Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@08:12:57 GMT

بررسی راهکارهای ایجاد اشتغال برای کولبران

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۲۰۰۷

بررسی راهکارهای ایجاد اشتغال برای کولبران

به گزارش خبرنگار مهر، وبینار "راهکارهای ایجاد اشتغال برای کولبران" روز چهارشنبه با سخنرانی آرزو عبدی فعال اقتصادی و کارآفرین در سامانه الکترونیکی دانشگاه پیام نور استان کردستان برگزار شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه کولبری، زندگی در آستانه و میان معیشت و مرگ است، گفت: خطرات طبیعی و غیرطبیعی زیادی فراروی کولبران وجود دارد که ساکنان مرزی از روی ناچاری و بدلیل شرایط نامساعد معیشتی و کسب و کار به آن روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدی اظهار کرد: باید تلاش کنیم با ایجاد فرصت‌های شغلی، تنوع بخشی به راه‌های کسب درآمد و ارتقای جایگاه معیشتی در نقاط مرزی و روستاها، افزایش سطح توانمندی و مهارت‌های شغلی برای کولبران و ساکنان مرزی و… قضیه کولبری را حل کنیم.

وی افزود: استفاده بهینه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بومی هر منطقه از جمله توجه به مسائل منابع طبیعی، دامداری، باغداری، بوم گردی و … در روستاهای منطقه، جذب سرمایه گذاری‌های متعدد در منطقه در صنایع مادر و زنجیروار، مشاوره با افراد متخصص برای شناخت بهتر پتانسیل‌های طبیعی و جغرافیایی و توانمندی منابع انسانی منطقه برای بالفعل ساختن آنها، دعوت از کارآفرینان خلاق و استقرار کسب و کارهای کوچک، مدرنیزه کردن کشاورزی و دامداری باید برای ایجاد فرصت‌های شغلی و درامدی در مناطق مرزی مورد توجه قرار گیرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به موقعیت مرزی شهرستان‌های سقز، بانه و مریوان گفت: گسترش تجارت رسمی در مرزها و فعال ساختن بازارچه‌های مرزی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی، گردشگری چمدانی و…مزیت های مؤثری برای ایجاد اشتغال و کاهش مشاغل پرخطر همچون کولبری می‌باشد.

عبدی بر شناسنامه دار کردن روستاها و برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی برای روستاییان و حاشیه‌های شهرها تاکید و خاطرنشان ساخت: ایجاد زنجیره‌های تولید در روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی مواد لبنی، دامی و کشاورزی؛ ایجاد مراکز مشاوره شغلی و پشتیبان تولید، ارائه تسهیلات بلندمدت و با بهره پایین، رونق بخشی به صنایع دستی مانند فرش بافی و حمایت از تولیدگران، ایجاد تشکل‌های مدنی و اقتصادی و…برای تنوع بخشی به فرصت‌های شغلی و ارتقای درآمد روستاییان ضروریست.

وی به تبیین مقوله بوم کسب و کار پرداخت و افزود: تهیه نقشه راه اشتغال در مناطق مرزی، سوق دادن رویکرد و فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز مهارت اموزی بسوی کارآفرینی، شناخت مزیت‌ها و رقابت‌ها در بازار کار، توجه به تجارت نوین و الکترونیکی، تأمین سرمایه در گردش مراکز تولیدی، رفع بوروکراسی اداری فراروی تولیدگران و…باید مورد توجه نهادهای مرتبط قرار بگیرد.

در این نشست روژین طاوسی از دیگر فعالان اقتصادی نیز با اشاره به اشتغال بسیاری از جوانان تحصیلکرده به کولبری، گفت: در کنار مشکلات اقتصادی، نبود مهارت و تفکر کارآفرینی باعث این مساله شده که لازمست با اقدامات حمایتی و توسعه‌ای در جهت حل این مشکل حرکت نمود.

گفتنی است این وبینار توسط دانشگاه پیام نور استان کردستان و با تولیت مرکز سقز برگزار شد.

کد خبر 5216020

منبع: مهر

کلیدواژه: کولبری کولبر شهرستان سقز دانشگاه پیام نور انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی بوشهر جنبش ازما فلسطین آمار کرونا گرگان واکسن کرونا کرمانشاه اردبیل انتخابات شورای شهر و روستا زلزله شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۲۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان

.به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دربازدید فرماندار سردشت، اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان مورد بررسی قرار گرفت.   باباخان اسکندری در این بازدید اقدامات انجام شده در رابطه با حفر چاه روستای اسلام آباد و خرید الکتروپمپ و لوله و اتصالات از محل اعتبارات بنیاد برکت و آماده تجهیز و بهره برداری، حفر و تجهیز چاه در روستای های بناوه و دیناران و اصلاح شبکه مناطقی از روستا و اصلاح شبکه مناطقی از روستای دولکان را مورد بررسی قرار داد.

دیگر خبرها

  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • اشتغال ۳۴۱ مددجوی بهزیستی در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور
  • ایجاد بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان کرمانشاه