سرنوشت عجیب چند اثر هنری بدشانس/ از گم شدن مجسمه غول پیکر تا پرتره ناخوشایند چرچیل + تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۲۰۴۴
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تا بهحال هرچه درباره آثار هنری خواندهاید یا از اوصاف آنها شنیدهاید، بخت دیدنش را داشتهاید یا با جستوجویی کوتاه، تصاویر و ویدئوهایی از آنها پیدا کردهاید. از نقاشیهای قرن هفدهم و هجدهم میلادی گرفته تا پیکرههای سنگی و فلزی کوچک و بزرگی که یا در موزهها جا خوش کرده اند یا در کنار بناهایی نیمهویران و متروکه برجای ماندهاند و همچنان دیدنی و جذاب هستند؛ اما آنچه امروز از فرهنگ و آثار هنری گذشته برایمان باقیمانده، گمشدههایی هم داشته است که هنوز ردی از وجود آنها به دست کسی نرسیده و شاید هیچگاه نیز نتوان برخی از آنها را بازیابی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آثار هنری برخلاف بسیاری دیگر از اشیای گرانبها در معرض دید عموم قرار داده میشوند تا هم روایتگر بیکلام تاریخ باشند و هم زیباییشان را به نمایش بگذارند؛ اما همه این آثار آنقدر خوششانس نیستند که برای همیشه روی دیوار شیکترین موزههای جهان جا خوش و خودنمایی کنند؛ برخی از آثار هنری در طول تاریخ یا چشم سارقان هنر را گرفتند یا گرفتار جنگ شدند یا اینکه پا روی دُم برخی از مردان قدرت گذاشتند و به همین ترتیب برای همیشه از حافظه تصویری تاریخ، پاک شدند.
مجسمه عظیمی که در تاریخ گم شد
مجسمه عظیمالجثهای که از آن با عنوان «غول رودس» یاد میشود، یکی از مهمترین آثار هنری است که در طول تاریخ از بین رفته است. گفته میشود که مجسمه هلیوس (Helios) به معنای خدای خورشید در ورودی بندر شهر رودس در یونان، قرار داشت و به همین دلیل به غول رودس معروف شد. هرچند که عمر این مجسمه بزرگ که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه هم شناخته شده است، تنها ۵۶ سال بود.
ساخت این مجسمه ۱۲ سال طول کشید و سال ۲۸۲ قبل از میلاد به پایان رسید. اما بخت یار این مجسمه تاریخی و بزرگ نبود و ۲۲۶ سال قبل از میلاد مسیح بر اثر زلزلهای شکسته شد و بر روی زمین افتاد. باقیمانده تندیس بیش از ۸۰۰ سال بر روی خاک افتاده بود تا آنکه برخی از بازرگانهای عرب زبان هر آنچه باقی مانده بود را بار زدند و رفتند.
تصویر مشخصی از این مجسمه عظیم وجود ندارد و کسی آن را نقاشی نکرد، اما روایتها حاکی از آن است که مجسمه با پاهای گشوده بر دو طرف ورودی بندر ایستاده و مشعلی به دست داشته بود. بسیاری بر این باورند که مجسمه هلیوس الهامبخش ساخت مجسمه آزادی آمریکا بوده است.
تصوری از مجسمه «هلیوس»
یک نقاشی یا یک افسانه!
آثار بسیاری از لئوناردو داوینچی در طول تاریخ ناپدید شدهاند، اما چهره «مدوزا» به احتمال زیاد یکی از مرموزترین آنها است که گفته میشود داوینچی آن را در سالهای جوانی خلق کرد. این اثر برگرفته شده از یک هیولای خیالی یونانی به اسم مدوزا بود که موهایش به سان مار دور صورتش را گرفته بودند.
برخی از پژوهشگران تاریخ هنر اینگونه روایت کردهاند که این تصویر آنقدر واقعی کشیده شده بود که پدر داوینچی از تماشای آن وحشت کرد و همین وحشت هم باعث شد تا این اثر را به صورت پنهانی به برخی از تجار فلورانس بفروشد. هرچند که در سالهای اخیر این گونه مطرح شده است که این روایت هم ممکن است تنها افسانهای باشد که در میان صفحات تاریخ هنر به جا مانده است.
«مدوزا» اثر داوینچی
بیشتر بخوانید
حیرتآورترین سرقتهای آثار هنری در تاریخ + تصاویرنقاشی که گرفتار بمب شد!
اثر «سنگشکنان» که حدود سال ۱۸۴۹ توسط نقاش فرانسوی ـ گوستاو کوربه ـ کشیده شده بود، از دیگر آثار مفقود شده جهان محسوب میشود. اثری که در آن، یک جوان و یک پیر سنگشکن نشان داده میشد و یکی از آثار مهم در زمینه رئالیسم اجتماعی محسوب میشد.
این نقاشی اولینبار در سال ۱۸۵۰ در سالن پاریس به نمایش گذاشته شد، اما در جنگ جهانی دوم به همراه ۱۵۴ تابلو دیگر درحالی که قرار بود به مکان دیگری منتقل شوند، در یک بمباران توسط متفقین در فوریه ۱۹۵۴ برای همیشه از بین رفت.
«سنگشکنان»
نقاشی که از روی عمد نابود شد!
«انسان کنترلکننده جهان»، نام اثری از دیگو ریورا، هنرمند مکزیکی است. هنرمندی که نقاشیهای دیواری بسیاری از خود به جا گذاشت، اما شاید مشهورترین آنها همان اثری باشد که دیگر وجود ندارد. این نقاشی در سال ۱۹۳۳ میلادی، توسط این نقاش مشهور مکزیکی برای لابی اصلی راکفلر سنتر در شهر نیویورک نقاشی شد.
در این اثر، تقابل دو تفکر کمونیسم و کاپیتالیسم را بهتصویر کشیده شده بود و مردی که در میان نبرد این دو ایده، در حال انتخاب بود. انتقاد شدید مطبوعات آمریکا از تبلیغ کمونیسم و امتناع دیهگو ریورا از حذف چهرهٔ ولادیمیر لنین، باعث شد تا دستور نابود کردن این اثر داده شود.
انسان کنترلکننده جهان
پرترهای که باب میل نبود!
سال ۱۹۵۴، اعضای پارلمان انگلیس از گراهام ساترلند خواستند تا پرترهای از وینستون چرچیل نقاشی کند تا آن را به عنوان هدیه ۸۰ سالگی به چرچیل اهدا کنند. اما همه چیز آنگونه که انتظار میرفت پیش نرفت و پرتره، باب میل نخستوزیر وقت انگلیس از آب درنیامد. در واقع چرچیل آنقدر از این پرتره متنفر بود که حتی دلش نمیخواست در مراسم معرفی شرکت کند و حتی نامهای شخصا به ساترلند نوشت و ابراز ناامیدی کرد.
چرچیل و همسرش در سالهای بعد درخواستهای نمایش عمومی این اثر را مکررا رد کردند و تا سالهای سال خبری از این اثر نبود؛ تا اینکه پس از مرگ وی در سال ۱۹۷۷، سرانجام مشخص شد که لیدی چرچیل کمتر از یک سال پس از ارائه آن، اثر را از بین برده است.
پرتره چرچیل اثر ساترلند
منبع:ایسنا
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: آثار هنری سرقت آثار هنری آثار هنری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۲۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در ابتدای نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» که ۸ اردیبهشت در سالن سینمای موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، امیر دستمردی دبیر جلسه ضمن خوشامدگویی به استادان، هنرمندان و سخنرانان، توضیحاتی درباره موضوع جلسه، رابطه اقلیم، طبیعت و بیان هنری ارایه داد و بر اهمیت این موضوع در خلق آثار هنری تاکید کرد.
در ادامه این نشست، شهریار زرشناس عضو هیاتعلمی دانشگاه سوره بهعنوان اولین سخنران به موضوع تطور مفهوم فلسفی طبیعت و نسبت آن با تغییر مفهوم زیبایی در عوالم تاریخی غرب پرداخت.
همچنین زرشناس به مقایسه و بررسی معنا و مفهوم طبیعت و زیبایی در عوالم باستان، قرون وسطی و دوران مدرن پرداخت و تلاش کرد مقایسهای فلسفی بین عوالم مختلف در نسبت با مفهوم طبیعت داشته باشد.
مسیحا ربیعی عضو هیاتعلمی دانشگاه تهران، دومین سخنران این نشست، صحبتهای خود را با موضوع نقد جغرافیایی هنر آغاز و به اهمیت جغرافیا و فضا در قرن حاضر تاکید کرد و با مرور نقاشیهایی از بروگل، مانه، ترنر، سهراب سپهری و ابوالقاسم سعیدی به بسط نظریات خود در این حوزه پرداخت.
کیوریتور نمایشگاه «بر فراز دشت» در مورد موقعیت جغرافیایی بهعنوان یک حالت ذهنی نه صرفا یک مکان فیزیکی در این آثار صحبت کرد و بر اهمیت نقشه جغرافیایی ذهن هنرمند مقدم بر نقشه اصلی و واقعی تاکید کرد.
سومین سخنران این نشست سمیه رمضانماهی عضو هیاتعلمی دانشگاه سوره درباره انطباقپذیری فرهنگی با طبیعتگرایی شاعرانه و خیالانگیز در هنر مدرن ایران صحبتهای خود را آغاز کرد و در ادامه مروری بر آثار بهنمایشدرآمده در نمایشگاه «بر فراز دشت» داشت و بهصورت موردی چند اثر را شرح دادند.
در پایان نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور هنرمندان و استادان برگزار شد.
کد خبر 6091231