Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@20:15:45 GMT

فناوری ساخت گلخانه‌های دریایی توسعه می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۱۹۶۱

فناوری ساخت گلخانه‌های دریایی توسعه می‌یابد

گلخانه‌های دریایی در کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری توسعه می‌یابد و امکان پرورش گیاهان در محیط‌های کنترل شده فراهم می‌شود.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال توسعه فناوری‌های مرتبط با ایجاد و ساخت گلخانه‌های دریایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گلخانه دریایی یک فناوری مطرح شده در زمینه توسعه کشاورزی در سواحل دریا‌ها و اقیانوس‌ها است که از تلفیق چند فناوری در کنار یکدیگر به منظور افزایش بهره‌وری و کمک به حفظ محیط‌زیست مطرح است.

«نمک‌زدایی از آب دریا»، «مناسب‌سازی محیط داخل گلخانه با اقلیم‌های گرم و مرطوب»، «استفاده هم‌زمان از انرژی خورشید» و «بهره‌گیری از سیستم سرمایش مناسب» از جمله اهداف اولیه ارایه این طرح در دنیا بود.

در گلخانه دریایی با استفاده از آب دریا و انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، امکان پرورش گیاهان در محیط‌های کنترل‌ شده فراهم می‌شود. طی این فناوری، از آب شور دریا‌ها در دو فرآیند استفاده می‌شود. نخست اینکه از آب دریا برای افزایش رطوبت و پایین آوردن دمای هوای داخل هوای گلخانه‌ها استفاده می‌شود. دوم اینکه آب دریا با استفاده از گرمایش خورشیدی بخار شده و پس از خنک‌سازی، آب شیرین به دست می‌آید که می‌تواند در خود گلخانه یا محیط اطراف آن استفاده شود.

طرح ساخت این نوع گلخانه در مناطق ساحلی گرمسیری در راستای شدت گرفتن بحران آب در جهان ارائه شده است. نوار ساحلی طولانی در شمال و جنوب کشور نیز فرصتی را فراهم کرده است تا با استفاده از آب دریا به عنوان منبع تامین آب و انرژی برای کشت محصولات گلخانه‌ای استفاده کرد.

در حال حاضر با تکیه بر توان محققان، فناوران و پژوهشگران داخلی در قالب یک کنسرسیوم متشکل از بخش‌های دولتی و خصوصی، بومی‌سازی این فناوری در دستور کار قرار گرفته و ضمن تدوین دانش فنی طراحی گلخانه‌های دریایی اجرای دو پایلوت در استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان در دست اقدام است.

اجرای این طرح به «تدوین دانش فنی طراحی کامل گلخانه دریایی برای اقلیم‌های متفاوت کشور»، «طراحی و ساخت هوا به هوا برای تولید آب شیرین مورد نیاز گلخانه از طریق رطوبت‌ده و رطوبت گیری آب دریا»، «تامین انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی»، «افزایش رطوبت و کاهش دمای گلخانه با استفاده جریان آب دریا» و «توسعه روش‌های نوین کشت گلخانه‌ای در سواحل» می‌انجامد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری گلخانه دریایی آب شیرین پرورش گیاهان گلخانه های دریایی آب دریا گلخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۱۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست کمیته راهبری سند تحول در محل سالن شورای دفتر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس برگزار شد.

در این جلسه طرح‌های پیشنهادی بررسی شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس بررسی و بخش عمده‌ای از پروژه‌ای کلان در برنامه اجرایی سال جاری قرار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت در حاشیه این نشست در گفت‌و‌گو با خبرنگار علم و فناوری آنا با اشاره به بررسی پروژه‌های کلان راهبردی برای عملیاتی شدن این پروژه‌ها در سال جاری اظهار کرد: راه‌اندازی و فعال شدن سرای جلبک، احیای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت، پیگیری اخذ سند مالکیت و احیای مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، بررسی و اجرای طرح پروژه‌های نهال، پیگیری و احصای مشکلات سرای نوآوری برج قریب، ایجاد آزمایشگاه صنایع غذایی و ارائه استاندارد‌های علمی به‌منظور خدمات‌رسانی به شرکت‌های صنایع غذایی منطقه صفادشت و ملارد، راه‌اندازی ناحیه نوآوری صفادشت و چندین طرح با توجه به پیشرفت فیزیکی تا پایان سال جاری مورد تأیید کمیته راهبری برای اجرایی شدن قرار گرفت و افتتاح خواهد شد.

حامد افشاری درباره برنامه‌های عملیاتی صنعت برق در بخش انتقال و استفاده از انرژی برق خورشیدی چنین توضیح داد: با اجرای این طرح، ظرفیت فعالان علم و فناوری در زمینه تولید افزایش می‌یابد و استفاده از منابع انرژی مقرون به صرفه خواهد بود.

وی افزود: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتظار دارد واحد شهرقدس به عنوان دانشگاهی سرآمد در سطح استان تهران شناخته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت اضافه کرد: توسعه اقتصاد مبتنی بر پژوهش و فناوری (درآمدزایی از محل فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه) در واحد دانشگاهی شهرقدس، شبکه‌سازی در سطوح و حوزه‌های مختلف پژوهش و فناوری در این واحد دانشگاهی و اتصال به شبکه استانی، ملی و بین‌المللی، ایجاد بستر‌های مناسب برای انجام پژوهش‌های مسئله‌محور و تحقق اهداف دانشگاه حل‌مسئله، مراکز رشد و سرا‌های نوآوری برای رفع چالش‌های ملی، ارتقای رتبه واحد دانشگاهی در نظام‌های مختلف رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی با توجه ویژه به انتشار مقالات معتبر، کتاب‌های دانشگاهی و ارتقای برند واحد شهرقدس در دستورکار قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه و پیشرفت همه جانبه جامعه می‌شود
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه جامعه می‌شود
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد