه: طرح امنیت غذایی ضایعات محصولات کشاورزی کشاورزی به عنوان کمیسیون کشاورزی بخش کشاورزی امنیت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ استاندار گیلان در روند رهاسازی آب سد سفیدرود، گفت: با تمهیدات انجام شده، امسال کشاورزان محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش خواهند رساند و دولت سیزدهم در کنار شالیکاران است و اتفاقات سال گذشته تکرار نخواهد شد.

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، افزود: در سال گذشته میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود، ۷۲۰ میلیون مترمکعب بود که به لطف خداوند و به کمک بارش‌ها، توانستیم آب شالیزار‌ها را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده، اکنون همه نهر‌ها، کانال‌های آبیاری و سر دهنه‌ها آماده آبرسانی به شالیزار‌های گیلان هستند.

استاندار گیلان با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در گیلان و هماهنگی بین جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برای اجرای دُرُست تقویم زراعی و نوبت بندی آب، از شالیکاران استان خواست به مدیران متولی اعتماد و تقویم زراعی را به دقت رعایت کنند. 

دکتر اسدالله عباسی با قدردانی از زحمات شالیکاران و دست اندرکاران عرصه تولید در گیلان، افزود: برای حمایت بیشتر از کشاورزان، قیمت‌ها امسال بهتر از پارسال خواهد بود و امیدواریم سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار معادل ۷۲ درصد از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای گیلان ، میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌های مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بیشترین بخش آب بر کشاورزی استان شالیزار‌های گیلان است.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه