Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@13:13:07 GMT

تولید ۱۵ هزار تن چغندر قند پاییزه در کازرون

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۷۵۸۵

تولید ۱۵ هزار تن چغندر قند پاییزه در کازرون

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر جهاد کشاورزی کازرون از آغاز برداشت چغندرقند پاییزه در مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری این شهرستان با ۲۳۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه رتبه دوم در استان فارس را داراست.

حمید رشیدی متوسط عملکرد چغندر قند پاییزه در کازرون را ۶۵ تن در هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۵ هزار تن چغندر قند پاییزه از مزارع این شهرستان برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه برداشت این محصول تا اواخر خرداد ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: برای اولین بار ۶۸ هکتار از اراضی بخش‌های کنارتخته و فامور این شهرستان به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص یافت است.

به گفته رشیدی، شهرستان کازرون مستعد کشت چغندر قند پاییزه است و این محصول یک الگوی مناسب برای رعایت تناوب کشت در کنار غلات محسوب می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: کشت چغندر قند در قالب کشاورزی قراردادی و با انعقاد قرارداد کشت انجام می‌شود و طبق قرارداد با کارخانه قند مرودشت، محصول برداشت شده از کشاورزان با قیمت هر کیلو ۱۲۰۰ تومان خریداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و اصلاح خاک از مزایای کشت پاییزه چغندر قند در مناطق جنوبی است.

برداشت زردآلو از باغات شهرستان اقلید

عابدینی معاون جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با بیان این که بیش از هزار و ۷۵۰ هکتار باغ زردآلو در استان فارس وجود دارد گفت: حدود ۲۰۰ هکتار از این میزان باغ در اقلید واقع شده است.

او با بیان اینکه از هر هکتار بیش از ۲۰ تن زردآلوی مرغوب برداشت می‌شود افزود: زردالوی اقلید به دلیل تولید در ارتفاع بیش از دو هزار متری از لحاظ کیفیت و طعم منحصر به فرد هست و از محصولات مرغوب این شهرستان به شمار میرود.

عابدینی اضافه کرد: زردآلوی اقلید که بیشتر از ارقام تخم گردی، فلکه ای، آصفی و عسکرابادی هستند علاوه بر شیراز به استان‌های اصفهان، مشهد، تهران و سیستان و بلوچستان نیز ارسال می‌شود.

تقیه مروج مرکز جهاد کشاورزی حومه‌ی اقلید هم با اشاره به اینکه امسال سرمازدگی باعث خسارت ۴۰ درصدی به ۷۰ هکتار از باغات این شهرستان شده گفت: میزان خسارت ریال به باغداران این شهرستان ۱۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

آمادگی مراکز خرید گندم در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آمادگی ۲۳ مرکز خرید تضمینی گندم، جو و کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: از دهم خرداد ماه کد خرید به طور همزمان برای همه مراکز فعال خواهد شد.

کاووس همتی با بیان اینکه برداشت گندم ده روز زودتر از موعد مقرر سال‌های قبل آغاز خواهد شد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود برداشت گندم از بیستم خرداد ماه آغاز شود.

او با تاکید بر اینکه سال زراعی آینده توزیع کود صرفا بر اساس محصول تحویلی به مراکز خرید دولتی انجام خواهد شد، از کشاورزان خواست به منظور تخصیص نهاده‌ها در سال زراعی آینده محصول خود را به مراکز دولتی تحویل دهند.

همتی با اشاره به اینکه به منظور برداشت به موقع محصول در اوج برداشت به حدود ۳۵۰ دستگاه کمباین نیاز داریم، خاطر نشان کرد: با برگزاری جلسات متعدد، هماهنگی لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها، انجام معاینه فنی، تشکیل تیم‌های کنترل برداشت برای نظارت بر برداشت گندم، تنظیم کمباین ها، کنترل ریزش و نظارت بر کاه و کلش انجام شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: همانند سال‌های گذشته با در نظر گرفتن عاملین تشخیص و ذیحساب بر فعالیت مراکز خرید و به خصوص فرآیند افت زنی نظارت مداوم خواهیم داشت.

همتی از مراکز خرید درخواست کرد ضمن کالیبراسیون باسکول‌ها و تجهیز مراکز در زمان خرید محصول چک لیست‌ها را هر چه سریعتر در سامانه وارد کنند تا در پرداخت به موقع وجه محصول کشاورزان خللی وارد نشود.

دبیر ستاد برداشت شهرستان مرودشت ضمن هشدار جدی به متخلفان آتش زدن کاه و کلش از بهره برداران خواست نسبت به جمع آوری کاه و کلش مزارع خود اقدام کرده و در صورت آتش زدن کاه و کلش مطابق مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

همتی با اشاره به گرانی و کمبود علوفه و با توجه به تاکید فرماندار ویژه مرودشت نسبت به جمع آوری بقایای گیاهی از بهره برداران درخواست کرد پس از برداشت محصول نسبت به درو و کف بری باقیمانده کاه مزرعه خود اقدام کنند تا علاوه بر کسب درآمد از عوارض زیست محیطی آتش زدن کاه و کلش جلوگیری شود.

همتی با بیان اینکه امسال هیچ گونه محصول دیم در شهرستان نداریم، یادآور شد: پیش بینی می‌شود، ۲۵۰ هزار تن گندم تولید و به مراکز خرید تحویل شود.

مرودشت با تولید ۲۵ درصد گندم استان فارس قطب تولید گندم در استان و از قطب‌های تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود.

آغاز کاشت ذرت علوفه‌ای در مزارع آسپاس

شهریار اسماعیلی فر مسئول مرکز جهاد کشاورزی آسپاس گفت: کشت ذرت علوفه‌ای در بیش از ۲۵۰ هکتار از مزارع این منطقه آغاز شده است.

او با بیان اینکه متوسط برداشت ذرت علوفه‌ای ۵۰ تن در هکتار است افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزار تن علوفه از این مزارع برداشت شود.

به گفته اسماعیلی با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان اقلید و برای پیشگیری از خسارت سرمازدگی، ارقام مورد استفاده در منطقه از نوع زودرس است.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی آسپاس گفت: علوفه تولیدی علاوه بر مصرف در گاوداری‌های شهرستان به دامداری‌های شهرستان‌های همجوار نیز عرضه می‌شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی برداشت چغندر قند خرید گندم چغندر قند پاییزه پیش بینی می شود کشت چغندر قند جهاد کشاورزی مراکز خرید کاه و کلش خواهد شد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۷۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  مجتبی خیام نکویی افزود: میانگین برداشت گندم آبی از هر هکتار ۴ تن و ۴۰۰ کیلوگرم است که اگر به این میزان یک تن اضافه شود تولید گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور  افزود:  برداشت گندم دیم از ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار به یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم رسیده است که اگر این مقدار به ۲ تن افزایش یابد مجموع تولید گندم دیم هشت میلیون تن خواهد شد.
به گفته خیام نکویی، نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن و برای صنف و صنعت یک و نیم میلیون تن است که در مجموع نیاز کشور به گندم ۱۳ و نیم میلیون تن است.
خیام نکویی گفت: از مجموع ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در کشور ۷۰۰ شرکت در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند که هفت درصد را شامل می‌شود و این تعداد باید به ۲۰ درصد برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد