Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی محمدکاظم کاظمی با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در افغانستان گفت: این مسائل باعث شده است تا سروده‌های شاعران در زمان حاکمیت طالبان که گمان می‌رفت تاریخ انقضا داشته باشد، برای جامعه امروزی نیز صدق کند.

این شاعر و پژوهشگر مطرح افغانستانی در نشست «جان پدر کجاستی؟» که به مناسبت گرامی‌داشت دختران شهید دانش‌آموز مدرسه سیدالشهداء کابل در اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن ابراز تاسف از اتفاقات اخیر در کشورش، اظهار کرد: این ناآرامی‌های ناچار و ناگریز باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر برای دستیابی به زندگی بهتر در افغانستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چند دهه اخیر مردم در افغانستان زندگی عادی نداشته‌اند و همیشه در حال تلاش و تفوق بر مشکلات بوده‌اند.

وی با اشاره به حادثه تروریستی دانشگاه کابل در آبان سال ۱۳۹۹ و جمع‌آوری سروده‌هایی که شاعران ایرانی و افغانستانی برای چاپ یک کتاب با نام «جان پدر کجاستی‌؟» سروده بودند، ادامه داد: جمعی از شاعران در حال جمع‌آوری و چاپ کتاب، بر اساس سروده‌های این حادثه بودیم که حادثه‌ای دیگر قلب ملت افغانستان را جریحه دار کرد.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که «تلاش برای زندگی بهتر، تنها مسیر مردم افغانستان است»، خاطرنشان کرد: امید در کشور افغانستان برای بهبودی اوضاع با توجه به اتفاقات افتاده رو به افول است. با توجه به این حوادث و اتفاقات مردم افغانستان آگاهی را به عنوان بهترین راه برای رسیدن به یک جامعه ایده‌آل می دانند.

وی اضافه کرد: نسل حاضر افغانستان نسلی است که جنگ، مصیبت و دشمنی را حس کرده و به آن عادت کرده، لذا برای جایگزین شدن یک نسل جوان و پر انگیزه نیاز به زمان بیشتری احساس می‌شود. این مسائل باعث شده است تا سروده‌های شاعران در زمان حاکمیت طالبان که گمان می‌رفت تاریخ انقضا داشته باشد، برای جامعه امروزی نیز صدق کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست، گفت: همان‌گونه که ملت ایران و افغانستان اشتراک فراوانی از جمله دین، مذهب، زبان و... با یکدیگر دارند، دشمن مشترک نیز دارند و این حسن همجواری و نقاط مشترک باعث شده که بسیاری از شهدای دوران مقدس و مدافعان حرم از برادران افغانستانی مقیم در کشور ایران باشند.

وی ادامه داد: این همه را مدیون امام خمینی(ره) هستیم؛ چراکه ایشان فرمودند اسلام مرز قومیتی و ملیتی ندارد و همه برای اسلام می‌جنگند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، سبزیان تصریح کرد: در دوران قبل از کرونا بسیاری از خدمات و برنامه‌های برگزار شده در کتابخانه‌های عمومی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با مشارکت و همکاری دوستان اهل افغانستان بوده است.

وی با اشاره به تعداد بالغ بر ۱۳۰۰ نفر از اعضاء افغانستانی کتابخانه‌ها، خاطرنشان کرد: دو کتابخانه خواجه عبدالله انصاری و شهدای مدافع حرم شهرستان مشهد و کتابخانه‌های عمومی شهرستان تربت جام بیشترین سهم ارائه خدمات به این اعضا را دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری محمدکاظم کاظمی افغانستان طالبان شعر شاعر نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۰۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا به نقل از شبکه خبری آمو تی، افراد مسلح ناشناس شامگاه دوشنبه به مسجد امام زمان (عج) در شهرک اندیشه شهرستان گذره در هرات حمله کردند.

در پی این حمله مسلحانه که هنگام نماز مغرب و عشا روی داده است، دست‌ کم هفت تن از نمازگزاران از جمله امام جماعت این مسجد، ۲ زن و یک کودک به شهادت رسیده و تعدادی هم مجروح شده‌اند.

تاکنون جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده و حکومت سرپرست طالبان در افغانستان نیز بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

کد خبر 848217 برچسب‌ها خبر ویژه افغانستان طالبان افغانستان

دیگر خبرها

  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم