Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: افزون بر یک‌هزار و ۳۰۰ کیلوگرم آنغوزه سال گذشته از بیابان‌های روستاهای کچوسنگ و پیناوند در دهستان علیا در این شهرستان برداشت شد.

مجید خداپرستان  افزود: گیاه آنغوزه با بیش از ۶۰۰ خواص دارویی و درمانی، گنجینه‌ای با ارزش در دل کویر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آنغوزه در گیاه شناسی استفاده‌های زیادی در زمینه دستگاه گوارش، سبزی و مزه‌دار کردن غذا دارد و دارای تاریخچه غنی در داروهای آیورودا و غذاهای هندی است و کشورهای تولیدکننده اصلی آن افغانستان، ایران و ترکمنستان‌ هستند و بیشتر از ایران و افغانستان وارد هند می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان اظهار داشت: همزمان با هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۲ اسفند) سال گذشته افزون بر ۱۰ هزار اصله درخت شامل زیتون تلخ، اقاقیا، سرو و کاج در این شهرستان توزیع شد.

وی اضافه کرد: با توجه به این که ۲ سوم وسعت اردستان بیابانی و کویری است، برای جلوگیری از تخریب خاک و حفظ محیط زیست کشت درخت اولویت خاصی دارد و برای ساخت بادشکن در اطراف ۱۲ طرح‌ کشاورزی در بخش مهاباد، سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ اصله نهال شامل گل محمدی، پسته، زیتون شیرین‌ و اکالیپتوس کاشته شد.

خداپرستان افزود: افزون بر ۱۰۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت تاغ از سال ۱۳۵۰ تاکنون در منطقه کویری ادستان کاشته شده، عرصه بیابانی را به جنگل تبدیل کرده و نقش مهمی در جلوگیری از توفان شن و گرد و خاک داشته است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: اعتبار سال ۱۳۹۹ این اداره یک و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و تملک دارایی بوده است.

وی ادامه داد: از محل اعتبارهای ملی، ریزگردها و بیابان‌زدایی ۱۷۰ میلیون تومان برای نصب ۲ دکل دیده‌بانی در بخش مهاباد، جلیل آباد و تقی‌آباد برای رصد و پایش محدوده تاغ زارها هزینه شده است.

خداپرستان به موضوع‌ مطالعات آبخیزداری روستای سفیده در بخش زواره اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این طرح با اعتبار ۶۰ میلیون تومان در مرحله تکمیلی است و برای جمع‌آوری یک‌هزار کیلوگرم بذر تاغ پنج میلیون تومان و برای بذرپاشی ۱۰۰ هکتار مرتع در اطراف روستای موغار در بخش مهاباد ۲۸ میلیون تومان هزینه شده است.

به گفته وی، طرح ذخیره‌سازی نزولات آسمانی در ۵۰۰ هکتار از مراتع ایران‌شکن و ساخت نهر تراز با اعتبار ۲۸۰ میلیون تومان، ذخیره نزولات چاه تاج‌الدین در ۳۲۵ هکتار با صرف هزینه ۱۷۶ میلیون تومان اجرا شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری اردستان گفت: ساخت و مرمت آب انبار روستای پیناوند با اعتبار ۲۰ میلیون تومان، طرح گشت و مراقبت با اعتبار ۳۰۰ میلیون تو مان، طرح مراقبت و نگهداری ایستگاه زواره با هزینه ۱۳ میلیون تومان از دیگر اقدام‌های اداه منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان در سال ۹۹ بوده است.

خداپرستان با یادآوری اجرای طرح کاداکس و اخذ سند تک برگی ۶۰۰ هزار هکتار از عرصه های این شهرستان با اعتبار ۳۵ میلیون تومان اضافه کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم چوب درخت تاغ به ارزش هر کیلو ۱۸ هزار تومان و ۱۰۰ کیلوگرم ذغال به ارزش هر کیلو ۳۰ هزار تومان کشف و پنج فقره پرونده در دادگاه تشکیل شد که در حال رسیدگی است.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفرجمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان رییس اداره منابع طبیعی میلیون تومان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۷۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب  گفت: پیش بینی می‌شود با میانگین تولید دو تن در هر هکتار بیش از هزار و ۳۰۰ تن کلزا از مزارع  شهرستان گیلانغرب برداشت شود.  
ولی‌پور افزود: این میزان برداشت نسبت به سال گذشته  یک ونیم برابر بیشتر است.  
 

دیگر خبرها

  • پروژه مسکن سازی در اردستان پس از ۲ سال آغاز شد
  • افزایش دانشجویان بازداشتی حامی فلسطین در آمریکا به ۱۳۰۰ نفر
  • آماده‌باش اردستان در پایان هفته/ مرخصی‌ها لغو شد
  • آسفالت بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان وبلوچستان
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • برداشت گل گاو زبان در گیلان
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری