Web Analytics Made Easy - Statcounter

بالاخره پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان وزارت کشور تصمیم گرفت تا ثبت‌نام شوراها را هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری برگزار کند. اما مشکلات سامانه ثبت نام آن‌قدری زیاد بود که اکثر داوطلبان را مجبور به مراجعه حضوری به دفاتر ثبت‌نام، برای اعلام نامزدی کند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، شرایط کرونایی کشور که تقریباً دوسالی می‌شود همه امور را تحت تاثیر خود قرار داده، انتخابات ۱۴۰۰ را نیز با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این چالش‌ها نحوه ثبت‌نام و شرکت مردم و نامزدها در انتخابات است. درحالی که هنوز وزارت کشور درمان قطعی برای افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو نیافته، اما خوان اول خود، یعنی ثبت‌نام انتخابات شوراها را پشت سر گذاشته است. اما به نظر می‌رسد در این زمینه موفقیت چندانی نداشته چرا که نحوه ثبت‌نام تقریباً به منوال سال‌های گذشته انجام شده است. عملاً تغییراتی که برای رعایت کرونا و وضع کنونی کشور در انتخابات شوراها شکل گرفت، به کار داوطلبین نیامد و عمده آنان مجبور شدند تا مثل دوره‌های قبل برای ثبت‌نام خود به دفاتر مربوطه، به صورت حضوری مراجعه کنند. گزارش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور نیز به خوبی گویای این مطلب است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «سید اسماعیل موسوی» دبیر وسخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد که ۲۷ درصد افرادی که از آغاز تا ساعت ۱۸ ششمین روز از مهلت قانونی، ثبت نام کردند، از روش های الکترونیک شامل استفاده از تلفن همراه ( ۱۳ درصد) و رایانه شخصی ( ۱۴ درصد) برای ثبت نام استفاده کردند.

 

وزارت کشور ناموفق در ثبت‌نام اینترنتی شوراها

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ۱۹ درصد داوطلبان تا پایان روز ششم ثبت نام انتخابات شوراها، با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، ثبت نام کردند.
موسوی ۵۴ درصد ثبت نام ها تا پایان روز ششم مهلت قانونی ثبت نام را متعلق به افرادی برشمرد که به فرمانداری ها مراجعه کردند.
سوالی که مطرح می‌شود این است که باوجود شرایط کرونایی کشور و امکان ثبت‌نام غیرحضوری برای داوطلبین انتخابات شوراها، چرا تنها ۲۷ درصد داوطلبین باید غیرحضوری ثبت‌نام خود را انجام دهند و باقی با مراجعه مستقیم به مراکز وزارت کشور، اعلام کاندیدی خود را ثبت کنند؟
با توجه به گزارش‌هایی که داوطلبین از ثبت‌نام خود در سامانه شوراها دادند‌، به نظر می‌آید که این سامانه ضعف‌های جدی در ثبت‌نام داشت تا جایی که اکثر داوطلبین درنهایت مجبور به مراجعه حضوری شدند.

ضعف‌های جدی در نحوه ثبت‌نام الکترونیک

در ادامه به ذکر چند اشکال جدی در سامانه میپردازیم که اکثر داوطلبان نیز از آن شکایت داشتند؛
استفاده از دو نرم افزار جداگانه برای محیط ویندوز و اندروید و مشکل جدی در دانلود این نرم افزارها از طریق لینک ارسال شده برای کاربران؛
مشکل عجیبی که در ابتدا وجود داشت مربوط به عدم نصب نرم‌‌افزار ثبت‌نام در گوشی‌های همراه و سیستم کامپیوتر بود که بسیاری از داوطلبان از این مشکل گله‌مند بودند. در مواردی دیگر نیز پس از بروزرسانی، این نرم‌افزار به طور کلی پاک می‌شد؛
بعد از ورود اطلاعات و ارسال آن بعد از چند دقیقه خطای " در این لحظه دسترسی به سرور امکان پذیر نمی‌باشد" بر روی صفحه نمایشگر نمایان می‌شود. این مشکل از ضعف‌های جدی سامانه بود که تقریباً داد تمامی کاربران را درآورد. علت آن هم ضعف جدی در زیرساخت‌های پردازشی و ارتباطی در نرم‌افزار وزارت کشور بود؛

 

مشکل جدی دیگر در عدم دریافت پیامک تأیید برای نهایی شدن ثبت‌نام بود. در مواردی دیگر کاربران گزارش دادند که درابتدا ثبت‌نام آنان از سوی نرم افزار موفق اعلام شده و سپس پیامکی مبنی بر عد م موفقیت در ثبت‌نام برای آنان مجدد ارسال شده است؛

مجلس، منتقد ضعف‌های وزارت کشور در ثبت‌نام الکترونیک

مشکلات متعددی که در سامانه ثبت‌نام شوراها وجود داشت، باعث شد تا اکثر داوطلبان ثبت‌نام خود را حضوراً انجام دهند و تنها حدود ۲۷ درصد موفق شدند تا از طریق نرم افزار ثبت‌نام خود را انجام دهند. روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی مشکلات موجود در سامانه ثبت‌نام را جدی اعلام کرده بود و به گلایه از زیرساخت‌های وزارت کشور در این باره پرداخته است.
وی با اشاره به شرایط خاص انتخابات پیش رو و محدودیت‌های تحمیلی ناشی از همه‌گیری کرونا گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا با تدبیر خوب وزارت کشور، زیرساخت‌های الکترونیکی و اینترنتی در فرآیند ثبت‌نام لحاظ شده تا افراد بتوانند به صورت غیرحضوری مراحل ثبت‌نام را طی کنند، اما متاسفانه از روز اول مهلت ثبت‌نام داوطلبان، تجربه ناخوشایندی از قطع و وصل‌های مکرر سامانه و عدم امکان دسترسی به این فرآیند به خصوص در مناطق و روستاهای دورافتاده ایران اسلامی که مشکلات زیرساخت ارتباطی در آنها وجود دارد، داشته‌اند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: عوامل متعدد دیگری نیز مانند آشنا نبودن مردم با نحوه کار سامانه ثبت‌نام و نرم‌افزارهای جانبی مانند سامانه استعلام سوءپیشینه از دیگر معضلات مردم در فرآیند ثبت نام بوده است.
نجابت با بیان اینکه به رغم همه این نواقص و مشکلات، همچنان شاهد حضور نامزدها در روز آخر ثبت‌نام در شعب هستیم، گفت: احتمالا ازدحام و شلوغی در محل‌های ثبت‌نام حضوری و یا تراکم و ترافیک مراجعه به نرم‌افزار‌های اینترنتی، مانع ثبت‌نام همه داوطلبان در روز پایانی ثبت‌نام خواهد شد.

وزارت کشور ضعف‌های زیرساختی خود را قبول نمی‌کند

درحالی که عضو کمیسیون شوراهای مجلس نیز اقرار به ضعف موجود در سامانه ثبت‌نام شوراها داشت اما وزارت کشور و فرماندار تهران گویا هیچ‌جوره مشکلات موجود در این سامانه را قبول نمی‌کند. در همین باره نیز پیش‌تر عیسی فرهادی فرماندار تهران گفته بود که خوشبختانه گزارشی مبنی بر اختلال در ثبت‌نام اینترنتی شوراها دریافت نکرده است. درحالی که همان طور که به آن اشاره کردیم از دقایق آغازین شروع ثبت‌نام غیرحضوری شوراها، سامانه مربوطه دچار اختلال جدی بوده است.

 

تصمیم وزارت کشور برای برگزاری انتخابات پیش رو چیست؟

با تفاسیری که از روند ثبت‌نام در شوراها و اشکالات موجود در آن داشتیم، سوال جدی که مطرح‌ می‌شود این است که با وجود نقص‌های فراوان در زیرساخت‌های وزارت کشور مبنی بر ثبت‌نام و برگزاری الکترونیک انتخابات، چرا وزارت کشور ان قدر اصرار دارد تا امادگی خود را برای برگزاری تمام الکترونیک ثبت‌نام و انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اعلام کند؟ درحالی که با توجه به تجربه وزارت کشور از ثبت‌نام اینترنتی شوراها، کمبودها و نواقص جدی این وزارت در برگزاری انتخابات الکترونیک تا حد زیادی ثابت شده است.
در همین باره نیز سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در اظهار نظر عجیبی از توانایی وزارت کشور برای برگزاری تمام الکترونیک انتخابات خبر داده بود. موسوی در ادامه گفته بود که: وزارت کشور در اجرای انتخابات تمام الکترونیک، آمادگی بسیار بالایی دارد و در این عرصه تمام تجهیزات فنی و الکترونیکی در محل ستاد انتخابات وزارت کشور تعبیه شده است.
تجربه ثبت‌نام الکترونیکی شوراها حداقل برای داوطلبان این شیوه، موفقیت آمیز نبوده است. علی فتاحی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان نیز در گفتگویی که با دانشجو داشت به نواقص موجود در نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک و نبود زیرساخت‌های مناسب آن از سوی وزارت کشور اشاره کرده بود. فتاحی در این باره بیان داشت: چند وقت گذشته وزارت کشور ادعا کرد سامانه‌ای طراحی کرده که می‌تواند در عرض چند دقیقه (حدود 5 دقیقه) انتخابات را برای هر فرد برگزار کند اما در حین آزمایش آن در شورا برای هر نفر چیزی حدود یک ربع زمان صرف شد؛ حال شما این یک ربع را به سطح جامعه تعمیم دهید؛ آیا این میزان در یک روستا که دسترسی مناسبی به اینترنت ندارد همان یک ربع خواهد بود؟ آیا در شعبه‌های شلوغ وجود یک ربع برای هر رای‌دهنده با تعداد مراجعین بالا امکان‌پذیر است؟
در خصوص انتخابات الکترونیک یک اصل کلی وجود دارد؛ انتخابات الکترونیک به شرطی خوب است که تسهیل کننده‌ی فرایند انتخابات و تضمین کننده‌ی سلامت آن باشد.
با توجه به سخنان علی فتاحی و تجربه‌ای که در ثبت‌نام الکترونیک شوراها کسب شده است، می‌توان این ادعا را کرد که وزارت کشور در زیرساخت‌های ارتباطی و الکترونیکی خود دارای ضعف‌های جدی است که هم سلامت انتخابات را تهدید می‌کند و هم مشکلات جدی برای ثبت‌نام کنندگان و رای دهندگان در پیش خواهد داشت. با این جال باید صبر کرد تا مشخص شود وزارت کشور برای حل این مشکلات و همچنین افزایش درصد مشارکت در انتخابات پیش رو چه شیوه‌ای را در پیش خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات شوراها انتخابات 1400 ثبت نام شوراها شورای شهر تهران انتخابات الکترونیک انتخابات الکترونیک ثبت نام الکترونیک برگزاری انتخابات انتخابات شوراها انتخابات پیش رو سامانه ثبت نام ستاد انتخابات وزارت کشور ضعف های جدی ثبت نام خود ثبت نام نرم افزار ثبت نام یک ربع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۵۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۷۰ درصدی کشور در تجارت الکترونیک طی سال گذشته

كلاهدوزان، رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیك وزارت صمت گفت: سال گذشته رشد چشمگیری در تجارت الكترونیك داشتیم در سال ۱۴۰۱ رشد ۵۰درصدی و سال ۱۴۰۲ رشد ۷۰درصدی را تجربه كردیم كه حاكی از عزم دولتمردان برای حمایت از این حوزه بود.

كلاهدوزان افزود: سال گذشته نزدیك به ۳ هزار همت حجم مبادلات تجارت الكترونیك كشور بوده كه ۲۳ درصد از كل مبادلات كشور را در بر داشت، اما با آنچه باید باشیم هنوز فاصله داریم كه اگر یكسری از موانع قانونی و مقررات زایی های سال های گذشته را رفع كنیم این رقم چندبرابر خواهد شد.

وی بیان داشت: در این سالها تعدد دستگاه های تصمیم گیری و اعمال كننده مقررات نسبت به كسب و كارهای الكترونیك مساله ساز بوده است. فضای تجارت الكترونیك متصل به فضای اقتصادی است كه قانونگذار با قانون نظام صنفی به تشكل های مردمی فرصت داده تا در تنظیم گری و نظارت دخالت كنند كه اگر مسولان بپذیرند كه تشكلهای مردمی و حاكمیت به این حوزه رشد می دهد موانع برداشته خواهد شد.

كلاهدوزان خاطر نشان كرد: در حوزه های مختلف باید به تغییر نگاه مسئولین دولت از رگلاتوری متمركز به رگلاتوری مردمی سوق پیدا كند.

رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیك وزارت صمت گفت: تا با مداخلات كمتر به سمت همگرایی پیش رویم تا اثرات تكامل و هم فهمی در رشد تجارت الكترونیك بیشتر شود

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • رشد ۷۰ درصدی کشور در تجارت الکترونیک طی سال گذشته
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران
  • برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در تبریز
  • جزئیات جدید درباره دور دورم انتخابات مجلس /انتخابات در این حوزه ها، الکترونیکی نیست
  • برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی
  • انتخابات مجلس در ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود
  • انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نیست