Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از  آستان نیوز، ۳۱ اردیبهشت‌ماه در تقویم تاریخ رسمی کشور به‌عنوان روز «اهدای عضو، اهدای زندگی» نام‌گذاری شده است.اهدای عضو نقطه اوج بخشش یک انسان است، فردی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود، یکی از اعضای خانواده و نزدیکانش را به خاطر مرگ مغزی ازدست‌داده است، تصمیم می‌گیرد اعضای بدن او را اهداء کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرد در حقیقت، زندگی را به بیماران نیازمند پیوند اعضاء، هدیه می‌کند و این هدیه، بهترین هدیه به دیگران است. به مناسبت روز «اهدای عضو، اهدای زندگی» در این گزارش به معرفی یکی از موقوفات درمانی آستان قدس رضوی یعنی بیمارستان منتصریه مشهد و فعالیت آن درزمینهٔ پیوند اعضاء در بیماران نیازمند به دریافت عضو، پرداخته‌ایم.

بانوی نیک‌اندیش، واقف یک مریضخانه ماندگار

بیمارستان منتصریه که در خیابان جنت مشهد قرار دارد، هم‌اکنون یکی از بیمارستان‌های تخصصی پیوند اعضاء در کشور است که خدمات قابل‌توجهی را به بیماران ارائه می‌کند.

این بیمارستان در سال ۱۲۹۷ شمسی توسط بانو «احترام السلطنه قهرمان» تأسیس‌شده و در سال ۱۳۲۷ شمسی توسط این بانوی نیک‌اندیش، وقف آستان قدس رضوی شد. در تاریخ هشتم اسفندماه سال۱۳۱۱ وقف نامه‌ای تنظیم‌شده که در آن به چگونگی نیت خیر و اهتمام این بانو نیک‌اندیش، اشاره‌شده است.

در این وقف نامه آمده است: نظر به این‌که مرحوم مغفور جنّت مکان شاهزاده حاج محمّد حسین میرزای منتصر الملک، تمامی شش‌دانگ جعفرآباد و همّت‌آباد و ریوند و مستعلی و قریه فتح‌آباد، واقعات در جلگه رخ با توابع آن‌ها را مصالحه شرعیّه نمودند به حلیلة خودشان نوّاب علیّه عالیه تاج المخدّرات سرکار شاهزاده «رابعه خانم احترام السّلطنه»، دامت خدارتها، صبیه نوّاب مستطاب مرحوم شاهزاده محمّد میرزا ، طاب ثراه، موافق مصالحه خطّ معتبر و در آن مصالحه شرط کرده بودند که متصالحة محترمه از عین المال خودشان در هر نقطه از شهر مشهد که صلاح بدانند، مریضخانه تأسیس نمایند و معادل مخارج ساختمان و اثاثیه مریضخانه از کلّ عین الصّلح وضع کرده، آنچه باقی می‌ماند از اعیان مرقومه برای مصارف و مخارج جاریه مریضخانه مزبورة فوق وقف نمایند.

یک قطعه زمین از اراضی پشت باغ ملی که محدود است از جانبی به باغ ملّی و از حدّی به اراضی ورثه حاجی محمدرضا سرایدار، جانبی به خیابان دروازه جنّت و از حدّی به منزل میر مختار خریداری نموده و از بقیّه قیمت فروش مستعلی و فتح‌آباد و ریوند مریضخانه ساختند.

از سنه هزار و دویست و نودوهفت مریضخانه مزبوره دایر و عایدات بقیّه اعیان صلح به مصرف مریضخانه می‌رسد، فعلی هذا در این تاریخ وقف مؤبّد شرعی و حبس مخلّد اسلامی نمودند، سرکار اسوه المستورات شاهزاده رابعه خانم  دامت خدارتها».

احیای یک موقوفه برای خدمت‌رسانی به بیماران

اما اینکه آستان قدس رضوی برای عمل به نیت واقف این موقوفه چه اقداماتی داشته که ثمره آن احداث بیمارستان منتصریه بوده هم شنیدنی است.

مدیر نظارت بر موقوفات آستان قدس دراین‌باره می‌گوید: این بیمارستان از زمان تأسیس تاکنون به‌صورت پیوسته در حال گسترش فعالیت‌های خود بوده و به‌صورت مستمر به بیماران شهر مشهد و نیز بیماران سایر شهرها برای انجام درمان‌های تخصصی مربوط به پیوند اعضاء، خدمت‌رسانی می‌کند.

غلامرضا پرنده می‌افزاید: مریضخانه قدیمی منتصریه بعد از حدود ۸۰ سال عمر، در شرایط نامناسبی قرارگرفته بود اما به‌منظور تحقق چشم‌انداز بیست‌ساله آستان قدس رضوی در توسعه مراکز درمانی و بهداشتی و ارتقاء خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، به دستور تولیت فقید آستان قدس، ساختمان قدیمی آن تخریب شد و با هزینه آستان قدس رضوی از محل موقوفات مطلقه، به‌طور کامل بازسازی شد. درنهایت منتصریه مشهد در مهرماه سال ۹۱ در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۱۴۶ و زیربنای ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع، در شش طبقه  احداث و هم‌زمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت امام رضا(ع) افتتاح و برای بهره‌برداری و تجهیز به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تحویل داده شد.

نخستین بیمارستان متمرکز پیوند اعضاء

مدیر بیمارستان منتصریه مشهد که سابقه یک دهه حضور در این موقوفه را دارد نیز می‌گوید: این بیمارستان موقوفه با نیت یک بانوی نیکوکار به وجود آمده و آثار و برکات این وقف ارزشمند به معنای واقعی کلمه، ادامه «زندگی» را به بیماران نیازمند پیوند اعضاء، اهداء می‌کند.

حسین غنچه می‌افزاید: بیمارستان منتصریه مشهد به‌عنوان نخستین بیمارستان متمرکز پیوند و جزو سه بیمارستان مطرح کشور درزمینهٔ پیوند اعضاء به شمار می‌رود. همچنین این بیمارستان بزرگ‌ترین مرکز دیالیز دولتی در استان خراسان رضوی است و ازنظر پیوند اعضاء هم تنها بیمارستان پیوند اعضاء در منطقه شمال شرق کشور محسوب می‌شود.

غنچه می‌گوید: عمل‌های پیوندی که در این بیمارستان انجام می‌شود شامل پیوند کبد، کلیه، لوزالمعده و مغز استخوان است و در کنار آن قلب، قرنیه چشم و پوست اهداکنندگان نیز دریافت و برای پیوند به سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارسال می‌شود.

پیوند اعضاء به روایت آمار و ارقام

به گفته مدیر بیمارستان منتصریه مشهد، طی یک دهه گذشته ۷۳۹ مورد بیمار مرگ مغزی به این بیمارستان منتقل‌شده است که با موافقت خانواده‌های آن‌ها، امکان اهدای عضو به بیماران فراهم‌شده است. تعداد عمل‌های پیوند اعضای که در طول این سال‌ها انجام‌شده هم به این قرار است: ۹۴۳ عمل پیوند کلیه، ۷۴۳ عمل پیوند پوست، ۷۲۴  عمل پیوند قرنیه، ۳۸۳ عمل پیوند کبد، ۶۴ عمل پیوند قلب، ۹ عمل پیوند لوزالمعده، ۷ عمل پیوند هم‌زمان کلیه و کبد، ۱۰ عمل پیوند هم‌زمان کلیه و لوزالمعده. همچنین در این مدت ۱۰ سال ۲۷۸ کبد، ۷۵ کلیه و۲ لوزالمعده جهت پیوند به سایر مراکز درمانی ارسال‌شده است.

البته او به این نکته هم اشاره می‌کند که در سال ۱۳۹۹ با توجه شیوع بیماری کرونا و ایجاد احتمال انتقال این بیماری از اهداکنندگان به فرد گیرنده، تنها ۳۳۲ مورد پیوند عضو داشته‌ایم که با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامتی و جان افراد گیرنده پیوند در بیمارستان منتصریه مشهد به انجام رسیده است.

شناسایی بیماران مرگ مغزی و تلاش برای کسب رضایت از بازماندگان

مدیر بیمارستان منتصریه مشهد به عوامل موفقیت این بیمارستان در انجام پیوند اعضاء اشاره و خاطرنشان می‌کند: در کنار داشتن کادر درمانی مجرب و باسابقه، دو عامل مهم یعنی «تمرکز روی انجام اعمال جراحی پیوند اعضاء» و «داشتن تیم مجرب  برای شناسایی بیماران مرگ مغزی در استان‌های خراسان و پیگیری کسب رضایت از بازماندگان آن‌ها» در موفقیت این بیمارستان بسیار مؤثر بوده است.

غنچه یادآور می‌شود: در کنار این عوامل، افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی مردم و افراد جامعه درزمینهٔ افزایش میل و رغبت به انجام این اقدام خداپسندانه یعنی اهداء عضو و دریافت کارت اهداء و پیوند اعضاء نیز اثرات چشمگیری در این زمینه داشته است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

منبع: فارس

کلیدواژه: بیمارستان منتصریه بیمارستان منتصریه مشهد آستان قدس رضوی پیوند اعضاء اهدای عضو عمل پیوند مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۵۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، میثم معزی گفت: در کمتر از ۵ روز موفق به انجام ۱۰ عمل پیوند در استان خوزستان شدیم که به جرأت یک جهش بی‌سابقه بوده است و از همه  عزیزان تشکر می‌کنیم، زیرا بدون شک این حرکت و همبستگی در ادامه، منجر به نجات بسیاری از بیماران خواهد شد.

وی افزود: در این هفته ۱۰ عمل پیوند داشتیم که ۴ مورد پیوند کبد و شش مورد پیوند کلیه بود.

معزی ادامه داد: از همه اعضای گروه پیوند اعم از گروه‌های جراحی پیوند، جراحی عروق، ارولوژی، بیهوشی و همه پرستاران و کادر پشتیبانی که با اقدامات لازم و فوری، زمینه‌ساز این حرکت زیبا شدند تشکر ویژه و صمیمانه دارم.

جواد شریعتی، مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان هم در این خصوص می‌گوید: واقعا نمی‌دانم با چه زبانی از خانواده‌های اهداکننده تشکر کنم، با این ایثار و جهاد و کار ارزشمند، ۱۰ انسان به زندگی دوباره بازگشتند و قطعا اجر و پاداش این خانواده‌های ایثارگر نزد خداوند متعال محفوظ است.

وی افزود: امیدوارم فرهنگ اهدای عضو روز به روز توسعه بیشتری یابد.  

دیگر خبرها

  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • چهارمین دستگاه دیالیز در بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان در ۵ روز، جهشی بی سابقه
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز