Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@13:57:41 GMT

سایه خشکسالی بر چادرهای عشایر خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۶۱۱۳

سایه خشکسالی بر چادرهای عشایر خراسان شمالی

خشکسالی و کاهش بارندگی، امسال سبب شده تا مراتع خراسان شمالی ضعیف و فقیر شود، هرچند بارندگی های اخیر مرهمی بر تشنگی مراتع بود اما گویا سال دشواری برای عشایر استان در حال رقم خوردن است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ عشایر همواره نماد تولید بوده و نقش زیادی در تامین نیازمندی های جامعه دارند، بخش زیادی از نیاز استان به مواد لبنی توسط این قشر تامین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امسال که به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده، تولیدکنندگان عشایر نگران فعالیت خود هستند. تولید در عشایر خراسان شمالی با موانع بسیاری از جمله خشکسالی، گرانی نهاده های دامی و نبود بازار مناسب برای تولیدات روبه رو است. عشایر خراسان شمالی می گویند امسال قیمت علوفه بسیار بالا رفته و در این شرایط به ناچار باید برخی از دام ها را به فروش برسانند تا نیاز سایر دام ها را تامین کنند.

 

یکی از عشایر خراسان شمالی در این باره گفت: خشکسالی  سبب شده تا شرایط عشایر دشوار شود، عشایر توان تغذیه دام را ندارند و به ناچار دام ها را می فروشند.

 

«شعبان زردکانلو» اظهار داشت: امسال مراتع در استان گلستان وضعیت مناسبی نداشت، در میان بندها هم با خشکی مراتع روبه رو بودیم، به ناچار باید دام را به صورت دستی تغذیه کنیم اما قیمت نهاده ها به صورت سرسام آور بالا رفته است، در این شرایط مانده ایم چگونه دام را سیر کنیم.

 

وی افزود: نهاده ها بسیار گران است و هزینه تولید را بالا برده است، در این شرایط ناچار هستیم دام را بفروشیم تا نهاده تامین کنیم اما قیمت دام زنده راضی کننده نیست.

 

وی گفت: اکنون جو به ازای هر کیلوگرم ۶۰ هزار ریال و کاه که ارزش غذایی مناسب ندارد، ۵۰ هزار ریال است، در این شرایط هزینه تولید بالارفته و ادامه فعالیت به صرفه نیست.

 

یکی دیگر از عشایر خراسان شمالی هم گفت: هر سال، برای چرای دام، ته چرای زمین های قُره میدان را خریداری می کردم اما امسال ته چرایی نیست، کشتزاری نیست که خریداری کنیم، یا اگر هست بسیار گران است.

 

«علیرضا کمالی» اظهارداشت: آنطور که بویش می آید، امسال حتی در تابستان هم باید دام را به صورت دستی تغذیه کنیم، اگر نهاده های یارانه ای تامین نشود، دامدار کارش تمام است.

 

وی افزود: پارسال در دیمزارها هر هکتار ته چرا ۶ میلیون ریال قیمت گذاری شد اما امسال هنوز قیمت ها اعلام نشده، در شیروان ته چرای یکی از کشاورزان را پیش خرید کرده ام، هنوز قیمت را اعلام نکرده و بدون شک قیمت بسیار بالا خواهد بود اما چاره ای نیست باید دام را تغذیه کنیم.

 

 

گرانی نهاده ها و فروش دام

 

مسئول بسیج عشایری خراسان شمالی هم گفت: گرانی نهاده های دامی، عشایر را وادار کرده تا برای تامین هزینه ها، نسبت به فروش دام مولد اقدام کنند.

 

«عقیل غلامی» اظهارداشت: عشایر، شرایط تامین هزینه های خوراک دام را ندارند و در بسیاری مواقع، نهاده ها را به صورت نسیه خریداری کرده اند و اکنون به ناچار برای پرداخت بدهی ها، دام های خود حتی دام مولد را به بازار عرضه می کنند.

 

مسئول بسیج عشایری خراسان شمالی افزود: متاسفانه قیمت دام زنده مناسب نیست و عشایر از پایین بودن قیمت ها گلایه دارند.

 

وی اظهار داشت: قیمت نهاده ها بالا و قیمت دام زنده پایین است، در این شرایط عشایر دیگر رغبتی به دامداری نخواهند داشت.

 

غلامی با اشاره به اینکه بخش بسیار بزرگی از خوراک دام عشایر در مراتع تامین می شود، افزود: امسال با توجه به کاهش بارندگی ها، وضعیت مراتع خوب نیست و تولید علوفه بسیار کاهش یافته است از این رو عشایر به زحمت افتاده اند.

 

مسئول بسیج عشایری خراسان شمالی گفت: اگر حمایتی نشود سال آتی دیگر عشایری در استان نخواهیم داشت.

 

غلامی بیان کرد: جامعه عشایری، نیاز به کمک و حمایت دارند تا هزینه ها برای نگهداری و پرورش دام پایین آید.

 

وی افزود: قیمت نهاده ها به شدت افزایش یافته و هزینه های تولید بالا رفته در این شرایط دامدار توان ادامه فعالیت ندارد.

 

رییس اداره امور تعاونی های اداره کل امور عشایر خراسان شمالی هم در این باره گفت: خشکسالی سبب شده تا هزینه تولید در عشایر استان به شدت بالا برود.

 

«اصغرزاده» اظهار داشت: پیش از این نهاده های مختلف مورد نیاز دامداران از جمله جو و سبوس با قیمت یارانه ای توزیع می شد و سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تُن از این محصولات در اختیار عشایر قرار می گرفت که بخشی از نیاز این قشر تامین می شد.

 

وی افزود: از آبان ماه پارسال تنها کنسانتره در میان عشایر توزیع می شود و ماهیانه دوهزار تُن از این محصول با قیمت یارانه ای در اختیار این دامداران قرار می گیرد.

 

اصغرزاده اظهارداشت: میزان مصرف نهاده که عشایر برای تغذیه دام نیاز دارند، سالانه ۷۰ هزار  تا ۱۰۰ هزار تُن است اما از آبان ماه امسال ماهیانه تنها دوهزار تُن کنسانتره توزیع شده است.

 

وی گفت: عشایر استان مابقی خوراک دام را در شرایط چرا و در مراتع تامین می کنند اما امسال خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شده تا وضعیت مراتع مناسب نباشد و عشایر در تامین علوفه با مشکل اساسی روبه رو شوند.

 

اصغرزاده افزود: عشایر برای تامین نهاده های دامی مورد نیاز، متحمل پرداخت هزینه های بسیار سنگین هستند.

 

رییس اداره امور تعاونی های اداره کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در این زمینه پیگیری هایی برای تامین نهاده های مورد نیاز عشایر انجام شده که امید می رود استان بتواند سهم مناسبی از آن دریافت کند.

 

 

 

پایان پیام/569

منبع: شبستان

کلیدواژه: تولیدات عشایر عشایر مشکلات خشکسالی عشایر خراسان شمالی سبب شده هزینه ها نهاده ها هزار ت ن دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ این طرح‌ها شامل مرکز دیالیز فاروج، بخش ویژه بیمارستان امام خمینی شیروان و مرکز درمانی، خوابگاه دانشجویی و مرکز آموزشی ودر مانی بیمارستان خاتم الانبیای این شهرستان با ۴۵۰۰ متر مربع مساحت است.
سپس در بجنورد، طرح‌های ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن و آنژیوگرافی بیمارستان امام حسن، بیمارستان مادر و کودک، چهار همراه سرای بیمارستان امام علی و همچنین رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام علی با حضور معاونان وزیر بهداشت، افتتاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد