Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در هفته بیست و سوم، دربی صنعتی لیگ برتر برگزار شد که طی آن  پیکان ۲ بر یک سایپا را شکست داد. در اواخر این مسابقه اتفاقی افتاد که در روزهای اخیر تبدیل به موردی برای بحث و اختلاف نظر بسیاری از اهالی فوتبال شده است.

پیکان در دقیقه ۹۷، ششمین تعویضش را انجام داد؛ در حالیکه قانون فیفا به علت شرایط کرونایی به تیم‌ها اجازه ۵ تعویض را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی این مسابقه را با دیدار دو تیم رم و اسپتزیا که سال گذشته در جام حذفی ایتالیا برگزار شد و رم اقدام به انجام ۶ تعویض کرد، مقایسه می‌کنند. در آن بازی، این تیم با اینکه نتیجه را واگذار کرده بود اما نتیجه ۳ بر صفر به سود حریف اعلام شد. البته به نظر می‌رسد این اشتباه از سوی رمی‌ها به این خاطر بوده که مسئولان این تیم قصد داشتند از تعویض اضافه در وقت‌های تلف شده استفاده کنند که مشخص شد این قانون برای جام حذفی و در شرایطی که فیفا تعویض ها را به ۵ عدد افزایش داده، کارایی ندارد.

طبق آیین نامه “برگزاری مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته اول” کشورمان، تیم‌ها در مسابقات پلی‌آف می‌توانند در وقت‌های اضافه تعویض چهارم خودشان را انجام بدهند. یعنی این قانون مربوط به زمانی است که سه تعویض برای هر تیم در نظر گرفته شده و بازی حذفی بوده باشد؛ نه مربوط به لیگ.  در نتیجه، این قوانین و تبعاتش مشمول شرایط کنونی برگزاری مسابقات نمی شود.

برخی معتقدند پیکان از بازیکن غیرمجاز استفاده کرده اما بر اساس آیین نامه برگزاری مسابقات سال ۹۸ و آیین نامه انضباطی ۹۷، مطلب یا اشاره‌ای در خصوص اینکه تعویض بیشتر از حد مجاز در تعاریف بازیکن غیر مجاز قرار بگیرد، نیست. یعنی قانونی در مورد اینکه اگر بازیکنی خارج از تعداد تعویض‌های مجاز وارد زمین شد، مصداق بازیکن غیر مجاز باشد، وجود ندارد. در نتیجه، اکنون قاعده “بازیکن غیرمجاز” صادق بر شرایط کنونی نمی شود.

طبق آیین‌نامه برگزاری مسابقات فیفا در سال ۲۰۲۰ و آیین نامه انضباطی آن در سال ۲۰۱۹، انجام تعویض بیش از تعداد مجاز، مصداق نقض مقررات برگزاری مسابقه است که باعث ۳ بر صفر شدن اعلام شدن نتیجه می شود و هیچ ربطی هم به موثر بودن یا نبودن بازیکن مربوطه ندارد.

بند ۴ ماده ۴۶ آیین نامه فیفا عنوان می‌کند که بازیکن غیر مجاز، بازیکنی است که شرایط تعریف شده در مقررات مربوط به فیفا را نداشته باشد. از طرفی بر اساس قانون سوم بازی در مقررات ۲۰۲۰-۲۰۱۹ تعداد تعویض‌ها حداکثر ۵ است.

با این حال، ماده ۱۱۷ آیین نامه انضباطی فوتبال ایران عنوان می‌کند: “هرجا که در این مقررات، مجازات تخلفات به صورت دقیق و قطعی معین نشده باشد و تعیین مجازات به رکن قضایی تفویض شده باشد، رکن قضایی مجاز است تا با ملاحظه کلیه اوضاع و احوال حاکم بر موضوع و سوابق شخص متخلف و رعایت کیفیات مخففه یا مشدده و بررسی رویه قضایی، در چارچوب مجازات‌های پیش‌بینی شده در این مقررات، مبادرت به انتخاب مجازات، اتخاذ تصمیم و صدور رای نماید .

البته، بر اساس ماده ۵ این آیین نامه، “رکن قضایی باید در اجرا و تفسیر این مقررات به ترتیب زیر تصمیم گیری نماید:

 الف- مراجعه به اساسنامه، مقررات، آئین نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها یا تصمیمات فدراسیون فوتبال

 ب- مراجعه به اساسنامه، مقررات، آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تصمیمات فیفا و کنفدراسیون آسیا‌، مقررات بازی (Game the of Laws)، مقررات بین المللی بازی‌های فوتسال و فوتبال ساحلی

ج-در صورت فقدان قاعده قابل استناد در مقررات فوق و عدم کفایت آن‌ها، استناد به قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران که رکن قضایی صالح، متناسب تشخیص دهد.”

آیین نامه برگزاری مسابقات نیز در مورد قوانینی که نیاز به تفسیر دارند، می‌گوید:

ضمن اینکه مبحث اقدامات و احکام انضباطی در آیین نامه برگزاری مسابقات نیز به صورت زیر است:

با این تفاسیر، تصمیم گیری نهایی بر عهده کمیته انضباطی است. اعضای این کمیته پس از بررسی‌های لازم و در صورت نیاز انجام تفسیر از قوانین، رای نهایی را در این خصوص اعلام می‌کنند. اگرچه قواعد بین المللی دلالت بر این دارد که نتیجه بازی بایستی ۳ بر صفر به سود سایپا اعلام شود و پرونده مورد نظر، مصداق نقض قوانین فوتبال است.

* بیانیه و تهدید و غیرفوتبالی سازی یک پرونده فوتبالی

اما در این میان مشخص نیست پیکان چرا اقدام به انتشار بیانیه و تهدید به شکایت در مراجع بالاتر و خارجی می کند. آیا وزارت ورزش در انجام ۶ تعویض پیکان که مشخصا اشتباه سرمربی و مدیر این تیم بوده، دخالتی داشته که حالا این باشگاه در کنار فدراسیون، وزارت‌خانه را هم تهدید می‌کند؟ آیا چنین رفتاری غیرفوتبالی سازی و دولتی کردن روندهای فوتبالی نیست که فیفا و ای اف سی نیز مخالف جدی آن هستند؟ اکنون که قواعد و مقررات مشخص است، چنین رفتاری، ریشه در چه واقعیتی دارد؟

البته، اشاره حسن زاده رئیس کمیته انضباطی به بازی انجام شده در ایتالیا، صرفا اشاره‌ای به یک تصمیم انضباطی در مورد نقض قوانین مسابقه است و در این مورد هم همانطور که اشاره شد، فیفا صراحتا قانون را اعلام کرده و هشدار تیمی که خودش مقصر اصلی و اول این اشتباه است، چیزی به جز فرار رو به جلو نیست. مسئولان پیکان باید اجازه بدهند کمیته انضباطی در این خصوص با آرامش و تمرکز به بررسی همه جوانب بپردازد چراکه انتشار بیانیه و جنگ رسانه‌ای کمکی به این تیم نمی‌کند. باید صبر کرد و دید که تصمیم این کمیته چه خواهد بود و چگونه عمل می کند.

انتهای پیام/

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: آیین نامه برگزاری مسابقات رکن قضایی نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۹۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه کلمبیای آمریکا دانشجویان حامی فلسطین را تهدید به تعلیق از تحصیل کرد

دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا که از رسیدن به توافق با دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل، ناتوان مانده و رئیس دانشگاه با همکاری پلیس، دست به سرکوب دانشجویان زده است، اکنون در پی پایان نیافتن این اعتراض ها، دانشجویان را تهدید کرد اعتراض ها را متوقف کنند، در غیر اینصورت از ادامه تحصیل تعلیق خواهند شد.

دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد:«همانطور که احتمالا می‌دانید، گفت‌وگو بین دانشگاه و رهبران دانشجویی اردوگاه، متأسفانه به بن‌بست رسیده است».

دانشگاه کلمبیا در این بیانیه تهدید آمیز از دانشجویان خواسته شده است "وسایل خود را جمع آوری کرده و چادرها را ترک کنند."

دانشگاه کلمبیا تهدید کرده است اگر دانشجویان تا بعد از ظهر داوطلبانه چادرها را ترک کنند و خود را به یکی از مقامات دانشگاه معرفی کنند و فرمی را امضا کنند که متعهد به رعایت سیاست‌های دانشگاه تا ژوئن ۲۰۲۵ یا "تاریخ اعطای مدرک تحصیلی" شوند، دانشجویان واجد شرایط به پایان رساندن ترم با شرایط خوب هستند.

دانشگاه کلمبیا همچنین گفته است: "مهم است که بدانید دانشگاه قبلاً دانشجویان زیادی را در چادرها شناسایی کرده است. اگر در هنگام خروج خود را معرفی نکنید و اکنون فرم را امضا نکنید، واجد شرایط امضا و تکمیل ترم با وضعیت خوب نخواهید بود."

در این بیانیه آمده است: اگر از چادرها خارج نشوید، تعلیق خواهید شد.

به گزارش شبکه سی ان ان آمریکا، دانشگاه کلمبیا در عین حال اعلام کرده است که پس از پایان دوره امتحانات و یک مکان جایگزین برای تظاهرات ارائه خواهد کرد، و چادرهای غیر مجاز کنونی "محیطی ناخوشایند برای اعضای جامعه ما ایجاد می کند."

دانشگاه کلمبیا همچنین مدعی شده است: "بازیگران خارجی نیز به این محیط کمک کرده اند، که باعث نگرانی های امنیتی - از جمله برای همسایگان ما" شده است.

دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا که این روزها کانون جنبش «همبستگی با مردم غزه » شده است، از معترضان حامی فلسطین خواست متفرق شوند و در برابر خواسته دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد که روابط با اسرائیل را قطع نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دانشجویان معترضان دانشگاه کلمبیا خواهان توقف سرمایه گذاری این دانشگاه در شرکت های تسلیحاتی وابسته به اسرائیل هستند. این دانشگاه در گذشته نیز در مواردی دیگر به درخواست دانشجویان از سرمایه گذاری صرف نظر کرده است.

یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های دانشجویی طرفدار فلسطین در دانشگاه کلمبیا از هفته گذشته این بوده است که این دانشگاه وجوه سرمایه‌گذاری را از شرکت‌هایی که از حملات اسرائیل به غزه سود می‌برند، خارج کند.

دانشگاه کلمبیا روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در حالی که گفتگوهای سازنده بین رهبران دانشجویان و مقامات دانشگاهی از هفته گذشته ادامه دارد، "متأسفانه، ما نتوانستیم به توافق برسیم."

۲۱ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نامه ای به هیات امنای دانشگاه کلمبیای نیویورک نوشتند: «زمان آن است که دانشگاه قاطعانه عمل کند، اردوگاه را منحل کند و امنیت و ایمنی همه دانشجویان خود را تضمین کند.»

در این نامه که توسط جاش گاتهیمر و دن گلدمن رهبری می‌شود، ادعا شده است که معترضان حامی فلسطین "تمایلی به امضای یک توافق منطقی برای پایان تحصن" ندارند. آنها می گویند این اتفاق باید رخ دهد تا کلمبیا شامل متمم ششم قانون حقوق مدنی آمریکا شود.

در این نامه آمده است: زمان مذاکره به پایان رسیده است. اکنون زمان اقدام است. در نهایت وظیفه هیات امنا است که عمل کند. اگر هر یک از متولیان مایل به انجام این کار نیستند، باید استعفا دهند تا با افرادی جایگزین شوند که به تعهدات قانونی دانشگاه تحت عنوان متمم ششم پایبند هستند."

این تلاش ها فشار سیاسی بیشتری را بر مقامات کلمبیا وارد می کند. پیش از این برخی از جمهوری برجسته خواهان کناره گیری مینوچه نعمت شفیق، رئیس کلمبیا شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دانشگاه کلمبیای آمریکا دانشجویان حامی فلسطین را تهدید به تعلیق از تحصیل کرد
  • سازمان لیگ سد راه کسر امتیاز از یک تیم!
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • منافی:باخت به آلومینیوم را بزرگ نکنیم، در لیگ فرصت جبران هست
  • اغلب تخلفات در بین کارمندان ناشی از جهل به قوانین است
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • بسیج همراه مردم در جبران خسارت های سیل
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است