Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@04:23:56 GMT

کشف سکونتگاه جدید تاریخی در همسایگی غار هوتو

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۲۹۶۱

کشف سکونتگاه جدید تاریخی در همسایگی غار هوتو

به گزارش همشهری آنلاین، غارهای هوتو و کمربند در نزدیکی بهشهر که از آن‌ها با ۱۳ هزار سال قدمت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسانی یاد می‌شود، از سال ۱۹۴۹ که توسط گروه باستان‌شناسی امریکایی کشف شدند تا کنون مورد توجه باستان‌شناسان قرار دارند و داده‌های تاریخی زیادی از آن‌ها کشف شد که آخرین آن‌ها کشف یک غار باستانی در همسایگی غار هوتو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران که با سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی این روزها مشغول کاوش‌های باستان‌شناسی برای بررسی فرآیند عبور از عصر غارنشینی به دوران کشاورزی و پیدایش روستاها در مناطق شرقی مازندران است، غاری را در فاصله ۳۰ متری غار هوتو کشف کرد که به دلیل کشف جمجمه دو شغال در لایه‌های بالایی غار آن را «شال» به معنی شغال در زبان مازندرانی نامگذاری کردند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی مازندران دهانه این غار از آثار فرهنگی تاریخی پوشانده شده است.

بنا به اظهارات سیف‌الله فرزانه تا پیش از این که این غار تاریخی در همسایگی هوتو کشف شود، قسمتی کوچک از آن معلوم بود. اما کاوش‌گران در خاک‌برداری‌هایی کاوش باستانی این منطقه دریافتند که حفره موجود دهانه یک غار قدیمی است که حداقل ۱۰ متر طول دارد و با برداشتن خاک‌های موجود در آن، عمق و ابعادش نمایان خواهد شد.

باستان‌شناسان و کاوش‌گران حاضر در این منطقه معتقدند با کشف این غار و بررسی و مطالعه روی یافته‌ها و نشانه‌های آن می‌توان به پاسخ‌هایی درباره دلایل و چگونگی گذر از دوران غارنشینی به دوران روستانشینی در این منطقه رسید.

غار هوتو به گفته باستان‌شناسان نشانه‌هایی از دوران اشکانیان تا ۱۳ هزار سال پیش دارد و از آن به عنوان آخرین سکونتگاه غارنشینان ایران یاد می‌شود.

کد خبر 602132 برچسب‌ها استان مازندران دانشگاه تهران فرهنگ - میراث فرهنگی تاریخ - آثار باستانی غار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مازندران استان مازندران دانشگاه تهران فرهنگ میراث فرهنگی تاریخ آثار باستانی غار غار هوتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۲۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نورپردازی برج آزادی با نام خرم آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، داریوش بارانی بیرانوند امروز، هفدهم اردیبهشت ماه در نشست اطلاع رسانی رویداد‌های فرهنگی شهرداری خرم‌آباد که در سالن جلسات شهرداری مرکزی خرم‌آباد برگزارشد، گفت: با توجه به اینکه امسال در تقویم، اول خرداد به نام لرستان نامگذاری شده و بیستم اردیبهشت نیز به نام روز خرم‌آباد است، رویداد‌های فرهنگی مختلفی برای این دهه در نظر گرفته ایم.

وی اظهارداشت: یکی از این برنامه‌ها، نورپردازی برج آزادی با نام خرم‌آباد است که در این نورپردازی از ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی خرم آباد استفاده می‌شود.

شهردار مرکز لرستان به ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی لرستان اشاره کرد و افزود: این ظرفیت‌ها در برج آزادی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ شب نمایش داده می‌شود.

بارانی گفت: در این روز و در بخش اول برنامه، هویت اصلی لرستان که در موزه‌های دنیا است به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش دوم و در حوزه اجتماعی و فرهنگی، لباس فاخر لرستان و گلونی که نماد قوم لر است به همراه فرش لری و آلات موسیقی نمایش داده خواهد شد.

بارانی بیرانوند گفت: همچنین در حوزه تاریخی و ابنیه‌های تاریخی، قلعه فلک‌الافلاک، مناره آجری، پل ساسانی و سنگ نوشته را نمایش خواهیم داد.

شهردار خرم‌آباد اضافه کرد: همچنین بخشی از معماری مسکونی شهر خرم‌آباد که شامل اورسی‌های «خانه تاریخی آخوند ابو» است به نمایش گذاشته می‌شود.

بارانی بیرانوند برج آزادی را یکی از تریبون‌های مشهور کشورمان نامید و گفت: هدف از نورپردازی این برج به نام خرم‌آباد، تقویت شهرت ملی و جهانی این شهر، تقویت اقتصادی مبتنی بر گردشگری شهری، توسعه گردشگری و توریسم و معرفی هویت این شهر و لرستان است.

وی یادآورشد: اگر بتوانیم بخشی از هویت شهر خرم‌آباد در حوزه‌های تاریخ و طبیعت را به دنیا معرفی کنیم با توجه به ظرفیت‌های غنی آن در حوزه‌های تاریخی و طبیعی، می‌تواند اقتصاد این شهر را دگرگون کرد.

شهردار خرم آباد بیان داشت: مراسم اصلی روز خرم‌آباد ۲۳ اردیبهشت ماه در محوطه قلعه فلک‌الافلاک و با معرفی و تجلیل از چهره‌های فرهنگی، ورزشی و علمی برگزار می‌شود.

بارانی بیرانوند، برگزاری برنامه سیقافیه و ارکستر سمفونی تهران در محوطه قلعه فلک‌الافلاک به ترتیب در روز‌های ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه را از دیگر برنامه‌های فرهنگی در روز خرم‌آباد عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • نورپردازی برج آزادی با نام خرم آباد
  • کشف بقایای یک سکونتگاه 7 هزارساله در صربستان (+عکس)
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • دو رکورد جدید و نخستین دستاورد تاریخی لیونل مسی
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ