Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نرخ تسعیر ارز، اظهار کرد: در علم اقتصاد به فرآیند تبدیل دو واحد پولی متفاوت به یکدیگر، نرخ تسعیر ارز و نرخ تبدیل دو واحد پولی، نرخ تسعیر ارز گفته می‌شود. نرخ تسعیر ارز، یکی از موارد مهم در اقتصاد هر کشور در معاملات خارجی و ارزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، رشد نرخ تسعیر ارز بر درآمد بانک‌ها چه اثری داشته است؟، تشریح کرد: نرخ تسعیر ارز، هر ۶ ماه، توسط بانک مرکزی بازنگری شده و اعلام می‌شود. در اردیبهشت ماه امسال، بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز برای ذخایر بانک‌ها را به ازای هر دلار، ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد. بر اساس آخرین مصوبه بانک مرکزی، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها نسبت به بخشنامه قبلی ۳۲درصد افزایش یافته و ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.

بیشتر بخوانید

 ورود سیمان به بورس کالا، رغبت به سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد

قدرتی در رابطه با تراز ارزی بانک‌ها اظهار کرد: تراز ارزی بانک‌ها عبارت است از دارایی ارزی منهای بدهی ارزی که با افزایش نرخ تسعیر ارز افزایش می‌یابد و افزایش آن، سود تسعیر ارز بانک‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر افزایش نرخ تسعیر ارز بر روی سهام بانکی گفت: با افزایش نرخ تسعیر ارز، بانک‌هایی که دارایی‌های ارزی بیشتری در مقایسه با بدهی‌های ارزی دارند، منتفع خواهند شد. البته باید توجه داشت که سود جدیدی برای بانک‌ها ایجاد نمی‌شود، بلکه سودی که قرار است در سال‌های آتی دریافت کنند، در پایان سال ۱۳۹۹ شناسایی می‌کنند.

او بیان کرد: خالص دارایی ارزی در بانک ملت رقمی در حدود ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، بانک تجارت حدود یک میلیارد دلار، بانک پاسارگاد ۵۵۸ میلیون دلار، بانک اقتصاد نوین ۱۹۳ میلیون دلار است که با توجه به اعلامیه بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است که نسبت به شهریور ماه (۱۱  هزار تومان) ۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داشته است و با اعمال این رقم بانک‌های پذیرفته شده در بورس بایستی تعدیلات لازم را از طریق سایت کدال اعلام کنند.

قدرتی در پاسخ به این پرسش که، چرا با وجود افزایش نرخ تسعیر ارز، اتفاق مثبتی در سهام بانکی نیفتاد؟، اظهار کرد: البته بایستی توجه داشته باشیم که از جمله دلایلی که باعث شده است، افزایش نرخ تسعیر ارز بر روند قیمت بانک‌ها تاثیر کمی داشته باشد این است که، پس از ذخیره‌های لازم و پرداخت نقدی مالیات به دولت از بابت سود شناسایی شده، تسعیر ارز مبلغ ناچیزی برای بانک‌ها باقی می‌ماند که آن هم تقسیم نمی‌شود.

او بیان کرد: این نکته را بایستی در اینجا یادآوری کرد که، بانک‌ها مطالبات ریالی مشکوک الوصول و سوخت شده دارند و پیش بینی می‌شود، بخشی از مطالبات ارزی آن‌ها مشکوک الوصول و حتی سوخت شده باشند و هرگز قابل وصول نباشند، هرچند که در گزارش‌های مالی بانک‌ها به عنوان دارایی‌های ارزی آورده می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: بنابراین ممکن است که بخش زیادی از این دارایی‌های ارزی در ترازنامه بانک‌ها قابلیت تقسیم نداشته باشند و به عبارتی بانک‌ها قابلیت دسترسی نداشته باشند، که در این صورت کارشناسان بایستی در تحلیل‌های خود این موضوع را مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه تسعیر ارز نرخ ارز بانک مرکزی بورس ایران کارشناس بازار سرمایه افزایش نرخ تسعیر ارز نرخ تسعیر ارز هزار و ۹۰۰ تومان بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۴۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در این مطلب قصد داریم تا گزارش فروش ماهانه گروه اوره و متانول که شامل ۸ نماد می‌باشد را مورد بررسی قرار دهیم. در این گروه نماد زاگرس برای سومین ماه پیاپی روند صعودی فروش خود را حفظ کرد.  ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000Iwt

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • صادرات استان زنجان صعودی شد