Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم با بیان این که خانواده می‌تواند در همه ابعاد تأثیرگذار باشد، گفت: تشکیل خانواده می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش کلیدی ایفا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا ضمیری در گفتگو با خبرنگار  قم فردا،  با اشاره به اهمیت خانواده در جامعه اظهار داشت: خانواده می‌تواند در همه ابعاد تأثیرگذار باشد به‌طوری‌که در جامعه‌شناسی سیاسی، خانم‌ها اغلب در امور سیاسی تابع همسرانشان هستند، در این میان در کنار مؤلفه‌ها و پارادایم‌های موجود در نگاه جامعه‌شناسی، یک پارادایم ساختارگرا وجود دارد که عمدتاً نگاه‌های کلان و شکلی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک نگاه عامل داریم که رفتارهای ریز را موردمطالعه قرار می‌دهد. شروع این نگاه از ماکس وبر بود. افرادی مانند گیدنز، نگاه‌ها را تلفیق کردند که به نظر می‌آید نگاه درست باشد؛ به این معنا که ما به خانواده، یک نگاه ساختاری داریم و تغییراتش را به‌وضوح می‌بینیم و یک نگاه رفتاری است؛ مانند کنش‌هایی که اعضای خانواده با یکدیگر دارند.
وی به کارهای پراکنده در حوزه خانواده اشاره کرد و بیان داشت: در دهه‌های اخیر در حوزه خانواده هر نهادی گوشه‌ای از کار را گرفته است. بعضی‌ها مانند بهزیستی، کودکان را سرپرستی می‌کند. در واقع هر سازمانی، هرچند پراکنده، به مقوله خانواده پرداخته است که خود این سیاست‌های پراکنده، فصلی و اجمالی، آسیب‌زا هستند؛ زیرا هر ارگانی به حیطه کاری خودش توجه داشته است؛ مثلاً، بنیاد شهید فقط خانواده‌های شهدا را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ البته این‌گونه عملکرد سازمان‌ها به‌صورت نسبی خوب است. تا قبل از ابلاغ سیاست‌های رهبر انقلاب، به نظر یک آشفتگی و پراکنده‌کاری در حوزه خانواده در بین دستگاه‌ها حاکم بوده است.
ضمیری با بیان این‌که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، خلأها را پرکرده است، تأکید کرد: نگاه رهبری یک نگاه جامع است. واژه «خانواده محوری» که در دو بند از ۱۶ بند سیاست‌های خانواده آمده، کمتر درگذشته تکرار می‌شد و این نشان‌دهنده عمق نگاه مقام معظم رهبری به اهمیت خانواده است؛ به‌عبارت‌دیگر ایشان تأکید دارند فرهنگ، سیاست، اقتصاد، روابط اجتماعی و دیگر امور باید با محوریت خانواده شکل بگیرد.
وی با بیان این‌که تشکیل خانواده می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش کلیدی ایفا کند، تصریح کرد: همین نگاه‌هایی که اعضای خانواده به هم دارند، یک کنترل غیررسمی است. قرآن هم نگاه درمانی و خانواده محوری دارد.
رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم تصریح کرد: همیشه مبارزه با آسیب‌ها مقدم بر امور دیگر است. آسیب‌هایی که در طلاق و سقط‌جنین وجود دارد، بخشی از آن، متأثر فرهنگ غرب است. در این سال‌ها تحت عنوان غربالگری، جنین‌های زیادی سقط می‌شوند که متأسفانه آمار آن بالاست و این موجب غضب الهی است. برخی از این‌ها را باید موردنظر قرارداد، بحث فرزندآوری هم در برهه کنونی بسیار حساس و تأثیرگذار است.
 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خانواده می تواند یک نگاه آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، محمد مهدی اعلایی در شورای آموزش و پرورش استان بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مداخلات مردمی و گروه های جهادی در رابطه با پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانش آموزان داریم.   وی با اشاره به گروه‌های دانشجویی و یا اعضای انجمن اولیا و مربیان، تصریح کرد: این اقشار می‌توانند در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی ورود کنند و تشکیل تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در این زمینه موثر باشد. مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این نشست گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که با عنوان اختصاری نماد خوانده می شود، طرحی در راستای کمک به آموزش و پرورش برای توانمندسازی دانش آموزان است.   نقی سیاهکالی مرادی در این راستا با اشاره به راه اندازی خط تلفن ۱۵۷۰ افزود: کارشناسان از ساعت هشت تا ۲۰ توسط این شماره به سوالات دانش آموزان، والدین و عموم جامعه پاسخ می دهند.   وی اهداف راه اندازی این طرح را شناسایی به موقع دانش آموزان در معرض خطر و توانمندسازی معلمان دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح می‌توان با مداخله سریع و به هنگام برای دانش آموزان آسیب دیده از بسیاری آسیب‌های بزرگتر پیشگیری کرد.   سیاهکالی مرادی همچنین کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز و ارایه خدمات تخصصی و به موقع و رصد و پیگیری مستمر را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح نامید.   استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز است.

دیگر خبرها

  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد