Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@04:25:17 GMT

پایش تالابها با سیستم های ماهوارهای

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۲۲۸۷

پایش تالابها با سیستم های ماهوارهای

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدرضا لاهیجان زاده در نشست مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها گفت: به دلیل کاهش بارندگی و آغاز زودهنگام گرما، ورودی به تالاب‌ها محدود شده است و در سال جاری وضعیت مناسبی از لحاظ منابع آبی نداریم.

وی افزود: از سوی دیگر در مقایسه با خشکسالی‌های دیگر مشاهده می‌شود که در سال آبی جاری، در تمام حوضه‌های آبریز کاهش بارش یکسان داشتیم در حالی که در سال‌های قبل در زمان خشکسالی برخی از حوضه‌های آبریز شرایط نرمال داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت موضوع حق‌آبه‌ها و نیاز آبی خطاب به مدیران گفت: دوستان ممکن است در آینده نه چندان دور گرفتار مسئله‌ای شوند که آن هم بحث ترک فعل است. ترک فعل در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است. با برخی دوستان مکاتبه شده است و بحث ترک فعل را با جزئیات دنبال می‌کنند. به عنوان مثال دادگستری گیلان مکاتبه کرده و به تمام محورهای مربوطه ورود کرده و حتی در حد ثبت تالاب در کنوانسیون رامسر پیگیری کرده و گفته است که اگر تا تاریخ مشخص شده مستندات ارائه نشود، به عنوان ترک فعل تلقی می‌شود.

وی افزود: به هر دلیلی باید وظایف قانونی خود را انجام دهیم. نمی‌توانیم به قوه قضائیه بگوییم به دلیل اینکه ۵۵ درصد آورد رودخانه کم شده، به ما حق‌آبه ندادند. مدیران کل حتماً پیگیری لازم را انجام دهند و تمام تلاش لازم صورت گیرد تا حق‌آبه تأمین شود. هر اقدامی که صورت می‌گیرد نیز رونوشت آن به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ورود سازمان بازرسی کشور برای پیگیری موضوعات تالاب، پایداری زیست بوم‌ها و مدیریت زیست‌بومی در تالاب‌ها، مدیریت هوشمند تالاب‌ها و … گفت: تمام برنامه‌ها باید پایش و تبدیل به گزارش شوند.

وی با اشاره به پایش هوشمند تالاب‌ها گفت: قراردادی برای کل تالاب‌های کشور در حال نهایی شدن است تا بتوانیم با سیستم‌های ماهواره‌ای تمام تالاب‌ها را رصد کنیم. امیدواریم تا تیرماه سال جاری مرکز مورد نظر دایر شود. در این صورت وضعیت خشکسالی، میزان آورد آب و … به‌صورت دقیق‌تر رصد می‌شود.

لاهیجان‌زاده همچنین از پیگیری موضوع ثبت تالاب‌ها در کنوانسیون‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: برای ثبت ۱۱ تالاب در کنوانسیون رامسر اقدام کردیم. ارسال اطلاعات از استان به کندی صورت می‌گیرد. در تلاش هستیم قبل از پایان دولت بتوانیم ثبت ۱۱ تالاب را در کنوانسیون رامسر به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به تلاش و ورود وزارت نیرو برای ثبت سند تالاب به نام خود اظهار کرد: بعد از تلاش وزارت نیرو برای اینکه تملک بستر و حریم تالاب را داشته باشد، جلسه‌ای را در معاونت حقوقی رئیس جمهوری داشتیم. وزارت نیرو با تمام بضاعت حقوقی ورود پیدا کرده بود، مسؤولان سازمان جنگل‌ها و سازمان ثبت اسناد نیز حضور داشتند. تالاب‌هایی که هم زمان جز مناطق چهارگانه شدند، از جمله تالاب انزلی، اداره ثبت قانونا اجازه نداشت که به وزارت نیرو واگذار کند بنابراین ما به دوستان شدیداً اعتراض کردیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: یکی دیگر از اقداماتی که مدیران کل محیط زیست باید پیگیر باشند، این است که اگر تالابی هست که تنها نام تالاب به آن اطلاق شده است، پیگیری کنند وضع حفاظت شدگی و حیات وحش را نیز داشته باشند تا ما در شورای عالی مصوبه مربوطه را اخذ کنیم.

لاهیجان‌زاده با اشاره به تعهدات محیط زیست در برنامه ششم توسعه و لزوم مستند سازی اقدامات در دو ماه پیش رو خطاب به مدیران اظهار کرد: حدود سه ماه دیگر زمان اجرای برنامه ششم توسعه پایان می‌یابد بنابراین از هم اکنون گزارش‌های مربوطه تهیه شود.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری خسارت‌های زیست محیطی به اکوسیستم‌های تالابی، خطاب به مدیران کل زیست استان‌ها گفت: طرح تالاب‌ها ادامه دار است بنابراین مطالعات لازم را انجام دهید و به دنبال پروژه‌های تأثیرگذار باشید.

کد خبر 5215738 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: جلال آل احمد بلوار کشاورز دوچرخه سواری میدان ولی عصر شهرداری تهران شورای شهر تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی واکسن کرونا انتخابات 1400 طرح کنترل چاقی دانش اموزان کوچ کیفیت هوای تهران وضعیت معابر پلیس راهور بنیاد شهید و امور ایثارگران متروی تهران سازمان محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست وزارت نیرو مدیران کل تالاب ها ترک فعل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۲۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود

کوروش لشنی در حاشیه دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی اظهار کرد: با توجه به گشت و کنترل مستمر نیروهای یگان حفاظت محیط زیست این اداره در سطح حوزه استحفاظی شهرستان دورود در رودخانه تیره و مار وره به سه گروه از صیادان غیر مجاز ماهی برخورد کردند که موفق شدند متخلفین را دستگیر و به مراجع قضایی تحویل دادند.

وی افزود: از این متخلفین زیست محیطی بیش از ٣٠ قطعه ماهی رودخانه‌ای به همراه سایر ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دورود گفت: پس از تنظیم صورت‌جلسه اولیه، پرونده این متخلفان تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

لشنی از دوستداران محیط زیست درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زیست محیطی با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد