Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت که برگزیده نخستین دوره طرح ماموریت کتابخانه من و تنها نماینده کتابداران کتابخانه های عمومی سیار کشور است کتابدار کتابخانه سیار را یک ارتش تک نفره می‌داند.

 

«صمد رهبریار» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت به بیان انگیزههای خود برای حضور در مجموعه کتابخانه‌های عمومی، خصوصا حوزه کودک و نوجوان، از برنامه‌ها و ایده‌هایش برای جلب اقشار مختلف مردم و کودکان به سوی کتاب و کتابخوانی سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت که برگزیده نخستین دوره طرح ماموریت کتابخانه من نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز است با اشاره به علاقمندی خود به برگزاری دوره‌های قصه‌گویی و قصه‌خوانی برای کودکان گفت: همزمان با پذیرفته شدنم در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات کودک و نوجوان به صورت داوطلبانه در مهدها، مراکز بهزیستی و کتابخانه‌ها، کلاس‌های قصه‌گویی و قصه‌خوانی برگزار می‌کردم و همواره از این موضوع خوشحال بودم.

وی با بیان اینکه پیشتر و قبل از حضور در مجموعه کتابخانه‌ها، تجربه کار داوطلبانه و کار با کودک را به عنوان تسهیلگر داشتم اظهارکرد: این علاقه و آشنایی با حوزه کودک و نوجوان انگیزه‌ای قوی برای من شد تا با پیوستن به مجموعه مهم کتابخانه‌های عمومی به عنوان مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت، وظیفه خدمات‌رسانی به کودکان و اقشار مختلف مردم 10 محله کم برخوردار در این شهر را بر عهد بگیرم.

 

برگزیده طرح ماموریت کتابخانه من از استان گیلان اضافه کرد: ترویج کتابخوانی و برگزاری جلسات کتابخوانی و ارتباط مستمر با مراکز بهزیستی، مدارس، مهدها در محلات باعث شد که در سال 1398 به عنوان مروج دو زبانه کشوری انتخاب و جزو نفرات برگزیده در این رویداد مهم کشوری شوم.

 

وی در خصوص اقدامات خود به عنوان مروج کتابخوانی در مناطق کم برخوردار نیز گفت: به دلیل سکونت مهاجرین با زبان‌های غیربومی در شهر رشت، تکلم کودکان این خانواده‌ها به زبان‌های ترکی و تالشی و عدم آشنایی آنها با کتابخانه‌های عمومی، سعی کردم با معرفی و امانت کتاب و برگزاری جلسات مختلف انگیزشی این کودکان را با مطالعه کتاب مانوس کنم و آنها را به یک تعادل نسبی در فراگیری شیوه‌های خواندن کتاب برسانم.

 

رهبریار همچنین شناسایی کودکان مستعد و تمرین با آن‌ها را جزو وظایف اصلی خود به عنوان مروج کتابخوانی دانست و گفت: ادامه این مسیر دشوار با کسب موفقیت چند تن از کودکان تحت آموزش دوره‌هایم در پویش‌های مختلف کتابخوانی در کشور برایم دلنشین بوده و انگیزه‌ای دوچندان به من می‌بخشد.

 

این کتابدار برگزیده در خصوص نحوه آشنایی و شرکت در طرح ماموریت کتابخانه من نیز گفت: سال گذشته(1399) از طریق اطلاع رسانی واحد آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در فراخوان طرحی با نام «ماموریت کتابخانه من» شرکت کردم و با ارائه طرحی برای ترویج فرهنگ مطالعه، جزو 26 مسئول کتابخانه منتخب کشور قرار گرفتم.

مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت اضافه کرد: در این طرح طی 10 جلسه کارگاه دو ساعته که برگرفته از تجربیاتم در محلات و کار با ساکنین بومی آن محلات بود خدمتی برای کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت طراحی کردم که در آن به موضوع آشنایی با نحوه خواندن و مطالعه کتاب پرداخته می‌شد و شرکت کنندگان را به موضوع کتاب علاقمند می‌کرد.

 

رهبریار به تجربه خود در تولید پادکست‌های متنوع با موضوع کتاب نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل تجربه تولید پادکست و پتانسیل شنیدنی کردن محتواهای کتابخانه‌ای تصمیم گرفتم روی این مقوله تمرکز بیشتری کنم و هدف خودم را متوجه کودکان کم‌توان و ایجاد شرایط کتابخوانی برای این قشرخاص قرار دادم.

 

برگزیده نخستین دوره اجرای طرح ماموریت کتابخانه من در پایان با اظهار خوشحالی از انتخاب خود به عنوان تنها نماینده کتابداران کتابخانه‌های سیار کشور در «طرح ماموریت کتابخانه من» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شعار خود را «کتابدار کتابخانه سیار، یک ارتش تک نفره است» عنوان و گفت: به عنوان تنها نماینده کتابداران کتابخانه‌های سیار کشور در این طرح تمام تلاش خود را برای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان به‌ویژه کودکان مناطق کم برخوردار و کودکان ناتوان جسمی بکار خواهم بست و تا آخرین روز فعالیتم در کنار آنان خواهم ایستاد.

 

گفتنی است، صمد رهبریار متولد سال 1368 شهر رشت است که در مدت حضور خود در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان موفقیت‌های بسیاری را در امر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برای خود و مجموعه کتابخانه‌ها به‌دست آورده است. تاسیس نخستین محفل ادبی کودک و نوجوان ویژه کتابخانه عمومی سیار در کشور، نامزدی چند دوره نشان مروج کتابخوانی در سال‌های 1398 و 99، کسب نشان تسهیلگر کتابخوانی و باشگاه کتابخوانی و نیز کسب عنوان کتابدار برتر نهادی در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از مهمترین موفقیت‌های وی بوده است.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: کتابخانه های گیلان نهاد کتابخانه های عمومی کشور مجموعه کتابخانه ها کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۰۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید

علی‌اکبر خواجه‌نژادیان گفت: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۲ اردیبهشت ماه میهمان کودکان استان فارس است.

او تصریح کرد: این تماشاخانه به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی به اجرای برنامه‌های شاد و اثربخش تربیتی و دینی در مناطق کم برخوردار می‌پردازد.

خواجه‌نژادیان افزود: تماشاخانه سیار کانون به مدت ۶روز برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری شامل نمایش، مسابقه، انیمیشن، معرفی کتاب و سرود در استان اجرا می‌کند.

او بیان کرد: این تریلی سیار با اجرای نمایش استخان ماهی جادویی به نویسندگی منوچهر اکبرلو و به کارگردانی احسان مجیدی به همراه دو بازیگر به نام‌های الهام فرج‌پور و علی یدالهی در شیراز به روی صحنه می‌رود. مجید عبدالملکی اپراتور نور و صدا و مقصود باقر لو نیز راننده این تریلی سیار است. این نمایش ماجرای دختر پادشاهی است که استخان جادویی را پیدا می‌کند و در پایان باید بین ثروت و به دست آوردن سلامتی مادرش، یکی را انتخاب کند.

خواجه‌نژادیان در پایان افزود: تریلی تئاتر سیار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور رسمی در سال ۱۳۷۳ در پارک بعثت خزانه بخارایی توسط اساتید برجسته حوزه تئاتر کودک و نوجوان کار خود را شروع کرده است و تا کنون این تئاتر میدانی در کانون پرورش فکری به عنوان یکی از شیوه‌های اجرای نمایش با حضور در میادین عمومی شهر‌ها و تفرج‌گاه‌ها برگزار می‌شود که مورد استقبال ویژه کودکان و نوجوان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه تشریح شد
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد