تشکیل «کانون فراگیر انجمنهای صنفی هنر، فرهنگ و رسانه» گامی تاریخی بود
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۸۰۶۹
نایبرئیس انجمن طراحان گرافیک ایران درباره تشکیل «کانون فراگیر انجمنهای صنفی هنر، فرهنگ و رسانه» گفت: از حالا به بعد، همه چیز به همت و توان خود هنرمندان بستگی دارد؛ راه باز است، اما مسیر، طولانی است و همت بسیار طلب میکند. هرچند باید همین مقدار را بایدگام و مقدمهای تاریخساز بدانیم.
محسن سلیمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: متأسفانه، باوجود اهمیت و ضرورت، «طراحی و گرافیک» بهعنوان یک صنف و یک «شغل کامل و مستقل» تعریفنشده و عدم تعریف این رشته تخصصی بهعنوان یک شغل و حرفه، موجب ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه شده و در قبال آن، بسیاری از متخصصان و افراد واجد شرایط، بیکار شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فعال صنفی در ادامه میگوید: مکانیسم تعریف شغل مستقل و برخورداری از حقوق شغلی، در قانون کار تعریفشده و نخستین گام، ثبت انجمن صنفی ذیل قانون کار است. با ثبت انجمن صنفی، هنرمندان گرافیک، هویت صنفی مستقل پیدا کرده، میتوانند برای دستیابی به خواستهها و مطالبات صنفی، به چانهزنی و کنشگری بپردازند.
به گفته وی، تشکیل «کانون فراگیر انجمنهای صنفی هنر، فرهنگ و رسانه» گام بعدیِ هویتسازی صنفی و زمینهساز پیگیری مطالبات صنفی است؛ گام بلندی که با همت انجمنهای صنفی فرهنگ و هنر و با تسهیلگری دو وزارتخانهی ارشاد و کار، مدتهاست برداشتهشده، اما تا رسیدن به مقصود نهایی، هنوز راه نسبتاً درازی در پیش است؛ راهی که نیازمند تلاش متحد و ساختیافتهی انجمنهای صنفی است.
خزانهدار انجمن طراحان گرافیک ایران میافزاید: در صورتی توسعه بهمثابه تغییر ساختارها، توسعه بهمثابه نوسازی و توسعه به مفهوم جهش در نیروهای مولّد صورت تحقق به خود خواهد گرفت که روال کار و مناسبات درونی میان انجمنها و سپس تبدیل آنها به کانون تقویتشده، و راه و رسم تحقق تشکیلات مدنی و گفتوگوی درونی برای پیشرفت در آنان تحقق یابد. در شرایط فعلی ما از منظر کار تیمی و تشکیلاتی بسیار ضعیف هستیم و بهسرعت باید بهسوی تمرین بهمنظور تحقق مناسبات مذکور برویم.
در شهریورماه ۹۸ بود که بعد از مدتها رایزنی و برگزاری جلسات متعدد، بالاخره کانون فراگیر انجمنهای صنفی هنر، فرهنگ و رسانه، با حضور ۱۴ انجمن صنفی تشکیل و پایهریزی شد. تصویبنامهی این انجمن فراگیر، براساس الزامات ماده ٩٢ برنامه ششم توسعه، طی بیش از یک سال رایزنی و در خلال برگزاری دهها جلسه عمومی و تخصصی تهیه و با تأیید و امضای دو وزیر کابینه دولت (وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارشاد اسلامی)، جهت تصویب تقدیم هیات وزیران شد. حالا زمان آن رسیده که انجمنهای صنفی مستقل هنری، در وزارت کار ثبت شوند و در این انجمن فراگیر، مشارکت فعالانه داشته باشند.
سلیمانی در این رابطه میگوید: مراحلی طی شد که خوشبختانه ابتدا مسئولان انجمنهای صنفی، و سپس مسئولان دو وزارت خانه به تشکیل این کانون رسیدند. در ابتدا جلسات متعددی با حضور نماینده هرکدام از انجمنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت. اما درنهایت، هرکدام از این انجمنها برای حرفهای و کاربردی شدن و برخورداری از هویت صنفی، نیازمند همگامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند.
وی ادامه میدهد: با این تفاهمنامه به نحوی میتواند سلسله تحولاتی در فرایند رفاه، رضایت و مفهوم زندگی در حیات جمعی اعضای انجمنهای صنفی و با تبدیل آنها به کانون محقق شود. افراد دارای محدودیتهای زیادی هستند، از طریق عضویت در انجمنها قادریم شرایط سخت را، تسهیل، و با هزینه کمی، دلپذیر کنیم. تحقق این وضعیت نیازمند آن است همه آستینها را بالا بزنند. این، گام و مقدمه تاریخساز فراهم شده است.
نایبرئیس انجمن طراحات گرافیک ایران در ارتباط با این مطالبات مشترک میگوید: بیمه بیکاری، گسترش چتر بیمه تأمین اجتماعی و حمایت از حقوق حداقلی هنرمندان ازجمله، حمایت از امنیت شغلی آنها، ازجمله مطالباتی است که امیدواریم از طریق این انجمن فراگیر دنبال شود. علاوه بر این، قوانین متعددی در خصوص حمایت از هنرمندان از گذشته وجود داشته که متأسفانه به دلیل نداشتن ابزارهای ایجابی و کنترلی لازم، اعمال نمیشود.
وی در ارائه مصداق صحبت خود به ماده ۴ معافیت مالیاتی هنرمندان اشاره میکند و میگوید: در صورت اجرای این مادهقانونی، بهبود فراوانی در وضعیت درآمدی هنرمندان کشور حاصل میشود؛ هنرمندانی که همه میدانیم از سطح معاش خوبی بهرهمند نیستند و عموماً در تنگنای معیشتی گرفتارند؛ از حالا به بعد، همه چیز به همت و توان خود هنرمندان بستگی دارد؛ راه باز است، اما مسیر، طولانی است و همت بسیار طلب میکند.
وی تشکیل جلسات بیشتر را برای پویایی افزونتر این کانون لازم میداند و در این خصوص میگوید: کرونا موجب وقفه در کارهای صنفی شده که امیدواریم بهزودی با از بین رفتن این بیماری و یا مهار آن، زمینه تشکیل چنین جلساتی بهمنظور پیشبرد اهداف آن بیشازپیش فراهم شود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: انجمن صنفی شغل خبرنگار رسانه کانون فراگیر انجمن های صنفی هنر فرهنگ و رسانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۸۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصفجهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
اصفهان از گذشته تا کنون، زادگاه هنرمندان زیادی است که با ذوق و خلاقیت، توانستهاند در مسیر عقاید و آرمانهای خود زیباییهای زیادی پدید آوردند؛ آثاری که هر چقدر از خلق آنها بگذرد، باز هم تازه است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، هنر، ارزشمندتر از طلاست و هنرمندان، کیمیاگرانیاند که به خوبی میتوانند با خلاقیت و ابتکار خود، آثاری پدید آوردند که آوازهاش در سراسر دنیا بپیچد؛ اصفهان نیز بهعنوان مهد فرهنگ و هنر، در دل خود فرزندانی پرورش داده که میراث دار فرهنگ، این سرمایه بزرگ ملی شدند؛ چه مرد باشند و چه زن؛ چه هنرمندانی که از نسلهای قدیم هستند و امروز، تجربیاتشان، توشه راه ماست و چه هنرمندان جوانتر که تلاش میکنند با حفظ اصالت و سنت، هنر را به دیدگان هدیه کنند.
رضا بدرالسماء یکی از هنرمندان بهنام نگارگری است که آوازه او فراتر از مرزها نیز پیچیده است که درباره یکی از تجارب متفاوت خود حین نگارگری اظهار میکند: در نزدیکت رین مکان به خانه خدا در حال طراحی بودم و این سعادتی برای من بود؛ نکته جالب اینکه وقتی چشمم به موج جمعیت که دور کعبه حرکت میکرد افتاد، دیدم که این گردش در آنجا به کل گردش عالم برمیگردد و احساس کردم که نگارگری هم از همین گردش دورانی به در خانه خدا اقتباس شده، در واقع در همه عالم و سلولها اینگونه است و همه به دور مبدایی است که از آن جدا شدند، حرکت میکنند تا به آن نزدیک شوند که همان از کثرت به وحدت رسیدن است.
وی ادامه میدهد: اثر «سرآغاز» همان خانه کعبه است که طواف حجاج، دور آن را با نقوش نقاشی ایرانی داریم؛ در واقع از نزدیک دیدم که هنرمندان چطور توانستند هنر نگارگری را خلق کنند و و دیدم که اقتباس آنها از گردش همین جاست.
عیدی بزرگی نصیب من شداین نگارگر اصفهانی همچنین درباره تجربه متفاوت خود در ابتدای سال خاطر نشان میکند: میخواستم سال را کنار شهدا آغاز کنم و همانجا عیدی خود را گرفتم؛ وقتی از تلویزیونهای نصب شده، پیام نوروزی رهبر انقلاب پخش میشد، اثر خود با نام «یا مقلب القلوب» را کنار ایشان دیدم و واقعاً حس خوبی داشتم؛ عیدی بزرگی نصیب ما شد که افتخار بزرگی بود، ما بارها به واسطه آثاری مثل شهدای منا که در راستای انقلاب، خلق شده چند باری خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و ایشان هم هنر را دوست دارند و تاکید دارند با زبان هنر، انقلاب را بیشتر معرفی کنیم و مظلومیت فداییان اسلام از صدر اسلام و رشادتهایی که تا کنون داشتند را با هنر نشان دهیم.
آمنه بدرالسماء، از دیگر هنرمندان اصفهانی و فرزند رضا بدرالسماء اظهار میکند: علاقه زیادی به هنر داشتم با این حال زندگی من در کنار پدرم بی تأثیر نبوده زیرا غیر از تربیت پدرانه، مرا با دنیای هنر آشنا کرد؛ همچنین مادرم پشتوانه بزرگی برای من بود و بیش از اندازه تشویقم میکرد، همچنین مشکلات را طوری مدیریت میکرد تا پدرم در آرامش بتواند به کار خود برسد.
وی میافزاید: اخلاق هنرمندان باید بسیار لطیف، مهربان و پر از عشق باشد و معمولاً احساس خود را با اثر خود بیان میکنند؛ افتخار داشتم در کنار پدرم باشم و ایشان اینقدر بزرگمنشانه از اصالت و سنتهای ایرانی بودن، فرهنگ و اصفهان برای من گفتند که از بچگی، زیست هنرمندانه داشتیم.
این هنرمند ادامه میدهد: پدر خیلی علاقه داشتند که باید رسالت خود را به نوعی تمام کنیم و به من میگفتند که به عنوان یک بانوی هنرمند، باید فضای ذهنی خود در حالی که سنتها را حفظ میکنی، به تصویر بکشی، در عین حال با مخاطبی که همسن یا متعلق به نسل بعد از تو است ارتباط برقرار کنی.
مکتبی شایستهتر از اصفهان نیستاحمد مراتب، پیشکسوت آواز نیز در خصوص پیشینه موسیقی در اصفهان اظهار میکند: مکتب آواز اصفهان و شیوه یا سبک، هرکدام معانی و ترجمان خود را دارد و بسیار زمان میخواهد تا دربارهاش صحبت کنیم اما اگر قرار باشد روزی درباره آن حرف بزنیم، مکتبی شایستهتر از اصفهان نیست.
وی ادامه میدهد: اصفهان از دیرباز حرفی برای گفتن داشته و مفاخر بزرگی را به عرصه موسیقی ایران و خارج از ایران معرفی کردهاست؛ از زمان سید رحیم اصفهانی و شاگردان ایشان، مرحوم سید حسین ساعتساز، مرحوم حاج اصفهانی که استاد من هم بودند و که هرکدام ستاره درخشانی در فرهنگ و هنر و آواز اصفهان به حساب میآیند.
این پیشکسوت آواز خاطر نشان میکند: الان هم اساتید زیادی در اصفهان داریم که جزو برجستهترین استادان ایران هستند و در رشتهها گوناگون، چه آواز و چه ساز، فعالند؛ امیدواریم شایستگی این را داشته باشند که جا پای بزرگان بگذارند و عظمتی که اصفهان در فرهنگ و هنر، مخصوصاً موسیقی داشته است، حفظ و به آیندگان بسپارند.
تاج سر آواز ایرانمراتب با بیان اینکه اخلاقمداری برای یک هنرمند، بسیار مهم است، میگوید: استاد تاج، یکی از نوادر اساتیدی است که شخصیت اخلاقیاش با وجود اینکه پهلوان آواز بود، زبانزد بود؛ همین بود که شاگردان را به سوی خود جذب میکرد، از ۱۲ سالگی و مدت ۱۸ سال حتی در سفر، در رکاب او بودم و از حضورش استفاده کردم؛ اخلاق، منش و انسانیت او بزرگترین شایستگی او بود.
وی ادامه میدهد: بارها گفتهام که تاج، تاج سر آواز ایران بود اما بابت این تاج، از کسی باج نگرفت و هیچ تفاخری نداشت؛ من حتی یک غیبت از او نشنیدم و همه شاگردان شیفته اخلاق او بودند؛ اخلاق نیک با همه مردم، مسئله مهمی برای کسانی است که میخواهند در عرصه هنر ماندگار شوند.
پیشکسوت آواز خاطر نشان میکند: حدود ۲۰ سال قبل، در راستای آوازهای آئینی، تلاشهای زیادی صورت گرفت تا اذان و دعاها با لحن موسیقی ایرانی ادا شود، زیرا در قدیم افرادی که اذان گوش میکردند رادیو نداشتند که بخواهند از لحن عرب استفاده کنند و آقایان دماوندی، تاج از جمله افرادی هستند که در این عرصه صحبت کردند، همچنین سید جواد ذبیحی که دعاها و ادعیه را با آوازهای ایرانی خواند و این والاترین خدمت ایشان بود.
اذان گفتن در کعبه، به سبک شیعیانمراتب با اشاره به اینکه سال ۱۳۵۴ و عید غدیر، در حال خواندن اشعاری در حضور چندی از علما و اصفهانیها که مقابل خانه کلبه و ناودان طلا دور هم جمع میشدند بودم، ادامه میدهد: آن شب امام موسی صدر، مهمان شاه عربستان بود و در عین طواف صدای من را شنید، فردای آن روز از ایشان دعوت کردیم که به هتل ما بیاید و موقع رفتن گفت که فردا، تمام سلاطین و پادشاهان اسلامی وارد خانه کعبه میشوند و خانه خدا با گلاب قمصر اصفهان عطرآگین میشود، میخواهم صحبت کنم بر بام کعبه اذان بگویید؛ خلاصه که مسئولین، موافقت کردند و بعد از برنامهها از جمله قرائت قرآن توسط عبدالباسط، علی رغم تاکید بر ادامه اذان تا «اشهد ان محمد رسول الله»، به طریقه شیعیان و با «اشهد ان علیا ولی الله» اذان گفتم و این بالاترین افتخار من در تمام عمرم بود؛ جالب اینجاست که با توجه به شرایط عربستان، حتی یک نفر هم به این کار من اعتراض نکرد و این از عنایات الهی بود.
وی در پایان میگوید: امیدوارم نام اصفهان همانطور که شایسته است به عنوان یک کلان شهر و حتی جهان شهر، به افتخار و بزرگی برده شود.
به گزارش ایمنا، تکریم و معرفی هنرمندان، مخصوصاً دیار هنرخیز اصفهان، وظیفه همه ماست؛ هنرمندانی که در هر شرایطی، ذوق و هنر خود را حفظ و تلاش کردند تا به بهترین شکل ممکن، آن را به مردم هدیه کنند و این دیار کم ندارد از این بزرگمردان عرصه فرهنگ و هنر…
کد خبر 748629