Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی مالمیر ظهر امروز به مناسبت هفته میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران و در کاروانسرای «تاج‌آباد» اظهار کرد: در استان همدان ۲۳ هزار شی موزه‌ای وجود دارد که بر این اساس موضوع ساخت موزه منطقه‌ای از ضرورت‌هاست و اکنون در دستورکار است.

وی با بیان اینکه مخرن امن اشیای تاریخی  موزه منطقه‌ای اکنون در حال ساخت است افزود: از ۲۳ هزار شی تاریخی ۱۴ هزار ۷۳۸ مورد در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۹ ساماندهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۵۶۹ مورد مرمت طی ۸ سال اخیر انجام شده است گفت: ظرفیت علمی و تجهیزاتی مرمت استان بالاست به طوری که در سال ۹۶ استان ما به عنوان مرمت‌گر برتر از سوی وزارتخانه شناخته شد.

وی با اشاره به وجود یک‌هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در همدان بیان کرد: یک‌هزار و ۱۰۰ مورد از این آثار تاریخی ثبت ملی شده و یک چهارم حرائم مصوب طی این ۸ سال انجام شده است.

مالمیر به ایجاد پایگاه‌های اختصاصی اثار تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه پایگاه‌ها در کنار پایگاه هگمتانه، نوشیجان و بافت تاریخی شهر همدان، پایگاه دستکندهای سامن و ارزانفود نیز به پایگاه‌ها اضافه شده و توانستیم چارچوبی را برای تداوم و استمرار تزریق اعتبارات در این عرصه ایجاد کنیم.

وی از ایجاد پایگاه بافت روستایی نیز خبر داد و افزود: پایگاه بافت روستایی به منظور حفاظت و نگهداری بافت روستاهای واحد ارزش و گردشگری همچون ورکانه، سیمین و... ایجاد شده تا بتوان از آسیب و تغییر بافت روستا جلوگیری کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه امسال پایگاه میراث طبیعی علیصدر را نیز خواهیم داشت بیان کرد: در طول سه سال اخیر سه پایگاه به منظور تمرکز بر توجه به آثار و ابنیه تاریخی و طبیعی ایجاد شده است.

معرفی دو کاروانسرای تاج‌آباد و فرسفج برای ثبت ‌جهانی

وی با بیان اینکه در پروژه‌های حفظ و احیا نیز  بیش از ۳۶۷ پروژه مرمتی داشتیم گفت: این پروژه‌ها عملیات طاقت فرسایی بود که گاهی پروژه‌ها سه رقمی می‌شد اما میراث فرهنگی عملکرد قابل قبولی در مرمت داشت.

مالمیر با اشاره به مرمت پنج اثر تاریخی در هفته میراث فرهنگی و با بیان اینکه ۵۳۰ میلیون تومان برای مرمت از وزارت میراث فرهنگی جذب شده است گفت: در چارچوب مطالعات چهار بافت شهری شهرهای همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند۶۰۰ اثر شناسایی شد و این آثار شناسایی شده یا واجد ارزش بودند یا باید ثبت ملی شوند.

وی تعداد کاوش‌ها طی هشت سال اخیر را ۴۶ مورد عنوان کرد و با بیان اینکه برخی از این آثار از جمله هگمتانه، لائودیسه و نوشیجان از اهمیت بسیاری برخوردار بودند خواستار توجه به این مهم شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در خصوص قرار گرفتن دو کاروانسرای تاج‌آباد و فرسفج در قالب کاروانسراهای کشور و معرفی به عنوان ثبت ‌جهانی اظهار کرد: دو کاروانسرای همدان در حوزه پرونده‌های زنجیره‌ای است که به یونسکو ارسال شده و پیش‌بینی شده ارزیابان یونسکو تیرماه به همدان سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده است که استان با همکاری وزارتخانه پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان را به عنوان ثبت جهانی مطرح کند افزود: زمینه‌سازی این پرونده با صورت مشترک با وزارتخانه در حال آماده‌سازی است و تا پایان کار دولت به یونسکو ارسال خواهد شد.

مالمیر یادآور شد: گنبد علویان نیز از بناهای پیشنهادی کشور برای ثبت جهانی در حوزه آثار تاریخی جهان اسلام به همراه چند بنای دیگر از کشور معرفی شده که در حال آماده‌سازی است.

وی با بیان اینکه امسال برای پروژه موزه منطقه‌ای و مرمت اثار ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است افزود: برای مرمت دستکند سامن و یخدان میرفتاح نیز اعتباراتی جذب شده است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: گنبد علویان ثبت جهانی مدیرکل میراث فرهنگی همدان میراث فرهنگی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۱۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ایسنا/البرز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از پیگیری واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی و همچنین ایجاد پایگاه میراث ملی این کارونسرا در سال ۱۴۰۳خبر داد.

به گزارش ایسنا، رحیم خاکی روز شنبه هشتم اردیبهشت اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا های ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
 
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
 
به گفته او کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟