Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم سیاسی گفت: همه باید واقف باشیم که در ۲۸ خرداد انتخاباتی باشکوه برگزار شود، چراکه برگزاری انتخابات پرشور مزایای بسیاری برای کشور چه در سطح بین‌المللی و چه داخلی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی نوروزی کارشناس علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: انتخابات مقوله‌ای است که در نظام‌هایی که مبتنی‌بر آراء عمومی هستند اهمیت بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در ایران نیز چون انتخابات مبتنی‌بر نظام اسلامی و مردم‌سالاری است اهمیت مضاعفی دارد افزود: مردم ایران تجربه انتخابات را عمدتا بعد از انقلاب اسلامی دارند.

نوروزی با تاکید بر اینکه همه باید واقف باشیم که در ۲۸ خرداد انتخاباتی باشکوه برگزار شود، چراکه برگزاری انتخابات به‌صورت باشکوه مزایای بسیاری برای کشور چه در سطح بین‌المللی و چه داخلی دارد ادامه داد: از آنجایی که انتخابات حقی برای افراد جامعه است، بنابراین افراد در راستای استیفای این حق باید در انتخابات شرکت کرده و آینده کشور خود را رقم زنند.

 این استاد دانشگاه با اشاره به انتخابات شوراها در ۲۸ خرداد افزود: بحث بر این است که شوراها کارآمدی مطلوب را در نظام سیاسی، اقتصادی و مدیریت شهری کسب کنند، تقریبا از سال ۱۳۷۷ که اولین انتخابات شوراها با این سبک در کشور برگزار شد تا به امروز تجربه خوبی هم در اختیار حاکمیت، هم مردم و هم نامزدها قرار گرفت.

دست‌یابی به بلوغ سیاسی مردم کمک‌کننده مردم در انتخاب آگاهانه

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به یک بلوغ سیاسی به مردم کمک می‌کند تا دست به یک انتخاب آگاهانه بزنند، چراکه ساز و کار حاکم بر انتخابات باید به دور از مناسبات قومی و قبیله‌ای و احساسی باشد تا خروجی خوبی حاصل شود.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه نوع نگاهی که بر انتخاب وجود دارد در درجه اول باید اصلاح شود، همچنین کسانی که خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهند باید از توانمندی، کارایی و تعهد لازم برخوردار باشند یادآور شد: کسی که در نظامی جمهوری اسلامی نامزد می‌شود باید هم تخصص و هم تعهد به مبانی انقلاب و اسلام را داشته باشد، این درحالی است که کاندیداها نباید انتظارات عمومی را نسبت به شوراها افزایش دهند، و نباید توقعات غیرواقعی برای مردم ایجاد شود، چون این موضوع هم برای کاندیدا، هم شورا و هم نظام سیاسی مشکلاتی را به‌وجود خواهد آورد.

انتخاب درست از سوی مردم، حمایت حاکمیت از اعضای شورا و عملکرد درست و تخصص کاندیداهای شورا سه ضلع یک مثلث است

نوروزی بیان داشت: حاکمیت باید بسترهای لازم جهت حمایت از شوراها را فراهم سازد و اینگونه نباشد که افرادی در شورا وارد شوند که اختیارات لازم را نداشته باشند.

وی انتخاب درست از سوی مردم، حمایت حاکمیت از اعضای شوراها و عملکرد درست و تخصص کاندیداهای شورا را سه ضلع یک مثلث عنوان و اضافه کرد:  قطعا شوراها در سیستم مدیریت شهری می‌توانند عامل موثری باشند، همان‌گونه که دستیابی کشورهای توسعه‌یافته دنیا به پیشرفت نتیجه مدیریت شهری درست و به جا بوده است این مهم در ایران هم با مدیریت شهری قوی می‌تواند تحقق یابد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: توجه به مشارکت مردم در اداره امور موضوعی است که می‌تواند بسیار به شوراها کمک‌کننده باشد و برنامه‌ریزی درخصوص مشارکت مردم در قانون جزئی از وظایف مردم است.

لزوم تزریق مشارکت مردم به بدنه شورا

نوروزی با بیان اینکه مشارکت مردم باید به بدنه شورا تزریق شود گفت: معمولا این خلاء وجود داشته که شوراها بعد از اخذ رأی، از مردم فاصله می‌گیرند که این فاصله مطلوب نیست و ارتباط با بدنه مردم، نخبگان و دانشگاهیان در حوزه‌های مختلف باید وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: این ارتباط باید تعریف‌شده باشد چراکه روابطی که تاکنون وجود داشته آنگونه که باید و شاید مطلوب نبوده و همین ارتباط است که می‌تواند در حوزه مدیریت شهری اثرات مطلوب بسیاری داشته باشد.

نوروزی با تاکید بر اینکه شوراها در بسیاری از جاها با خلاء قانونی یا قوانین پیر و فرسوده یا مزاحم مواجه هستند، یادآور شد: این موارد نمی‌گذارد کار شورا به خوبی پیش رود، که این موضوع باید توسط خود شوراها پیگیری شود و اگر جایی لازم است مجلس شورای اسلامی ورود کرده و این قوانین اصلاح شود.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: شورا باید در شهرها و روستاها نیازسنجی درستی از مسائل  مشکلات داشته باشند و به این ترتیب در جهت رفع آن‌ها گام بردارند اما متأسفانه این کار صورت نگرفته و برخی از اعضا منطبق با تخصص خود وارد شورا نشده‌اند و رفع آن هم توجه مردم را می‌طلبد و هم توجه افرادی که قصد نامزدی برای حضور در شورا را دارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مشارکت مردم مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۹۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی بعد از ظهر یکشنبه در دیدارهای جداگانه با اعضای شورای اسلامی شهر دیلم و امام حسن به مناسبت ۹ اردیبهشت ماه روز شوراها، وجود تعامل و همدلی در میان اعضای شورا را اولین اصل تشکیل شورای موفق ذکر کرد.

وی اظهار داشت: دانش، تخصص، دلسوزی، اراده انجام کار تیمی و استفاده از خرد جمعی نیز یاری دهنده افراد شورا برای انجام رسالت و وظیفه سنگین نمایندگی مردم است و در سایه این خصوصیت‌ها، شهر به آبادانی و پیشرفت می‌رسد و آینده روشنی برای آن رقم می‌خورد.

فرماندار دیلم ضمن تبریک روز شوراها به منتخبین مردم در شورای اسلامی شهرهای دیلم و امام حسن افزود: ما به عنوان خادمین مردم در مجموعه دولت امیدواریم با همفکری و تعامل بیشتر با شوراها و شهرداری بتوانیم خدمات قابل قبولی در شهرستان انجام دهیم تا پاسخگوی توقعات به حق مردم باشیم.

در ادامه این نشست‌ها هر یک از اعضای شورا به بیان مطالبی در خصوص مشکلات و ارائه نظرات خود پرداختند.

کد خبر 6091228

دیگر خبرها

  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است