Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال گذشته پژوهشگران و متخصصان پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا توانستند روشی نوین برای درمان ناباروری ناشی از کاهش ذخیرۀ تخمدان را برای نخستین بار در ایران ارائه کنند؛ این روش هم‌اکنون در کلینیک سلول‌درمانی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا به مراجعان این مرکز ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیمین ظفردوست، فلوشیپ ناباروری و مدیر کلینیک سلول‌درمانی ابن‌سینا درباره کاربرد‌های این روش اظهار کرد: سلول‌های زایا در دوران جنینی شکل می‌گیرند، خود را به تخمدان‌ها می‌رسانند و به فولیکول و تخمک تبدیل می‌شوند. در واقع ذخیره تخمدان هر خانم در همان دوران جنینی شکل می‌گیرد. تعداد این سلول‌ها از همان دوران جنینی رو به کاهش می‌رود، این کاهش پس از تولد نیز ادامه می‌یابد و در سنین ۴۷ تا ۵۰ سالگی که یائسگی رخ می‌دهد، این ذخیره به پایان می‌رسد.

این فلوشیپ ناباروری درباره تأثیر سن بر میزان ذخیره تخمدان افزود: روند کاهش ذخیرۀ تخمدان در خانم‌ها از سنین ۳۵ تا ۳۷ سالگی سریع‌تر می‌شود و پس از ۴۰ سالگی شتاب بیشتری می‌گیرد. این کاهش نه فقط در تعداد تخمک‌ها، بلکه در کیفیت آن‌ها هم اتفاق می‌افتد و به دلیل همین کاهش کیفیت تخمک، خطر سقط جنین نیز افزایش می‌یابد. از این رو، همواره توصیه می‌شود که خانم‌ها پیش از ۳۵ سالگی باردار شوند، زیرا با افزایش سن هم شانس بارداری کاهش می‌یابد و هم خطر سقط جنین بیشتر می‌شود.

مسئول کلینیک سلول‌درمانی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا کاهش ذخیرۀ تخمدان و پاسخ ضعیف تخمدان‌ها را یک از علل ناباروری دانست و توضیح داد: در برخی خانم‌ها ما با کاهش شدید ذخیره تخمدان مواجه‌ایم و تخمدان‌ها، حتی پس از تحریک تخمک‌گذاری با دوز بالای دارو‌های محرک در سیکل‌های آی وی اف یا میکرواینجکشن هم پاسخ مناسبی ندارند و تعداد و کیفیت تخمک‌ها بسیار پایین است. قبلاً هیچ روشی برای افزایش شانس موفقیت درمان این دسته از خانم‌ها وجود نداشت، زیرا ظاهراً سلول‌های زایا و فولیکول‌های تخمدانی جزو سلول‌هایی هستند که وقتی از بین می‌روند، قابل جایگزینی نیستند. تا اینکه ما در پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا پروژه استفاده از سلول‌های بنیادی خون قاعدگی برای بهبود عملکرد تخمدان‌ها را طراحی و اجرا کردیم.

ظفردوست درباره این روش نوین گفت: بیش از ده سال است که طرح پژوهشی سلول‌های بنیادی خون قاعدگی در پژوهشگاه ابن‌سینا در حال انجام است. خون قاعدگی یک منبع بسیار عالی از سلول‌های بنیادی است، زیرا در دسترس و تکرارپذیر است و نمونه‌گیری آن نیز آسان و غیرتهاجمی است. از چهار سال پیش ما بر پروژه استفاده از سلول‌های بنیادی خون قاعدگی برای درمان ناباروری ناشی از کاهش ذخیرۀ تخمدان متمرکز شدیم. در این روش ما سلول‌های بنیادی با منشأ رحمی را از خون قاعدگی بیمار جداسازی و کشت می‌کنیم و سپس به تخمدان وی تزریق می‌کنیم. این روش برای خانم‌هایی که با کاهش شدید ذخیره تخمدان مواجه‌اند و به درمان آی وی اف نیز پاسخ نمی‌دهند، اما قاعدگی منظم دارند، کاربرد دارد.

این فلوشیپ ناباروری نتایج بالینی این روش را درخشان دانست و افزود: خوشبختانه نتایج بالینی این روش خیلی خوب بوده و ما با استفاده از سلول‌های بنیادی خون قاعدگی توانستیم تعداد تخمک، تعداد جنین، میزان بارداری خودبه‌خود و میزان بارداری به دنبال آی وی را به‌طور معنی‌دار افزایش دهیم. برای نمونه، شانس موفقیت آی وی اف در خانم‌های دارای ذخیره تخمدان پایین و پاسخ ضعیف تخمدان‌ها به دارو‌های تحریک تخمک‌گذاری، حدود ۱۰ درصد است، اما با استفاده از روش سلول‌درمانی توانستیم آن را به ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش دهیم.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: خوشبختانه در چهار سال گذشته هیچ عارضه کوتاه‌مدت یا بلندمدتی برای این روش گزارش نشده است و ما امیدواریم که بتوانیم کاربرد این روش در حوزه درمان ناباروری را گسترش دهیم.

بیشتر بخوانید

فعالیت ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در کشور

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلول درمانی درمان ناباروری مرکز درمان ناباروری ابن سینا سلول های بنیادی خون قاعدگی سلول های بنیادی ذخیره تخمدان سلول درمانی تخمدان ها خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۹۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین عوامل ناباروری در بانوان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مواد غذایی موثر در کنترل استرس ناباروری (فیلم) تسهیلگری مجلس برای درمان ناباروری (فیلم) ترکیبات هورمونی در بدن‌سازان چه عوارضی دارد؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • مهم‌ترین عوامل ناباروری در بانوان (فیلم)
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲